State of the art of speech therapy intellectual production in disability of a Colombian university
Estado del arte de la producción intelectual fonoaudiológica en discapacidad de una universidad colombiana
Main Article Content
Objective: To identify the relationship between the different transformations of the concept of disability and its approach in the intellectual productions carried out in the Academic Program of Phonoaudiology (PAF) of the School of Human Rehabilitation (ERH), of the Universidad del Valle, in the decade of 1996 until 2006. Methods: Project of Historical-Hermeneutic approach with design that corresponds to the creation of a State of the Art on the intellectual production in the PAF of the ERH of the Universidad del Valle during the period from 1996 to 2006. It was worked with 80 units of analysis, a re-categorization format was used Results: The units of analysis were mostly presented with empirical-analytical research approaches, descriptive research designs, with a greater predominance of the rehabilitative model and more emphasis on the adult population. When crossing the variables: disability models and research designs, it was found that the rehabilitation, integrative and systemic-ecological models worked more from descriptive designs and systematizations, and the works classified with other designs, in which the monographs are included, handled in greater quantity the models of medical-organicist and rehabilitative disability, in equal proportion.Conclusions: In the research work developed in the Phonoaudiology undergraduate program, it was identified that they did not follow a parallel line with the evolution of the concept of disability managed from the frame of reference at the national level and seldom managed to work with the disability model determined in the reform of the curriculum of the academic program in the period studied, since the works in their chronological order showed regressions or mixtures of the models. In conclusion, it was not possible to identify a direct relationship with respect to the investigative rigor.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Aguado Díaz, A.L. (1995). Historia de las deficiencias. Madrid: Fundación ONCE.
Alvarado Salgado, S. V., Riveros Gaitán, C. & Vasco Montoya, E. D. (1996). MÓDULO I. Conceptualización. En S. V. Alvarado Salgado, C. Gaitán Riveros & E. D. Vasco Montoya, Enfoques de investigación en ciencias sociales. Su perspectiva epistemológica y metodológica. Bogotá:
CINDE. Bernal, S. (2001). La investigación en los pregrados de fonoaudiología. Revista Areté, 1, 20 21. Recuperado dehttp://revistas.iberoamericana.edu.co/index.php/ arete/article/view/521/482
Consejo Superior (2003). Acuerdo 032: Estatuto sobre la propiedad intelectual. Cali: Universidad del Valle.
Escuela de Rehabilitación Humana. (2004). Práctica Programa Académico de Fonoaudiología Respecto a los alcances de los proyectos en las líneas de intervención. Cali: Universidad del Valle. Hernández, S. R., Fernández, C. C. & Baptista, L. P. (2006). Metodología de la investigación (4a. ed.). Distrito Federal, México: McGraw-Hill Interamericana. Lizarazo-Camacho, A., & Fique
Ortega, D. (2013). Tendencias de investigación fonoaudiológica: encuentros nacionales de investigación en Fonoaudiología. Revista Areté, 13, 138–151. Recuperado de http://revistas.iberoamericana. edu.co/index.php/arete/article/view/89
Martínez Peña, L. (2007). Breve mirada a la investigación en el campo de la fonoaudiología en Colombia. Revista Areté, 7, 9-16. Recuperado de http://revistas.iberoamericana. edu.co/index.php/arete/article/view/489
Montoya, G. A. (2004). V Congreso Educativo Internacional: De la educación tradicional a la educación inclusiva. Bogotá: Universidad Interamericana.
Organización Mundial de la Salud (2001). Clasificación Internacional del funcionamiento Discapacidad y Salud. Ministerios de Trabajo y asuntos sociales. Secretaria de Estado de Servicios Sociales, Familias y Discapacidad. Instituto de Mayores y Servicios Sociales (IMSERSO). Grafo, S.A.
República de Colombia (2004). Consejo Nacional de Política Económica y Social Departamento Nacional de Planeación. Documento CONPES 80. “POLÍTICA PÚBLICA NACIONAL DE DISCAPACIDAD 2004–2007”. Savater, F. (1997). El valor de Educar. Barcelona: Ariel.