Investigative section social factors associated to feeding problems in children with multiple impairments and /or deafblindness

Factores sociales asociados con problemas de alimentación en niños con múltiples deficiencias y/o sordociegos

Main Article Content

Lucía Fajardo Martínez
Abstract

The study´s objective was to analyze and describe social factors associated to feeding problems in children with multiple impairments and /or deaf blindness that were found in different bibliographic resources. In order to collect data 52 review scientific papers were realized. The papers were found in indexed journals into database such as Medline, Pubmed, Lilacs, Scielo, Redalyc,Dialnet, Ebscohost and Cochrane. The information allowed to: a) identify sensorial disintegration as one of the most-studied topics in this field, and b) conclude that there are not evidences that showed that there are relationships between sensorial disintegration and social factors in children with multiple impairments and / or deaf blindness who got feeding problems.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
245
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Lucía Fajardo Martínez

Fonoaudióloga Corporación Universitaria Iberoamericana, Especialista en Ciencias de la Educación, con énfasis en psicolingüística. Especialista en Estrategias y tecnologías para el desarrollo de la lectura y la escritura. Docente de la Corporación Universitaria Iberoamericana. 

References

Aller, R., De Luis, D. e Izaola, O. (2014). Menú de texturas modificadas y su utilidad en pacientes con situaciones de riesgo nutricional 29 (4) 751-75. Nutr. Hospitalaria.

Ardila, R. (1.980). Psicología del Aprendizaje. Siglo XXI. México. P.P 19.Recuperado:https://es.scribd.com/doc/415330/teorias-cognitivasDel-aprendizaje

Ayres, A. J. (1980). Sensory Integration test. Southern California. Los Angeles: Western Psychological Services, Recuperado de http://www.spdfoundation.net/files/8214/2430/1259/kinnealey_miller.pdf

Ayres, A. J. (2008). La integración sensorial en los niños. Madrid: TEA ediciones. Recuperado de http://www.casadellibro.com/libro-la integracionsensorial-en-los-ninos-desafios-sensorialesocultos/9788471749277/1220831

Bacco, J., Araya, F., Flores, E. y Peña, N. (2004).Trastornos de la alimentación y deglución en niños y jóvenes portadores de parálisis cerebral: abordaje multidisciplinario. rev. med. clin.

Bacco, L., Araya, F., Flores E., Peña J. (2014). Manifestaciones clínicas de los trastornos de deglución en niños con deficiencias estructurales.Recuperado en http://www.clinicalascondes.cl/Dev_CLC/media/Imagenes/PDF%20revista%20m%C3%A9dica/2014/2%20marzo/17-Dr.Bacco.pdf

Badalyan, V., Schwartz, R.H. y Mealtime (2012). Feeding behaviors and gastrointestinal dysfunction in children with classic autism compared with normal sibling controls. Open Journal of Pediatrics 2012; 2: 150-160.

Blanche, E. (1.999). Registro de desórdenes sensoriales.Recuperado en bdigital.ces.edu.co:8080/dspace/…/ Registro_desordenes_sensoriales.Pdf.

Blanche, T. (1.989). El tacto en personas sordociegas.Recuperado de: www.Colombia.com/Blanche+(1.98)+el+tacto +en + personas+sordociegas.

Baratas, M., Hernando,N., Mata, M.J. y Villalba, L.(2013). Guía de intervención ante los trastornos de alimentación en niños y niñas con trastorno del espectro autista (T.E.A.). Recuperado de http://www.aesan.msc/es.http://www.aetapi.org/

Briggs, J. (2000). Identificación y manejo de la disfagia en niños con alteraciones neurológicas.Recuperado de http://www.joannabrigss.edu.au/pubs/approach.php

Castelli, S., Soares, C. y Henrique, C. (2009). Indicadores da evolução do paciente com paralisia cerebral e disfagia orofaríngea após intervenção terapêutica. Rev Soc Bras Fonoaudiol; 14(3):381-6. Recuperado de http://www.scielo.br/pdf/rsbf/v14n3/v14n3a15

De Haro, J. (2003). El mundo del olfato. Hospital Municipal de Baladona. Abril 24 Recuperado en www.tdx.cat/bitstream/10803/291110/1/FMS_TESIS.pdf

Dember, W. y Warm, J. (1973). Psicología de la percepción. Madrid Alianza Editorial.

Evans, S. (2000). Orientaciones programáticas sobre problemas de alimentación en niños con alteraciones neuromotoras y de desarrollo. Recuperado

de http://bdigital.ces.edu.co:8080/dspace/

Gal, E. y Nasser, R. (2011). The relationship between the severity of eating problems and intellectual developmental deficit level. Research in Developmental Disabilities; 32: 1464-1469.

Goldson, E. (2001). Integración Sensorial y Síndrome Frágil. Rev. Neurología: 33 (Sep 1) S32-S36 Recuperado en file:///C:/Users/IVONNE/Downloads/integraci%C3%B3n%20sensorial%20y%20s%C3%ADndrome%20x%20fragil.pdf

Guevara, P. L. y Pereda, C. (2011). Estado de nutrición y habilidades para la alimentación en niños mexicanos con sordoceguera y discapacidad múltiple.

º Congreso Nacional de sordoceguera y discapacidad múltiple. Recuperado en www.jap.org.mx/index.php?option=com_docmanytask=doc

Hoffman, J. (1992). A proposed scheme for coding infant iniatives during feeding. Infant Mental Health Journal Vol 13. No 3. P.P. 199-205

Lartigue, T. (1988). La alimentación en la primera infancia y sus efectos en el desarrollo. Asociación.Psicoanalítica Mexicana, A, C. Plaza y Valdés,S.A de C.V.

Leites, E. (2.014). Características de la alimentación en niños asistidos en escuelas con discapacidad motriz de Montevideo, Uruguay. Revista Demetra:

(2); 549 - 560 Recuperado de http://www.epublicacoes.uerj.br/index.php/demetra/article/viewFile/10437/10250.

Logemann, J. (1998). Evaluation and Treatment of swallowing Disorders. 2nd ed. Austin Ed. Recuperado en http://www.amazon.es/Evaluation-Treatment-Swallowing-Disorders-Logemann/dp/0890797285

Ministerio de Salud- Colombia (2010). Guía de práctica clínica: alimentación en niños con dificultades para masticar y deglutir, derivado de alteración

del Sistema Nervioso; Ministerio de Salud Subsecretaría de Salud Pública. Recuperado en www. senadis.gob.cl/descarga/i/234/documento

Moreno, J., Galiano, M., Valero, M. A. y León, M. (2001). Alimentos en el paciente con parálisis cerebral. Acta pediátrica Española, Vol 59, No 1.

Moncalvillo, Y. T., Mendoza, S. M., Fariña, M.D., Henarejos,M. S. y González, M. C. (2009). Abordaje de las funciones orofaciales en alumnos con discapacidad motora y necesidades educativas especiales, siguiendo un modelo de intervención transdisciplinario. A propósito de un caso. Fisioterapia, 31 (4), julio- Agosto p.p. 163 - 173

Organización Mundial de la Salud. (2001). Clasificación Internacional del Funcionamiento, la Salud y la Discapacidad – CIF.

Schiffman, S. y Zervakis, J. (2002). Taste and smell perception in the elderly: effect of medications and disease. Adv Food Nutr. Res 44: 243- 346. Recuperado

de http://centaur.reading.ac.uk/8137/1/FQAP_D_09_00269_L_Methven_final_version.pdf