Reflections on dementia:

Reflexiones sobre la demencia: memory, language, and quality of Life

Main Article Content

Abstract

Dementia affects millions of elderly people, deteriorating memory, intellect, behavior, and daily abilities. Though not an inevitable consequence of aging, its prevalence increases with an aging population and unhealthy lifestyles. The article examines how dementia impacts memory and language, especially semantic memory, which is crucial for communication. From a neurolinguistic perspective, it explores how linguistic processing changes with aging and is altered by dementia. Cuetos Vega's model describes the processing of linguistic information in the brain. It also addresses the neuroanatomical and physiological changes of aging that affect information decoding and storage, worsening issues in people with dementia. The article concludes by highlighting the importance of early detection and management strategies to improve the quality of life for those affected and their surroundings, emphasizing the need for preventive and therapeutic measures and support for caregivers to foster an inclusive society.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
255
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Angelica Espitia Montenegro, Universidad Metropolitana de Barranquilla

Speech therapist, specialist in rehabilitation management, and master's degree in educational technology and digital skills.

Rosa María Bornacelli Vergara, Universidad Metrópolitana de Barranquilla

Speech therapist, specialist in autonomous learning and master's degree in education.
References

Adlam, A. L. (2006). The role of semantic memory in the language of patients with semantic dementia. . Neuropsychologia, 44-46.

Adrados, H. P. (1999). Deterioro de la memoria semantica en pacientes de alzheimer. . Psicothema, 11(4), 917 - 937.

Aging., N. I. (2023). Hearing loss: A common problem in older adults. Retrieved from https://www.nia.nih.gov/espanol/audicion-perdida-audicion/perdida-audicion-problema-comun-adultos-mayores.

Aguilar, D. L. (2019). Deterioro de la memoria semántica en la enfermedad del alzheimer: alteraciones semántico-categorial.Retrieved from Facultad de Psicología y Logopedia. Universidad de La Laguna: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK552151/

AI, P. (2024). Información sobre la demencia en América Latina: estadísticas y tendencias. Recuperado de [https://www.informacionenlinea.com/salud/la-demencia-en-america-latina-estadisticas-y-tendencias/].

Belinchón Carmona, M. I. (1994). Psicología del lenguaje: investigación y teoría. (no.4019 B4).

Bernal, C. A. (2006). Introducción a la metodología de la investigación. Edición electrónica. , Recuperado de: www.eumed.net/libros/2006c/203/.

Cañete, C. &. (2020). Envejecimiento fisiológico y predisposición al trauma craneoencefálico en adultos mayores. Redalyc, https://www.redalyc.org/pdf/2111/211122212015.pdf.

Caramazza, A. &. (2006). The organization of conceptual knowledge: The role of the anterior temporal lobes in semantic memory. Journal of Cognitive Neuroscience, 18(2), 186-198.

Castaño, J. (2003). Bases neurobiológicas del lenguaje y sus alteraciones. Revista Neurol 36/8), 781-.

Comesaña, A., & González, M. (2009). Evaluación neuropsicológica en la enfermedad de Alzheimer: Memoria episódica y semántica. Cuadernos de Neuropsicología / Panamerican Journal of Neuropsychology, 3(2), 199–223. http://www.redalyc.org/pdf/4396/439642484005.pdf

Comesaña, M. &. (2021). Evaluación neuropsicológica en el diagnóstico de la enfermedad de Alzheimer. Psicothema, 33(3), 300-307.

Cuetos Vega, F. (1998). Evaluación y rehabilitación de las afasias: aproximacion cognitiva. . medica Panamericana.

Fonoaudiología UC. (2024). Manual de evaluación de la comunicación, lenguaje y habla en niños y niñas de 0 a 7 años. Pontificia Universidad Católica de Chile.

Garro Andrada, V., Guaycochea, B., & Miazzo, J. N. (2010). Diminutivos y variedades lingüísticas: Análisis de su inclusión en la reeducación fonoaudiológica. Fundamentos en Humanidades, 11(1), 177-191.

González M, y. C. (2009, Diciembre 2). Cuaderno Neuropsicologia. Evaluación neuropsicológica en la enfermedad de alzheimer: memoria episódica y semántica. Retrieved from https://pepsic.bvsalud.org/pdf/cnps/v3n2/a06.pdf

Goodglass, H. &. (2001). Boston Naming Test (2nd ed.). Estados Unidos: Lippincott Williams & Wilkins.

Grossman, M. e. (2013). The effects of semantic dementia on executive function and attention in language processing. ournal of Cognitive Neuroscience, 25(4), 583-595.

Gutiérrez, A. &. (2010). Alteraciones lingüísticas en la enfermedad de Alzheimer: un estudio longitudinal. Cognitive Neuropsychology, 27(5), 456-470.

Heras Vacas, P. (n.d.). El procesamiento de la información sensorial en el daño cerebral adquirido. Retrieved from Daño Cerebral Adquirido.: https://dañocerebral.es/en/publicacion/el-procesamiento-de-la-informacion-sensorial-en-el-dano-cerebral-adquirido/

Hernández, R. (2014). Metodología de la Investigación. Sexta edición. Editorial McGraw Hill/Interamericana editores S.A. de C.V.

Hodges, J. R. (2007). Semantic dementia: A unique clinicopathological syndrome. Lancet Neurology,, 6(11), 1004-1014.

Howard, D. &. (1992). The pyramids and palm trees test: A test of semantic access from words and pictures. Reino Unido.: Thames Valley Test Company.

Izquierdo, A. (2001). Envejecimiento cerebral normal. . Revista Mexicana de Neurociencia, 2(4), 197-202.

Kiran, S. &. (2009). Semantic and phonological processing in the production of nouns and verbs in individuals with aphasia: A review of the literature and implications for treatment. Aphasiology,, 23(5), 563-586.

Lambon Ralph, M. A. (2000). The relationship between semantic and lexical retrieval in patients with Alzheimer’s disease: Evidence from a study of semantic priming and naming performance. Neuropsychologia, 38(4), 479-491.

Levin, J. R. (2010). The Taxon Test: A new measure of semantic memory. Journal of Neuropsychology, 4(2), 123-135.

Llibre-Rodríguez, J. J. (2022). Enfermedad de Alzheimer: actualización en su prevención, diagnóstico y tratamiento. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 21(3), e4702.

Lorenzo, E. (n.d.). Cómo mejorar y potenciar la comunicación entre el cuidador y la persona en situación de dependencia. Retrieved from Geriatricarea.: https://www.geriatricarea.com/2016/01/20/como-mejorar-y-potenciar-la-comunicacion-entre-el-cuidador-y-la-persona-en-situacion-de-dependencia/

Martínez-Cuitiño, M. M. (2010). ¿Pirámides y palmeras o pirámides y faraones?: Adaptación y validación de un test de asociación semántica al español rioplatense. Interdisciplinaria , 27(2), 247-260.

Medina, M. &.-L. (2009). Neuroanatomía funcional de la memoria. Archivos de Neurociencias, 34(3), 145-154.

Nieto-Alcaraz, M. A., González, A. M., & López, M. J. (2016). Estrategias de comunicación en cuidadores de adultos mayores con Alzheimer. Redes Comunicativas, 14, 17-19.

Narbona, J. &.-E. (2012). Plasticidad cerebral para el lenguaje en el niño y el adolescente.

Oliva, J. H. (2019). Evaluación neuropsicológica de la memoria semántica en demencia presenil y declive cognitivo atípico: ¿estamos preparados? Revista Chilena Neuropsicología, 43-47.

ONU. (n.d.). Demencia (who.int).

Ortiz, L. Á. (2008). Modelos anatomotopográficos de las áreas cerebrales que se activan durante la función lingüística. . Revista de neurología Vol. 47, 12, 653-658.

Pardo Coronado, A. S. (2013). Memoria procedimental y declarativa en discapacidad intelectual con apoyo extenso y limitado. [Tesis de maestría, Universidad Internacional de La Rioja]. Re-unir. https://reunir.unir.net/bitstream/handle/123456789/3470/PARDO%20CORONADO,%20ASENETH.pdf?sequence=1

Peñalver, J. (2014). Dificultades semánticas en la enfermedad de Alzheimer: un análisis comparativo entre categorías generales y específicas. Journal of Clinical Psychology, 70(8), 743-753.

Peñalver, M. G. (2014). Batería de evaluación del deterioro de la memoria semántica en Alzheimer. Psicothema, 26(2), 276-281. Retrieved from https://www.psicothema.com/pdf/276.pdf

Peraita, H. G. (2011). Deterioro de la memoria semántica en pacientes de Alzheimer: Alteraciones semántico-categoriales. Psicothema, 23(4), 537-543.

Peraita, H. G. (2011). Redalyc. Retrieved from Adaptación de la batería de evaluación de la memoria semántica en la demencia de tipo Alzheimer (EMSDA) a la población de la ciudad de Buenos Aires.: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18022327003

Pérez, M. Q. (2019). Pasticidad cerebral, una realidad neuronal. . Revista de ciencias medicas de pinar del Rio, 599-609.

Pérez, M. Q. (2019). Plasticidad cerebral, una realidad neuronal. . Revista de Ciencias Medias de Pinar del Río, 23(4), 599-609.

Portellano Pérez, J. A. (2020). Test de Fluidez Verbal. España: TEA Ediciones.

Restrepo, M. A. (2019). Consideraciones socioculturales en la evaluación del lenguaje infantil. Revista de Logopedia, Foniatría y Audiología, 39(3), 123-130. https://doi.org/10.1016/j.rlfa.2018.07.003

Rincón, M. (2020). Intervenciones comunicativas en cuidadores desde un enfoque fonoaudiológico basado en las necesidades y características particulares de esta población. Redes Comunicativas, 14, 13-22. Universidad Nacional de Colombia.

Rojas, A. (2013). Áreas del cerebro que participan en el proceso de lectura literal en sordos señantes: un caso de estudio. Revista Chilena de Fonoaudiología, 12, 21.

Ruiz-Vargas, J. M. (1999). Priming perceptivo versus priming conceptual y efectos de los niveles de procesamiento sobre la memoria implícita. Psicothema,, 11(4), 857-865.

Salud, O. M. (2023). Organización Mundial de la Salud. Retrieved from https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/dementia

Salud, O. P. (n.d.). https://campus.paho.org/es.

Silva, R. S., González, M. G., & Hernández, J. P. (2020). Habilidades sociales de comunicación en el cuidado humanizado de enfermería. Revista de la Escuela de Enfermería de la Universidad de São Paulo, 21-04-2025

Solís, H. &.-H. (2009). Neuroanatomía funcional de la memoria. . Archivos de neurociencia, 14(3), 176-187.

Tulving, E. (1984). Relaciones entre componentes y procesis de la memoria. Ciencia del comportamiento y el cerebro, 7(2), 257-268.

Vivas, J. (2009). Modelos de memoria semantica. Vivas (comp.) Evaluacion de redes semánticas. Instrumentos y Aplicaciones. MdP:Eudem.

Whitson, H. E., Cronin-Golomb, A., Cruickshanks, K. J., Gilmore, G. C., Owsley, C., Peelle, J. E., ... & Lin, F. R. (2018). Sensory impairment and cognitive decline in older adults. Journal of the American Geriatrics Society, 66(10), 2052–2058. https://doi.org/10.1111/jgs.15506

Willers, C. F. (2008). Alteraciones en la organización y estructura de los conocimientos semánticos en la enfermedad de Alzheimer. Revista de Neurología, 47(10), 547-552.

Wittenberg, T. e. (2008). Semantic memory and its role in the language of patients with Alzheimer's disease and semantic dementia: A comparison study. Cognitive Neuropsychology, 25(6), 727-747.

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC