How do college students plan and self-perceive themselves in writing?
¿Cómo planean y se autoperciben en la escritura los estudiantes universitarios?
Main Article Content
Writing is a complex act that imposes simultaneous demands on the writer. Recent research shows that students show great difficulties in this process, especially when it comes to producing academic texts, which can have a negative impact on their learning. The present research, correlational-transversal, aimed to relate the knowledge of the planning process and the way in which university students self-perceive themselves in writing. 2 instruments were employed: a survey on writing planning and a questionnaire of self-perception of university students as readers/writers, to a probabilistic sample of 348 students from 11 academic programs of a higher education institution in Colombia. The Chi-squared χ² test was applied, with 95% confidence, from which significant relationships were found between the variables. The results show that when students plan their writing, they take into account their audience, as well as the purpose of their writing, finding a significant relationship between these variables (p-value - 0.0185). In the same way, an association was found between those who set goals for writing and motivation (p-value 0.0004). A correlation is observed between university students who structure complete sentences when they write and the ability to present their ideas clearly and precisely (p-value 0.0021), as well as to adequately organize the elements of an explanatory-expository text, with the knowledge of textual structures (p-value 0.0248). It is important to make university students aware of textual planning in order to produce quality writing. Higher Education Institutions should design and implement educational programs that promote academic writing in the curriculum as part of the integral formation of students, since it is an indispensable factor in the world of work.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Andrade, M. (2009). La escritura y los universitarios. Universitas humanística, 68(68), 297-340. Obtenido de https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/univhumanistica/article/view/2277
Arroyo González, R. (2013). Descripción de procesos en la composición escrita de estudiantes universitarios para un desarrollo multilingüe y tecnológico. Revista de Investigación Educativa., 31(1), 167 - 184. doi:doi:http://dx.doi.org/10.6018/rie.31.1.148441 DOI: https://doi.org/10.6018/rie.31.1.148441
Arroyo González, R., & Salvador Mata, F. (2005). El proceso de planificación en la composición escrita de alumnos de educación primaria. Revista de Educación, 353 - 376. Obtenido de http://www.ince.mec.es/revistaeducacion/re336/re336_18.pdf
Boillos Pereira, M. (2018). La autopercepción de las habilidades escritoras en el inicio de la etapa universitaria. Ensayos. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 33(2), 149 - 160. doi:https://doi.org/10.18239/ensayos.v33i2.1842
Carlino, P. (2013). Escribir, leer y aprender en la universidad. Una introducción a la alfabetización académica. Buenos Aires, Argentina: Fondo de cultura económica.
Carrera Calderón, F., Culque Toapanta, W., Barbón Pérez, O. G., Herrera Carpio, L., Fernández Villacres, E., & Lozada Torres, E. F. (2019). Autopercepción del desempeño en lectura y escritura de estudiantes universitarios. Revista Espacios., 1 - 9. Obtenido de https://revistaespacios.com/a19v40n05/a19v40n05p20.pdf
Chanamé Chira, R., Valle Castillo, S., & López Regalado, O. (2021). Limitaciones en la escritura académica de los estudiantes universitarios: Revisión Sistemática. AIAN, 12(1), 17-31. doi:https://doi.org/10.26495/rcp.v12i1.1657 DOI: https://doi.org/10.26495/rcp.v12i1.1657
Chaverra, D., Calle-Alvarez, G., & Hurtado, R. (2022). Revisión de investigaciones sobre escritura académica para la construcción de un centro de escritura digital en educación superior . Íkala. revista de lenguaje y Cultura, 27(1), 224-247. doi:https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n1a11 DOI: https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v27n1a11
Chumaña Suquillo, J., Jiménez Noboa, S., & Martínez Verdesoto, C. (octubre-diciembre de 2019). Aprendizaje metacognitivo en la escritura del inglés como lengua extranjera por estudiantes universitarios. 539-548. Obtenido de http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1709
Cuervo , C., & Flórez, R. (2005). El regalo de la escritura. Cómo aprender a escribir. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
De caso Fuertes, A. M., & García Sánchez, J. (2006). Relación entre la motivación y la escritura. Revista Latinoamericana de Psicología., 38(3), 477 - 492. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/805/80538303.pdf
Figueroa, R. A., & Pérez, J. R. (2011). Planificar, escribir y revisar, una metodología para la composición escrita. Una experiencia con estudiantes del instituto Pedagógico de caracas (IPC). Revista de Investigación., 35(73), 119 - 148. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3761/376140388006.pdf
Gallego J.L y Mendías, A. M. (2012). ¿Qué saben los estudiantes universitarios sobre la planeación de tareas de escritura? Un estudio de caso. Revista de Investigación en Educación., 2(10), 47 - 61. Obtenido de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4732994
Gallego Ortega, J. L., García Guzmán, A., & Rodriguez Fuentes, A. (2013). Cómo planifican las tareas de escritura estudiantes universitarios españoles. RMIE, 18(57), 599 - 623. Obtenido de https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v18n57/v18n57a13.pdf
González, M., Meza, P., & Castellón , M. (2019). Medición de la Autoeficacia para la Escritura académica. Una Revisión Teórico - Bibliográfica. Formación Universitaria., 12(6), 191 - 204. doi:http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062019000600191 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062019000600191
Gutiérrez Fresneda, R. (2018). Las destrezas del pensamiento y el aprendizaje compartido para la mejora de la composición escrita. Revista Estudios Sobre Educación, 34. doi:doi:https://doi.org/10.15581/004.34.263-281 DOI: https://doi.org/10.15581/004.34.263-281
Gutiérrez, R. (2011). Autopercepción de la eficacia en la escritura de los alumnos sordos y oyentes de educación primaria y secundaria. Electronic Journnal Research in Educational Psycohology, 9(25), 1353-1376. doi:http://dx.doi.org/10.25115/ejrep.v9i25 DOI: https://doi.org/10.25115/ejrep.v9i25.1622
Hermosillo, N. P., & Verdín, P. P. (2019). Perspectivas de la escritura académica en la universidad: causas, problemáticas y propuestas. Cuaderno de Pedagogía Universitaria., 16(31), 41 – 57. doi:https://doi.org/10.29197/cpu.v16i31.324 DOI: https://doi.org/10.29197/cpu.n31.v16.2019.04
Hernández Sampieri, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: Mac Graw Hill Education.
Martínez, J. (2010). La planificación textual y el mejoramiento de la escritura académica. Infancia Imágenes., 9(2), 35 - 47. Obtenido de https://docer.com.ar/doc/x05en8e
Medina, F. (2021). Diagnóstico y percepciones de estudiantes. Cuaderno de Pedagogía Universitaria, 18(35), 49-57. Obtenido de http://cuaderno.pucmm.edu.do DOI: https://doi.org/10.29197/cpu.v18i35.412
Ramos-Villagrasa, P. J., Sánchez-Iglesias, I., Grande-de-Prado, M., Oliván Blázquez, B., Martín-Peña, J., & Cáncer-Lizaga, P. (2018). Self-Efficacy for Writing Scale. Anales de Psicología, 34(1), 86 -91. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/167/16753837011.pdf DOI: https://doi.org/10.6018/analesps.34.1.264931
Roldán, L. A., & Zabaleta, V. (2016). Lectura y Escritura. Autopercepción del desempeño en universitarios. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación., 2(42), 27 - 38. doi:10.21865 /RIDEP42_27 DOI: https://doi.org/10.21865/RIDEP42_27
Simangas Villalobos, A., Enciso Soto, R., Collazos Roque, E., & Álvarez Huari, M. (2024). Dominio del proceso de redacción académica en estudiantes universitarios. MENDIVE, 22(2), 14. Obtenido de https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/3591
Vine-Jara, A. (2020). La escritura académica: percepciones de estudiantes de Ciencias Humanas y Ciencias de la Ingeniería de una universidad chilena. Íkala, Revista de Lenguaje y Cultura, 25(2), 475-491. Obtenido de http://www.scielo.org.co/pdf/ikala/v25n2/0123-3432-ikala-25-02-475.pdf DOI: https://doi.org/10.17533/udea.ikala.v25n02a02