Characterization of students speech, language and hearing sciences from south west colombian
Caracterización de los estudiantes de fonoaudiología del sur occidente colombiano
Main Article Content
Objective: We aim was to characterize the student population by means of three kinds of profile: academic, sociodemographic and health of three universities from south west colombian.Methods: This is a descriptivestudy of cross sectional in a population of 635 students with a sample of 237 subjects. The data analysis was performed by the spss-19 statistical program. Results: In the population studied, the femenine sex was predominant. The most students consider themselves crossbred and the 90% of them are singles. The most belong to middle socioeconomic tiery the economic resources to pay the academic expenses come from their family. With regard to academic profile, we found that the 70% of students consider that the academic load is adecuate and they suggest to expand the teaching staff to improve the practices. In relation to health conditions,less than 15% of students suffer some disease, although they assert that it does not affecttheir academic performance. Conclusion: Some significant differences were found of sociodemographic and academic type that could be related with the institution, geographic area, studentprovenance, the family kind and economic income.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Alcalá, M., Azañas, S., Moreno, C. y Gálvez, L. (2002). Consumo de alcohol, tabaco y otras drogas en adolescentes, estudio de dos cortes. Medicina de la familia, 3,2, 81-87
Angeluci, L.; Da Silva, J.; Juárez, J.; Serrano, A.; Lezama, J. y Moreno A. (2009). Valores y Factores Sociodemográficos en Estudiantes Universitarios: Un Estudio Comparativo. REV. Acta
Colombiana de Psicología, Vol. 12. Caracas.Recuperado el 11 de Marzo 2012. Disponible en: http://portalweb.ucatolica.edu.co/easyWeb2/files/23_3056_v12n1-art12.pdf
ASCUN (2006). Agenda de Políticas y Estrategias para la Educación Superior Colombiana 2002 “De la exclusión a la equidad”. Bogotá.1-23pag.Recuperado el 7 de Febrero 2012. Disponible en
internet en: http://www.cuib.org/agenda_politicas_escolombiana.pdf.
Asociación Médica Mundial (2008). Declaración de Helsinki.
Boucourt, J. y González, M. (2006) Perfil socio económico y demográfico del estudiante del nuevo ingreso a la universidad del Zulia. Análisis comparativo de cohortes 1998-2002. Rev. Venezolana
de Ciencias Sociales. Vol. 10 Núm. 1. Venezuela.Recuperado el 5 de Febrero 2012. Disponible en internet:http://www.redalyc.org/articuloBasic.oa?id=30910106
Calero, A. y Calero, L. (1990). Vida Académica y Universidad.Editorial Centro de Documentación y Publicaciones de la Facultad de Educación CENDOPU. Universidad del Valle.
Espíndola, E. y León A. (2002). La Deserción Escolar en América Latina: Un tema prioritario parala Agenda Regional. Revista Iberoamericana de Educación, 30, 39-62
Paredes, E. (2009) Características del Perfil Socioeconómico del Estudiante de Pregrado Presencial de la Universidad de Pamplona. Recuperado el 11 de julio 2012. Disponible en: http://www.unipamplona.edu.co/unipamplona/portalIG/
home_71/recursos/01_general/12082013/esudios_estudio_socioeconomico.pdf
República de Colombia. (1993). Ministerio de Protección Social. Resolución 8430 de 1993, Normas científicas, técnicas y administrativas para la investigaciónen salud.
República de Colombia. (2007). Dirección de censos y Demografía DANE. Recuperado el 9 de Mayo 2012. Disponible en: http://www.dane.gov.co/files/censo2005/etnia/sys/colombia_nacion.pdf
República de Colombia. (2007). Ministerio de Educación Nacional. Plan nacional de desarrollo educativo.2007. Recuperado el 9 de Mayo 2012.Disponible en:http://www.mineducacion.gov.co/
/articles-138613_archivo_pdf
República de Colombia. (2007). Ministerio de Educación Nacional. Sistema para la Prevención de la Deserción de la Educación Superior Disponible en:http://spadies.mineducacion.gov.co/spadies/
consultas_predefinidas.html?1
Rodríguez, C; Ávila, A; González, M Y Heredia Y. (2008). Perfil psicosocial y uso de las tecnologías de la información y la comunicación de alumnos con promedios académicos altos y mínimos de la modalidad educativa presencial en un contexto mexicano. Revista Electrónica de Investigación Educativa, Vol. 10, Núm. 2, pp. 1-19. Universidad Autónoma de Baja California Ensenada, México.
Recuperado el 10 de junio 2012. Disponible en:http://redie.uabc.mx/vol10no2/contenidorodriguezavila.
Universidad Autónoma de Occidente. (2007). Perfil Socioeconómico del Estudiante Autónomo. Recuperadoel 9 de Mayo 2012. Disponible en internet:http://www.uao.edu.co/sites/default/files/
perfil_socioeco_estudiantes_0.pd