Specific Learning Difficulties in Primary School Students in a Public School in Cartagena

Dificultades específicas del aprendizaje en estudiantes de primaria de una escuela pública en Cartagena

Main Article Content

Beatriz Elena Miranda Contreras
Karina Fernández Torres
Bernarda Leones Araque
Diana Margarita González Herrera
Abstract

For the diagnosis of specific learning disorders, you should start assessing the seriousness of the problem, taking into account the course or grade level of children and
aspects such as: history, presence of concomitant problems, forms or specific sets of features, other words, the presence of qualitative abnormalities that are not usually
part of normal development, as the response to specific interventions. Subsequently establish that the deficit should be specific, meaning it should not be explicable by mental
retardation or deficits under general intelligence. Finally, the deficit must be present from the beginning of education and have not been acquired later. Given these criteria
is to determine the specific learning difficulties in reading, writing and mathematics in children of 1st and 2nd grade of a public school, using as an assessment tool
Assessment Questionnaire of Learning Disabilities (CEPA). As inclusion criteria were taken into account, children with insufficient or acceptable notes during the first period
in the course of Spanish. Reading finding that 44% of students have a low level and another 44% at a high level; in writing 60% is in low level and 22% at high level and
mathematical calculation, 66% are at low level, without the high level group.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
0
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Azcoaga, J, Derman B, Iglesias P. (1982). Alteraciones del aprendizaje Escolar, Diagnóstico, fisiopatología, tratamiento. Buenos Aires: Paidós.

Bravo L. (2004). La conciencia fonológica como una posible zona de desarrollo próximo para el aprendizaje de la lectura inicial. Revista Latinoamericana de psicología; vol. 36

N°1 pág. 21-32.

Bravo L. (1984). Dislexia y Retardo Lector. Santiago: Ediciones Universidad Católica de Chile.

Defior, S. (2000). Las dificultades de aprendizaje: un enfoque cognitivo: lectura, escritura, matemáticas. España: Editor Aljibe.

De los Reyes C, Lewis S; Peña M. (2008). Estudio de prevalencia de dificultades de lectura en niños escolarizados de 7 años de Barranquilla (Colombia). Psicología desde el

Caribe, 37-49.

Departamento Administrativo Nacional de Estadística DANE. (2008). Encuesta de Consumo Cultural. Internet; Disponible en: http://www.dane.gov.co/files/comunicados/cp_ecultural_000.pdf

Duffy F, Geschwind N. (1988). Fundamentos biológicos de la lectura. Dislexia: Aspectos Psicológicos y Neurológicos. Editorial Labor: 180-191.

Field L, Kaplan B. (1998). Abscense of Link-age of Phonological Coding Dyslexia to Chromosome in a Large Family Data Set. Am J Hum Genet; 63:1448-1156.

Flórez R, Restrepo M, Schwanenflugel P. (2009). Promoción del alfabetismo inicial y prevención de las dificultades en la lectura: una experiencia pedagógica en el aula de

preescolar. Avances en Psicología Latinoamericana; Bogotá. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/apl/v27n1/v27n1a6.pdf

Gómez L, Romero M, Aguirre D. (2010). Confiabilidad de un cuestionario para rastreo de trastorno de aprendizaje (CEPA) en niños en edad escolar. Medellín; Colombia Vol 10 N° 1; pp. 1-276.

Gutiérrez R. (2014) Interacción de los componentes del lenguaje oral en el proceso de aprendizaje de la lengua escrita. Tesis doctoral. 384 pag. (16). Universidad de Alicante.(Internet)

Disponible en http://rua.ua.es/dspace/bitstream/10045/39868/1/tesis_gutierrez_fresneda.pdf

Instituto Colombiano Para La Evaluación De La Educación ICFES. Informe rendición de cuentas; (2011) Internet; disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-335447_archivo_pdf_icfes_diciembre_10.pdf

Kamphaus R, Jiménez M, Pineda D, Rowe. E, Fleckenstein L, Restrepo M, et al. (2004). Análisis transcultural de un instrumento de dimensiones múltiples en el diagnostico

del déficit de atención. Revista de Neuropsicología, Neuropsiquiatría y neurociencias.

Kuljis R. (2002). Evaluación Neurológica de los trastornos del aprendizaje. VRevista de Tox.

Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de la Calidad de la Educación. (2010) Escritura un Estudio de las Habilidades de los Estudiantes de América Latina y el Caribe.

Santiago, Chile.

Lencet. (2007) El desarrollo del niño: los factores de riesgo de resultados adversos en los países en desarrollo.

León A, Lewis S. Mendoza C. Neira D, De los Reyes, (2006). Estudio de prevalencia de dificultades en la lectura en niños escolarizados de 7 años de colegios privados no

bilingües de nivel socioeconómico medio - alto perteneciente a la localidad norte centro histórico de la ciudad de Barranquilla. Tesis de pregrado.

Marchant T, Lucchini G, Cuadrado B. (2007). ¿Por qué leer bien es importante? Asociación del dominio lector con otros aprendizajes; Vol.16, Nº 2, 3-16.

Ministerio de Educación Nacional. Ley 115 de febrero 8 de 1994. Bogotá Colombia.

Ministerio de Educación Nacional. (2013) Evaluaciones Internacionales. Colombia en PISA 2012. Principales Resultados, Bogotá - Colombia.

Paulesu E, Démonet J, Fazio F, McCrory E., Chanoine V, Brunswick N; et al. (2001). Dyslexia: Cultural diversity and biological unity. Science. 2165- 2167.

Pennington B, Gilger J. (1996). How is dyslexia transmitted? Developmental dyslexia: neural, cognitive, and genetic mechanisms. Baltimore: New York Press, pp: 41-61.

Reimers F, Jacobs J. (2008). Leer (comprender y aprender) y escribir para comunicarse. Desafíos y oportunidades para los sistemas educativos. Fundación Santillana.

Rice P. (1998). Desarrollo humano. Estudio del ciclo vital. México: Prentice Hall.

Risueño A, Motta I. (2005) Trastornos específicos del aprendizaje. Una mirada neuropsicológica. Buenos Aires: Bonum.

Roongpraiwan, R, Ruangdaraganoon N, Visudhiphan P, et al. (2002) Prevalence and clinical characteristics of dyslexia in primay school students. J Med Assoc Thai; 1097 –

S 1103.

Restrepo R. (2014). Guía de consulta de los criterios diagnósticos del DSM-5; Asociación Americana de Psiquiatría. Pag (12)

Said E, Valencia J. (2012). Informes digitales OECC. Colección de Observación de Educación de la Universidad del Norte.

Shaywits, S. (1998). Dislexia. Revista Investigación y Ciencia, No 244. España: Edición española de Scientific American.

Talero C, Espinosa A, Vélez A. (2015). Dificultad del aprendizaje de la lectura en las escuelas de una localidad de Bogotá. Acta Neurol Colomb Vol. 21 No. 4; 21:280-288

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC