The Clock Drawing Test

Test del Dibujo del Reloj New scoring criteria

Main Article Content

Anabella Mencacci
Abstract

The quick test is an evaluation used to assess various cognitive functions, including language (verbal comprehension), attention, memory, planning, reasoning, the ability to inhibit, and visuospatial analysis in graphic space. In the present study, this test will be found as a simple detection tool based on a selection of 100 adult patients and, based on the affected findings, a valuation table with new scoring criteria is proposed, subsequently evaluating whether there are variations in the subjective interpretation of it through the participation of other inter-evaluators (E1, E2, E3). The results indicated by the new scoring criteria were easy to apply and interpret, and no statistically relevant differences were found among all the inter-evaluators.


 


Key word: neuropsychological evaluation, neurorehabilitation, screening, assessment, older adult, cognitive impairment.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
4
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
35
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Alvarado, C., Gomez, J. F., Etayo, E., Giraldo, C. E., Pineda, A. y Toro, E. (2014) Estudio EDECO. Estudio poblacional de deterioro cognitivo en población colombiana. Revista Acta Neurológica Colombiana, 39(3), 264-271. http://www.scielo.org.co/pdf/amc/v39n3/v39n3a10.pdf

Bermejo Pareja, F. (2003) Reflexiones sobre el cribado (screnning) de enfermedades neurológicas. Revista Neurologia, 18(2), 29-38. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=766433

Burin, D. I. y Otros (2008) Evaluación neuropsicológica en adultos. Editorial Paidós.

Cacho-Gutierrez, L. J., Garcia-Garcia, R., Arcaya-Navarro, J., Vicente-Villardon, J. L. y Lantada-Puebla, N. (1999). Una propuesta de aplicación y puntuación del test del reloj en la enfermedad de Alzheimer. Revista Neurológica, 28(7), 648-655. DOI: 10.33588/rn.2807.98501

Instituto Nacional de Estadísticas y Censos. (2012) Censo Nacional de Población, Hogares y Viviendas 2010. Censo del Bicentenario: Resultados definitivos. Recuperado de: https://www.indec.gob.ar/ftp/cuadros/poblacion/censo2010_tomo1.pdf

Díaz Cabezas, R., Marulanda Mejia, F. y Martinez Arias, M. H. (2013) Prevalencia de deterioro cognitivo y demencia en mayores de 65 años en una población urbana colombiana. Revista Acta Neurológica Colombiana, 29(3), 141-151. https://www.acnweb.org/es/acta-neurologica/volumen-29-2013/146-volumen-29-no-3/901-prevalencia-de-deterioro-cognitivo-y-demencia-en-mayores-de-65-anos-en-una-poblacion-urbana-colombiana.html

Guevara Silva, E. A., Flores Mendoza, M. y Torres Ramirez, L. (2010). Evaluación del deterioro cognitivo en pacientes con enfermedad de Parkinson mediante el Test del Dibujo del Reloj. Revista Diagnostico, 49(1). http://www.fihu.org.pe/revista/numeros/2010/ene-mar/11-17.html

Helm-Estabrooks, A. (2005). Manual de la afasia y de terapia de la afasia. Editorial Médica Panamericana

Mangone, C. A., Grillo, R., Saavedra, L., Salgado, P. y Pallo, V. (2005). Nuevas variables de evaluación del test del reloj permitiendo un precoz y fácil diagnóstico del nivel de deterioro cognitivo. VERTEX Revista Argentina de Psiquiatría, 16(59), 13-19. https://www.researchgate.net/publication/303519537_Nuevas_variables_de_evaluacion_del_test_del_reloj_permitiendo_un_precoz_y_facil_diagnostico_del_nivel_de_deterioro_cognitivo

Oscanoa, T. (2004) Evaluación de la prueba del reloj en el tamizaje de Enfermedad de Alzheimer. Revista Anales de la Facultad de Medicina, 65(1), 42-48. http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1025-55832004000100007&lng=es&tlng=es.

Rouleau I., Salmon, D. P., Butters, N., Kennedy, C. y McGuire, K. (1992). Quantitative and qualitative analyses of clock drawings in Alzheimer's and Huntington's disease. Brain and Cognition, 18(1), 70-87. DOI: 10.1016/0278-2626(92)90112-Y

Sacks, O. (2016). El hombre que confundió a su mujer con un sombrero. Editorial Anagrama.

Shulman, K. I., Shedletsky, R. y Silver, I. L. (1986) The challenge of time: clock-drawing and cognitive function in the elderly. Internacional Journal of Geriatric Psychiatry, 1(2), 135-140.

DOI: 10.1002/gps.930010209

Soto, C., Hidalgo, G. y Salinas, P. (2014). Aspectos fundamentales en la rehabilitación post TEC en el paciente adulto y pediátrico. Revista Médica Clínica Las Condes, 25(2), 306-313. DOI: 10.1016/S0716-8640(14)70042-2

Sousa, L. y Vivas, L. (2017). Valores normativos del Addenbrooke's Cognitive Examination (ACE) para población con bajo nivel socioeducativo. Revista Neurología Argentina, 9(4), 203-258. DOI: 10.1016/j.neuarg.2017.07.005

Torralva, T., Roca, M., Gleichgerrvht, E., Bonifacio, A., Raimondi, C. y Manes, F. (2011). Validación de la versión en español del Addenbrooke´s cognitive examination-revisado (ACE-R). Revista Neurología, 26(6), 351-356. DOI: 10.1016/j.nrl.2010.10.013

Vicens Vilanova, J. (2013). El test del dibujo del reloj, interpretación de casos. Revista Española de Medicina Legal, 39(2), 82-83. DOI: 10.1016/j.reml.2013.03.001

Villejo, A. y Puertas-Martin, V. (2011). Utilidad de los test breves en el cribado de demencia. Revista Neurología, 26(7), 425-433. DOI: 10.1016/j.nrl.2010.12.002

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC