Sense of hearing in process of communication and learning in academic context

Sentido de la audición en procesos de comunicación y aprendizaje en contexto académico

Main Article Content

Mary Luz Osorio Montoya
Abstract

 

The article presents a preview of the research entitled Characterization of the difficulties in basic language skills: listening, speaking, reading and writing in the first semester students of the University Foundation Maria Cano FUMC. As objectives are to identify the difficulties that arise in the basic skills of the language used by students in the first semester of 2012, in order to design a methodology that improves the operation that is performed on your academic reality. The study is being conducted under the logic of the research of an empirical analysis, with a depth descriptive and correlational analysis, from a non-experimental design. The analysis units were built: basic language skills with the variables that guided the analysis in this case were listening, speaking, reading and writing, 2.Elementos involved in communication and the variables considered: transmitter, receiver, message and channel. The target population consisted of 232 students of different races. Was used as a tool for collecting information that facilitated a Likert scale describing the behavior of the variables and statistical analysis.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
647
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Mary Luz Osorio Montoya, Fundación Universitaria María Cano.

 Fonoaudióloga, Fundación Universitaria María Cano. Especialista en Pedagogía y Didáctica. Magister en Educación Docencia, Universidad de Manizales. Investigadora grupo FASES del programa de Fonoaudiología de la Fundación
Universitaria María Cano. 

References

Alcaldía de Medellín (2012). Proyecto de Acuerdo Plan de desarrollo “Medellín un hogar para lavida” (Decreto 3104 de 1979). Medellín, Colombia:Alcaldía de Medellín. Disponible en http://www.medellin.gov.co/irj/go/km/docs/

wpccontent/Sites/Subportal%20del%20Ciudadano/Plan%20de%20Desarrollo/Secciones/Publicaciones/Documentos/Pla-Desarrollo2012-2015/2012-04-30_Proyecto%20de%20acuerdo%20VERSION%20COMPLETA.pdf

Delfino, J. (1989). Los determinantes del Aprendizaje. En A.H.Petrei (Ed), Ensayos en Economíade la Educación. Buenos Aires, Argentina:Balado Buschi.

Gonzales, M. (2002) Pedagogía de la comunicaciónno verbal. Manuscrito no publicado.

Junyent, C. (2001). Evolución, lenguaje y conocimiento. Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura 21: 17-19.

Lara, A. (2004). Sobre la evolución del mecanismo de la audición. Anales de mecánica y electricidad. 81 (5): 63-70.

Martínez, G; Pereira, M; Rodríguez, B; Peña, A; Martínez, R; García, M; Donaire, et al. (2000). Dinamización de las relaciones familia centro escolar a través de la formacióndel profesorado en este campo de actuación. Reop, 11(19):107-120.

Medina, J. (2008). La ciencia de pensar más inteligentemente: una conversación con el experto del cerebro John J. Medina. Harvard Business Review. 86(5): 40-43.

Ministerio de Educación. (2012). Estándares básicos de competencias básicas en lenguaje.Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación.Disponible en http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/article-116042.html

Neira, L & Walteros, D. (2012). Diseño y validación de un instrumento de tamizaje de habilidadesauditivas. (Informe de investigación docente). Bogotá, Colombia: Escuela Colombiana de Rehabilitación.

Ortiz, M & Sepúlveda, A. (2004). Diccionario de fonoaudiología. Medellín, Colombia: Fundación Universitaria María Cano.

Osorio, M. (2010). Dificultades en la lectura y el rendimiento Académico. Tesis de Maestría. Universidad de Manizales, Manizales, Colombia.

Rodríguez, P. (2009) Hacia una nueva generación de escuchas: proyectos de educaciónsonora. Infancia: educar de 0 a 6 años. 118: 32-35.

Roura, M (2001) Evolución del lenguaje y del conocimiento. Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura. 21: 113-115