Play, construction of civic competencies in the university classroom

El juego, mecanismo de construcción de competencias ciudadanas en el aula universitaria

Main Article Content

Andres Gómez Roldan
Abstract

The topic of study, called "The game, a mechanism for building citizen competencies in the university classroom", allows reflection on real situations and social tensions from the university environment, in the classroom, with a device available on a platform that There is a game called: “Roads”.The game mechanics involve choosing a character, either "Pili or Nico"; subsequently, dice are rolled to start the journey, featuring questions on topics related to citizenship competencies, civics, and democracy, solving dilemmas and selecting the correct option. The device allows progression until reaching the goal, ending with a reflection workshop. In addition to the game, support materials are integrated to facilitate the teaching effort. Thus, the main objective is to design a playful-didactic strategy in an online game for the development of citizenship competencies among students of programs whose prerequisite is the Political Constitution course. The proposed method is the positivist paradigm through deductive reasoning, with a mixed, projective approach. The validation of the instrument involved a universe of 77 study subjects at a university center in Bogotá – Colombia. The result is the design of a didactic instrument that integrates materials to aid the teaching process. The playful tool includes sign language to be inclusive. In conclusion, this contribution strengthens citizenship competencies, encourages reflection through the workshop, with real cases benefiting the teaching-learning process.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
153
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Andres Gómez Roldan, Pontificia Universidad Javeriana. Facultad de Derecho / Facultad de Ciencia Política y Relaciones Internacionales. Escuela Superior de Administracion Pública- ESAP.

Docente universitario.

Mgtr.en Derecho Público Militar. Esp. en Derecho Constitucional

Doctorante, Universidad Benito Juárez G.

References

Bermúdez Merizalde, J. (2021). ¿Por qué incumplimos la ley? Editorial Ariel.

Carrillo Flórez, F., Cepeda, M. J., & Gómez Roldán, A. (2020). El legado constitucional: 30 años de la Constitución Política de 1991 (1ª ed.). Instituto de Estudios del Ministerio Público. https://www.procuraduria.gov.co/iemp/media/file/img/noticias/El%20legado%20constitucional.pdf

Cauich, A. B. (2023). Violencia escolar y lectura: Creando territorios de paz. Archipiélago: Revista Cultural de Nuestra América, 30(122), 12-14. Retrieved from https://www.proquest.com/scholarly-journals/violencia-escolar-y-lectura-creando-territorios/docview/2903047021/se-2

Cavarero, A. (2022). Democracia surgente: notas sobre el pensamiento político de Hannah Arendt (S. Fantauzzi & P. Puig, Eds.). Herder Editorial.

Colombia. (1991). Constitución política de Colombia 2020 [Constitución Política]. https://iemp.gov.co/wp-content/uploads/2020/02/Constitucion-Politica-de-Colombia-2020.pdf

Constitución Política de Colombia [Const. P.]. (1991). Colombia. https://iemp.gov.co/wp-content/uploads/2020/02/Constitucion-Politica-de-Colombia-2020.pdf

Del Tronco, J., & Monsiváis-Carrillo, A. (2020). La erosión de la democracia. Revista de Estudios Sociales, 1(74), 2-11. https://doi.org/10.7440/res74.2020.01 DOI: https://doi.org/10.7440/res74.2020.01

Espinosa-Barajas, J., Llado-Lárraga, D. M., & Navarro-Leal, M. (2021). Propuesta de un modelo de inclusión y equidad educativa universitaria, a partir de experiencias de estudiantes con discapacidad. [Proposal of a model of inclusion and equity in university education, based on experiences of students with disabilities]. CienciaUAT, 16(1), 116-135. https://doi.org/10.29059/cienciauat.v16i1.1508 DOI: https://doi.org/10.29059/cienciauat.v16i1.1508

Espinoza-Rausseo, A., & Rivas-Alberti, J. (2024). Derechos constitucionales y deberes recíprocos: Especial referencia a las relaciones entre particulares y a la doctrina de la state action del derecho norteamericano. Revista de Estudios Políticos, 203, 85–126. https://doi.org/10.18042/cepc/rep.203.04 DOI: https://doi.org/10.18042/cepc/rep.203.04

Evia Alamilla, N. M., Echeverría Echeverría, R., Carrillo Trujillo, C. D., & Quintal López, R. (2017). Ciudadanía: Análisis de algunos elementos del modelo de responsabilidad social universitaria en una universidad pública. Revista CS, (23), 77-104. http://dx.doi.org/10.18046/recs.i23.2377 DOI: https://doi.org/10.18046/recs.i23.2377

Gazmey Sánchez, V. (2021). Conceptualización docente de la ciudadanía en el currículo de una escuela ciudadana puertorriqueña [Tesis doctoral, Universidad de Puerto Rico]. https://repositorio.upr.edu/bitstream/handle/11721/2487/UPRRP_EDUC_GazmeySanchez_2021.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Gómez Roldan, A. (2021). Constitución & ciudadanía. https://www.preciudadanos.org/constitucion-politica-de-colombia-para-preciudadans/

Gómez Roldán, A. (2022). Escuela Superior de Administración Pública. Memorias. 30 años de la Constitución (p. 57).

Gómez Roldán, A. (2022). Estrategia lúdica para el desarrollo de competencias ciudadanas con estudiantes de Constitución Política (Colombia–PUJ). [Tesis doctoral, Universidad Benito Juárez G.]. Inédita.

Instituto Figlie di Maria Ausiliatrice. (2018). Educación cívica digital. https://www.cgfmanet.org/es/ifma-es/conferencias-seminarios/educacion-civica-digital/

Instituto Internacional para la Democracia y Asistencia Electoral (IDEA). (2023). El estado de la democracia en el mundo y las Américas 2023. https://www.idea.int/sites/default/files/2023-11/el-estado-de-la-democracia-en-el-mundo-y-las-americas-2023.pdf

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación (ICFES). (2023). Guía de orientación: Saber 11.° 2024-1. https://www.icfes.gov.co/documents/39286/21520252/03+Nov_Gui%CC%81a+de+Orientacio%CC%81n+Saber+11.%C2%BA+2024-1.pdf

La ética policial en el marco de la ética cívica y la razón cordial. (2022). Revista Logos Ciencia & Tecnología, 14(3), 118-130. https://doi.org/10.22335/rlct.v14i3.1626 (Original work published 2022) DOI: https://doi.org/10.22335/rlct.v14i3.1626

Lafont, C. (2021). Democracia sin atajos. una concepción participativa de la democracia deliberativa (L. García Valiña (Ed.)). Editorial Trotta.

Madorrán Ayerra, C., & del Buey Cañas, R. (2022). La deliberación y la toma democrática de decisiones como bien común. Isegoría, (66), e17. https://doi.org/10.3989/isegoria.2022.66.17 DOI: https://doi.org/10.3989/isegoria.2022.66.17

Ministerio de Educación Nacional. (2024). Plan de Transformación Digital 2024. https://www.mineducacion.gov.co/1780/articles-419503_recurso_13.pdf

Monterde Valenzuela, M. de los Á., & Morales Tostado, M. del C. (2020). Formación cívica, estructura fundamental de la participación ciudadana. Biolex, 12(22), 103-122. https://doi.org/10.36796/biolex.v22i0.173

Monterde Valenzuela, M. de los Á., & Morales Tostado, M. del C. (2020). Formación cívica, estructura fundamental de la participación ciudadana. Biolex, 12(22), 103-122. https://doi.org/10.36796/biolex.v22i0.173 DOI: https://doi.org/10.36796/biolex.v22i0.173

Schulz, W. (2022). Estudio Internacional sobre Educación Cívica y Ciudadana. https://www.iea.nl/sites/default/files/2023-11/Estudio-ICCS-2022-INEE.pdf

Tapia Nava, E. (2009). Educación cívica y la construcción de ciudadanía. Ánfora, 16(27), 87-96. DOI: https://doi.org/10.30854/anf.v16.n27.2009.119

Taylor, W. (2023). La constitución social: Incorporación de los derechos sociales a través de la 8 legal (estudios de derecho y sociedad de Cambridge). Entrevista con Andrés Gómez R. Cambridge.

Universidad Nacional de la Plata. (2019, noviembre 11). Bocas del tiempo: la memoria quemada. Instituto de Relaciones Internacionales. https://www.iri.edu.ar/index.php/2019/11/11/bocas-del-tiempo-la-memoria-quemada/

Vargas Rojas, S. M. (2021). La formación ciudadana y el modelo de educación por competencias en la política educativa en Colombia 2004-2017. Revista Colombiana de Educación, 81, 61–82. https://doi.org/10.17227/rce.num81-990 DOI: https://doi.org/10.17227/rce.num81-9906

Corte Constitucional:

Corte Constitucional. (2002). Sentencia C-128/02.

Corte Constitucional. (2003). Sentencia C-121/03.

Corte Constitucional. (2008). Sentencia T-006/08.

Corte Constitucional. (2012). Sentencia C-605/12.

Corte Constitucional. (2015). Sentencia T-476/15.

Corte Constitucional. (2019). Sentencia C-095/19.

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC