Reading Comprehension and Performance of Mathematics

Comprensión Lectora y Rendimiento de Matemáticas Chilean students of 4th grade secundary (middle school)

Main Article Content

Dayan Reyes Soto
Jazmín Sarita Pérez Serey
Abstract

In Chile, several studies attempt to determine the factors that intervene in reading comprehension at an academic, personal and family level given the low results that students have in the national and international measurements that are made periodically. The purpose of this study is to describe the relationship between reading comprehension and academic performance in the mathematics subject in 4th grade (high school) students of a private subsidized school in the city of Chillán, Chile.


Through a quantitative methodology, with a transversal non-experimental design and a descriptive-correlational scope, the percentage of reading comprehension with the cloze procedure was evaluated to 151 students who were in 4th grade. The performances of said evaluation were correlated with the averages of mathematics obtained by said students during the first academic semester. The results indicate that there is a very significant and bidirectional relationship between the variables, both in their numerical and categorical measurements

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
36%
33%
Days to publication 
0
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Jazmín Sarita Pérez Serey, Universidad Pedro Valdivia.Chile

Dra. In Human Motor Sciences Affiliation: Pedro de Valdivia University, Faculty of Health Sciences, Speech Therapy Course,
Chillán Headquarters.
Adventist University of Chile, Postgraduate Unit, Chillán Headquarters.
References

Abedi, J., & Lord, C. (2001). The Language Factor in Mathematics Tests. Applied Measurement in Education, 219-234. doi:https://doi. org/10.1207/S15324818AME1403_2

Agencia de Calidad de la Educación. (2016). Informe de resultados PISA 2015. Obtenido de http://archivos.agenciaeducacion.cl/INFORME_DE_ RESULTADOS_PISA_2015.pdf

Agencia de calidad de la Educación. (2017). Agencia educación. Obtenido

de http://www.agenciaeducacion.cl/evaluaciones/que-es-el-simce/

Anaya, D. (2005). Efectos del resumen de la mejora de la metacomprensión,

de la comprensión lectora y del rendimiento académico. Revista de

Educación, 281-294.

Barton, M., Heidema, C., & Jordan, D. (2002). Teaching Reading in Mathematics and Science. Educational Leadership, 60(3), 24-28. Obtenido de https://pdfs.semanticscholar. org/752d/3a4e381bb252e9e93fab4c185672f00495bc.pdf

Bastiand, M. (2012). Relación entre comprensión lectora y resolución de problemas matemáticos en estudiantes de sexto grado de primaria de las instituciones educativas públicas del Concejo Educativo Municipal de La Molina. Tesis de Magíster, Universidad

Nacional de San Marcos, Lima. Obtenido de http://cybertesis. unmsm.edu.pe/bitstream/handle/cybertesis/2902/bastiand-vm.

pdf;jsessionid=4AB64FFD898886BE45EF03257B2B6CAE?sequence=1

Bravo, L. (2004). La conciencia fonológica como una posible” zona de desarrollo próximo para el aprendizaje de la lectura inicial. Revista Latinoamericana de psicología.

Cartoceti, R., Abusamra, V., De Beni, R., & Cornoldi, C. (2016). Comprensión de textos en contextos desfavorecidos: El efecto de un programa de intervención en la habilidad para detectar errores e incongruencias en textos escritos. Interdisciplinaria Revista de

Psicología y Ciencias Afines, 33(1), 111-128. Obtenido de https://

www.redalyc.org/pdf/180/18049204007.pdf

Catalá, G. (2005). Evaluación de la comprensión lectora. Pruebas ACL (1°-6°

de primaria). Graó. doi:8478276238

Cervini, R., & Dari, N. (2009). Género, escuela y logro escolar en

matemáticas y lengua de la educación media. Estudio exploratorio

basado en un modelo multinivel bivariado. Revista Mexicana de

Investigación Educativa, 14(43), 1051-1078.

Condemarín, M., & Milicic, N. (2012). El Test de Cloze en la enseñanza primaria: Funcionamiento diferencial del Item. Liberabit. Revista de Psicología, 18(1), 45-52. Obtenido de http://www.redalyc.org/ articulo.oa?id=68623931006

Dubrovsky, S., & Farías, P. (2003). Comprensión de textos expositivos en alumnos del tercer ciclo de la EGB. Educación, Lenguaje y Sociedad, 97-108. Obtenido de http://www.biblioteca.unlpam.edu. ar/pubpdf/ieles/n01a06farias.pdf

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC