Social projection´s characterization of phonoaudiology´s program of Iberoamerican University Corporation

Caracterización de la proyección social del programa de fonoaudiología de la Corporación Universitaria Iberoamericana

Main Article Content

Angélica María Lizarazo-Camacho
Olga Leonor Pereira Alba
Abstract

This article has focused on characterizing the results show the trend of social outreach projects running the training of speech therapists in the Iberoamericana University Corporation for the period 2005 and 2011. It is a descriptive study interest-documentary which used indicators were used bibliometrics that allowed characterizing aspects such as population, number of boarded population areas, scenarios, roles, functions and products generated phonoaudiological within the practice of professional emphasis. Register arrays according to the established indicators were designed. The results were appopiate to the analysis of 99 projects focus on a period of six years and showed the trend in the caring role, areas of communication and child population, the new interest in the area of the upper aerodigestive tract and phonoaudiological stock assessment and counseling are evident taking importance to interdisciplinary processes and humanization of services.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
245
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Corporación Universitaria Iberoamericana. (2002 -2003). Proyecto Educativo Instituciónal. Bogotá:Autor.

Corporación Universitaria Iberoamericana. (2008).Informe de Reforma Academica 2006-2008. Facultadde Comunicación Humana y Fonoaudiología,Bogotá: Autor

Corporación Universitaria Iberoamericana. (2009a).Conceptualización de la Actualización Curriculardel Programa de Fonoaudiología. Facultad de Comunicación Humana y Fonoaudiología, Bogotá:Autor

Corporación Universitaria Iberoamericana. (2009b).Proyecto Educativo del Programa de Fonoaudiología.Facultad de Comunicación Humana y Fonoaudiología,Bogotá: Autor

Corporación Universitaria Iberoamericana. (2010).Catálogo de los proyectos de énfasis profesional.Documento soporte del proceso de autoevaluación, Facultad de Comunicación Humana y Fonoaudiología,Bogotá: Autor.

Cuervo, C. (1998). La profesión de fonoaudiología: Colombia en perspectiva internacional. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.

Fajardo, M. (2001). Actividad científica e indicadores bibliométricos. (W. Rodríguez., Ed.) Revista Iberoamericana de Investigación, 1(1), 63-69.

Hérnandez Sampieri, R., Férnandez Callado, C. y Baptista Lucio, M. (2006). Metodología de la investigación.México: McGraw Hill

Rodríguez, W., Oramas, C., Torrado, L., Traslaviña, M., Trujillo, A. y Urrea, M. (2007). Estudio bibliométrico de las investigaciones del posgrado en Audiología de la Iberoamericana. (W. Rodriguez, Ed.) Revista Iberoamericana de Investigación, 7, 68-79.

Allignani, G., Granovsky, G. e Iroz, M. (2010). El rol del fonoaudiólogo en un hospital materno infantil.Revista del Hospital Materno Infantil Ramón Sardá, 29(1) 28-30. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=91213729006

Rojas, A.M. (2010) . Papel del fonoaudiólogo en el abordaje de la población sorda. Medellín, Colombia:Fondo Editorial Cátedra María Cano.Recuperado de http://www.fumc.edu.co/fumc/hermesoft/portal/home_1/rec/arc_5559.pdf.

Ramírez R., S. A. y Colina Matiz, S. (2009). Papel del fonoaudiólogo en el área de salud mental: una experiencia profesional en el hospital militar central. Revista Med, 17(1) 26-33. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=91020345005