Hearing status of first grade students according to teachers and audiological tests
Estado auditivo de estudiantes de primer grado según docentes y pruebas audiológicas
Main Article Content
We sought to determine the hearing status of first-grade students of the educational institution Normal Superior de Popayán, at the discretion of teachers and implementation of hearing tests, 2010. We performed a quantitative study, case series and cross-section; universe population consisted of 109 children aged between 5 and 6 years and 4 teachers linked to the institution, the sample consisted of 46 school determined by the package statistical STATS. We found that eight children had unilateral conductive hearing loss on audiometry, acoustic impedance tests, reported the 5 children with abnormal tympanometric curves and 3 children with pathological stapedial reflexes, 12 students showed altered hearing status at the discretion of the teachers, none of whom showed abnormal audiological tests. We concluded that the most frequent hearing losses conductive type and can be easily noticeable by teachers.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Agüero, L., Borria, J., De Mola, M., Asnaghi, P., Cansler, A., Edelstein, S., & Mariani, L.(1995). Evaluación audiométrica de escolares bonaerenses. Bo. l Oficina Sanit Panam.119 (4), 292-298.
Ariza, H. & Rivas, J. (2007). Tratado de Otología y Audiología. (2da ed.). Bogotá, Colombia: Amolca.
Barón, C. (s.f.). Aprendizaje pedagógico y deficiencias auditivas leves. Disponible en:http://www.neurociencias.org.co/downloads/aprendizaje_pedagogico_y_deficiencias_auditivasleves.pdf
Behrman, R. Kliegman, R. & Jenson, H. (2004).Nelson: tratado de pediatría. (17ª ed). España:Elsiever.
Bradley, W., Daroff, R., Fenichel, G. & Jankovic,J. (2005). Neurologia Clínica: Diagnósticoy Tratamiento. (4ª ed). Madrid, España: ElsevierEspaña.Dificultades ligadas a deficiencias auditivas
(s.f.). Disponible en:http://www.slideshare.net/lauritast/dificultades-ligadas-a-deficiencias-auditivas.
Ley 982-2005 (2005). Por la cual se establecen las normas tendientes a la equiparación de oportunidades para las personas sordas y sordociegas. Bogotá, Colombia: Congreso de la República.
Martínez, M & Noguez, L. (2001). Prevalencia de hipoacusia y patología de oído en la población infantil de las Islas Marías. [Versión electrónica]. Anales de otorrinolaringología
mexicana, 47 (2) 11-15.
Ministerio de Educación Nacional (2008). Plan de desarrollo nacional educativo: informede gestión junio 2008-mayo 2009. Reportede estudiantes matriculados. Bogotá, Colombia: Oficina asesora de planeación y finanzas.
Pinto, M. (2008). Pérdida de audición en escolares se agrava por ruido en sala de clases.Disponible en: http://lefebrelever.cl/ll//noticias/66.
Rodríguez, M. & Melguizo, M. (1994). Tamizaje de falla auditiva en escolares de Medellín.Salud Publica Méx., 36 (6): 670-672.
Schonhaut, L. Farfan, T. Neuvonen, R. & Vacarisas,P. (2006). Problemas auditivos en preescolares, según estudio audiológico y percepción de educadores: Región Metropolitana,Rev. chil. Pediatr, 77 (3): 247-253.
Secretaria de Salud Municipal.
Plan de salud del Municipio de Popayán 2008-2011. Popayán,Colombia.
Todesco, M. & Pire, B. (1999). Alteraciones audiológicas y rendimiento escolar: Unidad Educativa Colinas de San Lorenzo II Barquisimento1997, Bo. Med. Posgrado, 15 (3):106-116.
Toledano, M. (2003). ¿Qué es una otitis media?.Disponible en: http://www.netdoctor.es/XML/verArticuloMenu.jsp?XML=000028