Hearing status of first grade students according to teachers and audiological tests

Estado auditivo de estudiantes de primer grado según docentes y pruebas audiológicas

Main Article Content

María Consuelo Cháves Peñaranda
Miryan Adela Barreto Arizabaleta
Edison Geovanny Guevara Córdoba
Jonathan Fabián López
María Alejandra Fernández Bravo
Yuli Tatiana Fajardo Ruiz
Abstract

We sought to determine the hearing status of first-grade students of the educational institution Normal Superior de Popayán, at the discretion of teachers and implementation of hearing tests, 2010. We performed a quantitative study, case series and cross-section; universe population consisted of 109 children aged between 5 and 6 years and 4 teachers linked to the institution, the sample consisted of 46 school determined by the package statistical STATS. We found that eight children had unilateral conductive hearing loss on audiometry, acoustic impedance tests, reported the 5 children with abnormal tympanometric curves and 3 children with pathological stapedial reflexes, 12 students showed altered hearing status at the discretion of the teachers, none of whom showed abnormal audiological tests. We concluded that the most frequent hearing losses conductive type and can be easily noticeable by teachers.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
644
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

María Consuelo Cháves Peñaranda, Universidad del Cauca

Fonoaudióloga, Especialista en Audiología, Docente del Departamento de Fonoaudiología. Facultad Ciencias de la Salud, Universidad del Cauca, Popayán - Colombia.

Miryan Adela Barreto Arizabaleta, Universidad del Cauca

Fonoaudióloga Especialista teoría, técnicas y métodos en Investigación Social y Docencia para la Educación Superior. Docente del Departamento de Fonoaudiología. Facultad Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca, Popayán- Colombia. Docente de la Escuela de Rehabilitación Humana. Universidad del Valle, Cali-Colombia.

Edison Geovanny Guevara Córdoba, Universidad del Cauca

Estudiante X Semestre, Facultad Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca, Popayán - Colombia.

Jonathan Fabián López, Universidad del Cauca

Estudiante X Semestre, Facultad Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca, Popayán - Colombia.

María Alejandra Fernández Bravo, Universidad del Cauca

Estudiante X Semestre, Facultad Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca, Popayán - Colombia.

Yuli Tatiana Fajardo Ruiz, Universidad del Cauca

Estudiante X Semestre, Facultad Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca, Popayán - Colombia.
References

Agüero, L., Borria, J., De Mola, M., Asnaghi, P., Cansler, A., Edelstein, S., & Mariani, L.(1995). Evaluación audiométrica de escolares bonaerenses. Bo. l Oficina Sanit Panam.119 (4), 292-298.

Ariza, H. & Rivas, J. (2007). Tratado de Otología y Audiología. (2da ed.). Bogotá, Colombia: Amolca.

Barón, C. (s.f.). Aprendizaje pedagógico y deficiencias auditivas leves. Disponible en:http://www.neurociencias.org.co/downloads/aprendizaje_pedagogico_y_deficiencias_auditivasleves.pdf

Behrman, R. Kliegman, R. & Jenson, H. (2004).Nelson: tratado de pediatría. (17ª ed). España:Elsiever.

Bradley, W., Daroff, R., Fenichel, G. & Jankovic,J. (2005). Neurologia Clínica: Diagnósticoy Tratamiento. (4ª ed). Madrid, España: ElsevierEspaña.Dificultades ligadas a deficiencias auditivas

(s.f.). Disponible en:http://www.slideshare.net/lauritast/dificultades-ligadas-a-deficiencias-auditivas.

Ley 982-2005 (2005). Por la cual se establecen las normas tendientes a la equiparación de oportunidades para las personas sordas y sordociegas. Bogotá, Colombia: Congreso de la República.

Martínez, M & Noguez, L. (2001). Prevalencia de hipoacusia y patología de oído en la población infantil de las Islas Marías. [Versión electrónica]. Anales de otorrinolaringología

mexicana, 47 (2) 11-15.

Ministerio de Educación Nacional (2008). Plan de desarrollo nacional educativo: informede gestión junio 2008-mayo 2009. Reportede estudiantes matriculados. Bogotá, Colombia: Oficina asesora de planeación y finanzas.

Pinto, M. (2008). Pérdida de audición en escolares se agrava por ruido en sala de clases.Disponible en: http://lefebrelever.cl/ll//noticias/66.

Rodríguez, M. & Melguizo, M. (1994). Tamizaje de falla auditiva en escolares de Medellín.Salud Publica Méx., 36 (6): 670-672.

Schonhaut, L. Farfan, T. Neuvonen, R. & Vacarisas,P. (2006). Problemas auditivos en preescolares, según estudio audiológico y percepción de educadores: Región Metropolitana,Rev. chil. Pediatr, 77 (3): 247-253.

Secretaria de Salud Municipal.

Plan de salud del Municipio de Popayán 2008-2011. Popayán,Colombia.

Todesco, M. & Pire, B. (1999). Alteraciones audiológicas y rendimiento escolar: Unidad Educativa Colinas de San Lorenzo II Barquisimento1997, Bo. Med. Posgrado, 15 (3):106-116.

Toledano, M. (2003). ¿Qué es una otitis media?.Disponible en: http://www.netdoctor.es/XML/verArticuloMenu.jsp?XML=000028