Psycholinguistic Skills and School Performance.
Habilidades Psicolinguisticas y Rendimiento Escolar. Estudiantes de 4° Básico Students of 4th grade of Private Subsidized School of Chillán, Chile
Main Article Content
The objective of this study is to determine the relationship between psycholinguistic skills and school performance. The present study is quantitative, with a correlational descriptive scope, of a non-experimental cross-sectional design. The sample consisted of 35 students in the 4th grade, of a non-experimental cross-sectional design. The sample consisted of 35 students in the 4th year of a private subsidized school in the city of Chillán, Chile. Data collection was obtained through the application of the Illinois Test of Psycholinguistic Aptitudes (ITPA) and the final average of the subjects of Language, Mathematics, Social Sciences, and History and Geography. Within the results, it was possible to determine the existence of a positive correlation, of relatively moderate strength and statistically significant between Visual Integration and the average in the Science subject and the Total Academic Performance, as well as the Auditory Association and the average in the subject. of Sciences and Verbal Expression with the average in the Language course. Using the present investigation, it is concluded that it is possible to establish a partial relationship between Psycholinguistic Skills and Academic Performance.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Cobertta, p. (2007). Metodologia y tecnicas de investiación social. Mc Graw Hil. Recuperado el s.f de s.f de 2022, de https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/metodologc3ada-y-tc3a9cnicas-de-investigacic3b3n-social-piergiorgio-corbetta.pdf
Cusin, D., Tragueta, A., Do prado, L., & Pinheiro, P. (2012). Desempenho psicolinguístico e escolar de irmãos com mielomeningocele. Scielo. Recuperado el s.f de s.f de 2022, de https://www.scielo.br/j/rcefac/a/vJvF4YxRKddzrkqPQCzwHkC/?lang=pt
Favale , a., Bin, L., & Rodriguez , E. (2016). Lateralidad, perfil cognitivo y rendimiento escolar en pacientes con mielomeningocele. Virtual em saúde, 23(3), 224-230. Recuperado el s.f de s.f de 2022, de https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/biblio-884400
Gazmuri, C., Manzi, j., & Paredes, R. (2015). Disciplina, clima y desempeño escolar en chile. REVISTA CEPAL. Recuperado el s.f de s.f de 2022, de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/37833/1/REV115ManziParedes_es.pdf
Hanushek, E., & Woessmann, L. (2015). Universal Basic Skills. OECD. Recuperado el s.f de S.F de 2022, de https://www.oecd-ilibrary.org/education/universal-basic-skills_9789264234833-en
Hernandez, R., & Baptista, P. (2010). Metodologia de la Investigacion. Mc Graw Hil. Recuperado el s.f de s.f de 2022, de https://www.uca.ac.cr/wp-content/uploads/2017/10/Investigacion.pdf
Mendoza Garcia, J. (2017). Otra idea de mente social: lenguaje, pensamiento y memoria. Polis: Investigación y Análisis Sociopolítico y Psicosocial, vol. 13, núm. 1, enero-junio,, 13(1), 13-46. Recuperado el s.f de s.f de 2022, de https://www.redalyc.org/pdf/726/72653627002.pdf
Ministerio de Educación del Gobierno de Chile. (2020). Ciencias Naturales 4°. Unida de curriculum y evaluación. Recuperado el s.f de s.f de 2022, de https://www.curriculumnacional.cl/portal/Educacion-General/Ciencias-naturales/Ciencias-Naturales-4-basico/
Morales, l., Morales V, & Holguin, S. (2016). RENDIMIENTO ESCOLAR. Himanidades, Tecologia y Ciencia. Recuperado el s.f de s.f de 2022, de http://revistaelectronica-ipn.org/ResourcesFiles/Contenido/16/HUMANIDADES_16_000382.pdf
Moran, M., Vera, L., & Moran, M. (2017). LOS TRASTORNOS DEL LENGUAJE Y LAS NECESIDADES EDUCATIVAS ESPECIALES. CONSIDERACIONES PARA LA ATENCION EN LA ESCUELA. Scielo, 9(3). Recuperado el s.f de s.f de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202017000300030
Moreno, v. (2022). Evolución de la competencia comunicativa mediante intervención pragmática en retraso del lenguaje: estudio de caso. Revista de Investigación en Logopedia, 11(2). Recuperado el s.f de s.f de 2022, de https://revistas.ucm.es/index.php/RLOG/article/view/70831
Porto, A., Barca, A., Santorum, M., Valle, A., & Ñunez, J. (1991). ANAL1SIS DIFERENCIAL DE LAS HABILIDADES PSICOLINGÜÍSTICAS EN ALUMNOS/AS DE RENDIMIENTO ALTO Y BAIO. Investigaciones y Experiencias(295), 411-427. Recuperado el s.f de s.f de 2022, de https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:bfedd157-c785-44fb-bbed-d8e5cd361353/re29512-pdf.pdf
Purba, N. (2018). THE ROLE OF PSYCHOLINGUISTICS IN LANGUAGE LEARNING AND TEACHING. Tell Journal, 6(1). Recuperado el S.F de S.F de 2022, de https://core.ac.uk/download/pdf/229568792.pdf
Shapiro, S. (1965). An Analysis of Variance Test for Normality (Complete Samples). STOR, 52(3), 591-611. Recuperado el S.F de S.F de 2022, de http://www.bios.unc.edu/~mhudgens/bios/662/2008fall/Backup/wilkshapiro1965.pdf
Shum, G., Conde, A., Diaz, C., Martinez, F., & Molina, L. (1990). Lenguaje y Rendimiento Escolar: Un estudio predictivo. Comunicación, Lenguaje y Educación(5), 69-79. Recuperado el s.f de s.f de 2022, de file:///C:/Users/Redp/Downloads/Dialnet-LenguajeYRendimientoEscolar-126184%20(1).pdf
Vigotsky, L. (1973). El desarrollo de los procesos psicologicos superiores. Critica Barcelona. Recuperado el s.f de s.f de 2022, de https://saberespsi.files.wordpress.com/2016/09/vygostki-el-desarrollo-de-los-procesos-psicolc3b3gicos-superiores.pdf