Oral communicative competence in teachers of the Iberoamerican University Institution

Competencia comunicativa oral en docentes de la Institución Universitaria Iberoamericana

Main Article Content

Magdalena Delgado
Abstract

The present investigation is a descriptive study, that has the objective to investigate about oral communicative competence in a group of 33 subjects, 21 women and 12 educational adult men of the “Iberoamerican University Institution” (I.U.I.) in situation of class, between the 26 and 70 years old; which were interviewed and observed through a video recording in a real situation of class, with the aim to describe the sociolinguistic, pragmatic, and linguistic competence, according to the SPEAKING model of Hymes (1974); that propose 8 categories of analysis: situation, participating, aims, sequence of acts, key, instruments, norms and kind; the results obtained show that exist minimum differences in the oral communicative competence, that vary according to the program to which the teachers belongs, mediated by the strategy, the style, instruments and the kind utilized, that generates the need to establish the consistency of the communicative phenomenon, establish permanent continued programs of education proposed from the program of Phonoaudiology with the aim to fortify the qualification of the professors as for the relation communication – teaching that are contemplated inside the PEI.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
36%
33%
Days to publication 
2159
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Magdalena Delgado

. Docente Institución Universitaria Iberoamericana. 

References

Acero, E. (1992). Comunicación y Naturaleza Humana. Revista Arte y Conocimiento, Serie Memorias de Eventos Científicos, V.1, 27-34.

Amayuela, M. G., Colunga, S. S., y Álvarez A. N. (2003). Caracterización de las relaciones comunicativas profesor alumno en la carrera de derecho de la universidad de Camaguey. Disponible en: http://www.ult.edu.cu/innoed/2003/Formaci%C3%B3n%20de%20Profesorado/FOP-08.pdf.

Amayuela, M. G., Colunga, S. S., y Álvarez A. N. (2005). Docencia universitaria y comunicación educativa. Revista digital de educación y nuevas tecnologías. Con texto educativo, Nº 36-año VI. Disponible en: http://contexto. educativo.com.ar/2005/3/nota-06.htm

Becerra, A. (1986). Análisis de la estructura y función de un acto de habla, Universidad Distrital, departamento de filología e idiomas, Bogotá.

Bogoya, M. D., (2003). La evaluación: ¿instrumento de educación o de segregación? Revista Escuela de Administración de Negocios No. 48, págs. 8-17.

Cabrera Cuevas, Jessica Dinely. Discurso docente en el aula. Estad+. pedagóg.. [online]. (2003), no.29 [citado 26 Noviembre 2006], p.7-26. Disponible

en: <http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052003 000100001&lng=es&nrm=iso>. ISSN 0718-0705.

Corporación Universitaria Iberoamericana (2003).Sin publicar. Proyecto Educativo Institucional, programa Fonoaudiología.

Corporación Universitaria Iberoamericana (2004). Sin publicar. Documento de trabajo conceptual, programa Fonoaudiología.

De la Cruz, Montserrat, (2000). El análisis del discurso de profesores universitarios en la clase, estudios pedagógicos (valdivia) N° 26, p. 9-23

Valdivia Disponible en: http://mingaonline.uach.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-050X2000002600001&lng=es&nrm=iso.

Duranti, A. (2000). Antropología lingüística. Cambridge University Press. Cambridge.

Fernández, G., (2000). La competencia comunicativa del docente exigencia Para una práctica pedagógica con profesionalismo Contexto educativo, 10, 1-8. Disponible en: http//contexto-r/2000/8anamarif@tesla.ispjae.edu.cu.

Gestido de la Torre Eloi (2005). Principios teóricos da etnografía da comunicación Consideracións xerais para unha análise aplicada ao contexto galego. Disponible en: http://WWW.ucm.es/BUCM/Revista/fll/11389666/articulos MARR0505110055A.PDF

Grice, H. P. (1975). Logic and conversation. Speech acts (Syntax and Semantics, volume 3). Ed. Cole y Morgan. Nueva York: Academic Press. 41-48.

Hernández, R., Collado C. & Batista Pilar. (1991). Metodología de la investigación, Ed.Mcwrau-Hill. Mejico. (217-230).

Hymes, D., D. H. (1974). Foundations in scociolinguistics. An ethnographic approach. Philadelphia, University of Pennsylvania Press.

Hymes, D. H. & Gumperz, J. (1986). Directions in scociolinguistics. An ethnographic of Communication. Basil Blackwell Ltd , New York.

Leech, G. (1983). Principles of pragmatics. Ed. Longman. Londres. 56-57.

Mas, P. R. & Ochoa, M. A. (2003). Algunas particularidades de la comunicación que establecen los profesores con sus estudiantes en el transcurso de la clases. Disponible en: http://monografias.comtrabajos4acciones/acciones.shtml

Moreno, J. (1994). Pensamiento, lenguaje y comunicación. Ed. Signum 1994, Bogotá.