Bilingual/bicultural or intercultural education for Deaf individuals within the framework of inclusive education and under a dual approach:

Educación bilingüe/bicultural o intercultural para Sordos en el marco de la educación inclusiva y bajo un enfoque dual An intersectional perspective between disability and ethnicity.

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Luz Mary López Franco
Geovani Andres Meléndres Guerrero
Abstract

ETHNICITY" is defined as a synonym for a minority group. The term "race" encompasses both biological factors (inheritance) of a human group as well as sociocultural aspects (linguistic, ritual, customs, etc.) and environmental factors, depending on where generations have developed (UNESCO, 2001).


In this regard, the question arises as to whether every minority group is considered an ethnicity. In the Colombian context, there is legislation regarding different languages spoken in the country. This aspect could establish a connection between ethnicity and the Deaf group or population. Thus, Law 982 of 2005, endorsed by the Constitutional Court in Judgment C-605/2012, has established what Constitutional Law refers to as "Conducive Rights" for Deaf individuals in terms of disability. "Access/Affirmative Actions to Rights." The Court has affirmed that: "The Deaf Community is part of the nation's pluricultural heritage and, in that sense, is comparable to indigenous peoples and communities and should possess the corresponding rights."


This leads to reflection on what is considered ethnicity, without restricting the term that is linked to the historical uniqueness of the social group, the use of other forms of language in the community, and shared cultural expressions due to their membership, all of which unite them. Similarly, it is necessary to recognize linguistic diversity mediated by a process of knowledge and tolerance for others (Universal Declaration of Linguistic Rights).


In this way, and in accordance with the aforementioned laws, there is no specific proposal for a "Deaf Person." Instead, there are general terms regarding the rights of the Deaf community and Deaf individuals as users of sign language and as a linguistic minority. Therefore, this idea is combined with that of a person with a disability to refer to individuals with hearing or sensory disabilities, placing them in a purely medical-clinical perspective.


Hence, overcoming the dichotomy of "DEAF PERSON VS. PERSON WITH A DISABILITY" implies developing a comprehensive concept in which the intercultural, multicultural, intersectional, linguistic, and cultural diversity are integrated into a single approach, the dual or Deafness approach.

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Author Biographies / See

Luz Mary López Franco, Instituto Nacional Para sordos INSOR

Persona Sorda, actual Subdirectora de Gestión Educativa del INSOR, Licenciada en Pedagogía Reeducativa, U católica Luis Amigó. Magíster en Lingüística y Español, U del Valle. Doctora en Estudios y Educación de Sordos, Universidad de Lamar en Texas (USA). Primera sorda colombiana en obtener título de doctorado, y tercera a nivel Latinoamericano. Con más de 28 años de experiencia en docencia con personas sordas y oyentes, desde preescolar hasta nivel universitario, miembro activo de la comunidad sorda, pertenezco a dos asociaciones de sordos ASORISA- Risaralda y ASORVAL- Valle del Cauca). Asesora y jurado de tesis de pregrado y maestrias, correctora de estilo, interprete sorda, tallerista, conferencista y formadora de modelos lingüísticos e intérpretes sordos y oyentes. Creadora, formadora e instructora de los cursos de Lengua de Señas Colombiana (Regional Risaralda). Creadora de cartillas, artículos y capítulos de libros.

Geovani Andres Meléndres Guerrero, Instituto Nacional Para Sordos INSOR

Director General del Instituto Nacional para Sordos – INSOR –Primera persona sorda en ocupar un cargo directivo en el gobierno, desempeñándome como director del Instituto Nacional para Sordos (INSOR). Cuento con una experiencia laboral de aproximadamente 15 años en INSOR y más de 15 años de trabajo con la comunidad sorda. En 2020, fue reconocido como el mejor servidor público a nivel nacional.

Título de Magister en Educación con Énfasis en Comunicación Intercultural, Etnoeducación y Diversidad de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas.Profesional en Lingüística de la Universidad Nacional de Colombia, con conocimientos en investigación de la lengua de señas colombiana en sus diferentes niveles de estudio y en el análisis del discurso. Estos conocimientos me permiten abordar reflexiones y construcciones de conocimiento sobre la identidad cultural, las representaciones e imaginarios sociales de la persona sorda y su comunidad.

Líder dentro de la comunidad sorda mediante mi participación activa en la realización de diversas acciones y proyectos que brindan posicionamiento y beneficios a la comunidad sorda del país.

References

UNESCO. (2001). Declaración Universal de la UNESCO sobre la Diversidad Cultural. París. Consultado en: [URL] (Enlace de acceso: https://es.unesco.org/about-us/legal-affairs/declaracion-universal-unesco-diversidad-cultural)

Organización Mundial de la Salud. (2001). Clasificación Internacional del Funcionamiento, de la Discapacidad y de la Salud (CIF) (Página 14). Consultado en línea en: https://aspace.org/assets/uploads/publicaciones/e74e4-cif_2001.

Citations

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