Oral communicative competence in teachers of the Iberoamerican University Institution
Competencia comunicativa oral en docentes de la Institución Universitaria Iberoamericana
Main Article Content
The present investigation is a descriptive study, that has the objective to investigate about oral communicative competence in a group of 33 subjects, 21 women and 12 educational adult men of the “Iberoamerican University Institution” (I.U.I.) in situation of class, between the 26 and 70 years old; which were interviewed and observed through a video recording in a real situation of class, with the aim to describe the sociolinguistic, pragmatic, and linguistic competence, according to the SPEAKING model of Hymes (1974); that propose 8 categories of analysis: situation, participating, aims, sequence of acts, key, instruments, norms and kind; the results obtained show that exist minimum differences in the oral communicative competence, that vary according to the program to which the teachers belongs, mediated by the strategy, the style, instruments and the kind utilized, that generates the need to establish the consistency of the communicative phenomenon, establish permanent continued programs of education proposed from the program of Phonoaudiology with the aim to fortify the qualification of the professors as for the relation communication – teaching that are contemplated inside the PEI.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Acero, E. (1992). Comunicación y Naturaleza Humana. Revista Arte y Conocimiento, Serie Memorias de Eventos Científicos, V.1, 27-34.
Amayuela, M. G., Colunga, S. S., y Álvarez A. N. (2003). Caracterización de las relaciones comunicativas profesor alumno en la carrera de derecho de la universidad de Camaguey. Disponible en: http://www.ult.edu.cu/innoed/2003/Formaci%C3%B3n%20de%20Profesorado/FOP-08.pdf.
Amayuela, M. G., Colunga, S. S., y Álvarez A. N. (2005). Docencia universitaria y comunicación educativa. Revista digital de educación y nuevas tecnologías. Con texto educativo, Nº 36-año VI. Disponible en: http://contexto. educativo.com.ar/2005/3/nota-06.htm
Becerra, A. (1986). Análisis de la estructura y función de un acto de habla, Universidad Distrital, departamento de filología e idiomas, Bogotá.
Bogoya, M. D., (2003). La evaluación: ¿instrumento de educación o de segregación? Revista Escuela de Administración de Negocios No. 48, págs. 8-17.
Cabrera Cuevas, Jessica Dinely. Discurso docente en el aula. Estad+. pedagóg.. [online]. (2003), no.29 [citado 26 Noviembre 2006], p.7-26. Disponible
en: <http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07052003 000100001&lng=es&nrm=iso>. ISSN 0718-0705.
Corporación Universitaria Iberoamericana (2003).Sin publicar. Proyecto Educativo Institucional, programa Fonoaudiología.
Corporación Universitaria Iberoamericana (2004). Sin publicar. Documento de trabajo conceptual, programa Fonoaudiología.
De la Cruz, Montserrat, (2000). El análisis del discurso de profesores universitarios en la clase, estudios pedagógicos (valdivia) N° 26, p. 9-23
Valdivia Disponible en: http://mingaonline.uach.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-050X2000002600001&lng=es&nrm=iso.
Duranti, A. (2000). Antropología lingüística. Cambridge University Press. Cambridge.
Fernández, G., (2000). La competencia comunicativa del docente exigencia Para una práctica pedagógica con profesionalismo Contexto educativo, 10, 1-8. Disponible en: http//contexto-r/2000/8anamarif@tesla.ispjae.edu.cu.
Gestido de la Torre Eloi (2005). Principios teóricos da etnografía da comunicación Consideracións xerais para unha análise aplicada ao contexto galego. Disponible en: http://WWW.ucm.es/BUCM/Revista/fll/11389666/articulos MARR0505110055A.PDF
Grice, H. P. (1975). Logic and conversation. Speech acts (Syntax and Semantics, volume 3). Ed. Cole y Morgan. Nueva York: Academic Press. 41-48.
Hernández, R., Collado C. & Batista Pilar. (1991). Metodología de la investigación, Ed.Mcwrau-Hill. Mejico. (217-230).
Hymes, D., D. H. (1974). Foundations in scociolinguistics. An ethnographic approach. Philadelphia, University of Pennsylvania Press.
Hymes, D. H. & Gumperz, J. (1986). Directions in scociolinguistics. An ethnographic of Communication. Basil Blackwell Ltd , New York.
Leech, G. (1983). Principles of pragmatics. Ed. Longman. Londres. 56-57.
Mas, P. R. & Ochoa, M. A. (2003). Algunas particularidades de la comunicación que establecen los profesores con sus estudiantes en el transcurso de la clases. Disponible en: http://monografias.comtrabajos4acciones/acciones.shtml
Moreno, J. (1994). Pensamiento, lenguaje y comunicación. Ed. Signum 1994, Bogotá.