Sense of hearing in process of communication and learning in academic context
Sentido de la audición en procesos de comunicación y aprendizaje en contexto académico
Main Article Content
The article presents a preview of the research entitled Characterization of the difficulties in basic language skills: listening, speaking, reading and writing in the first semester students of the University Foundation Maria Cano FUMC. As objectives are to identify the difficulties that arise in the basic skills of the language used by students in the first semester of 2012, in order to design a methodology that improves the operation that is performed on your academic reality. The study is being conducted under the logic of the research of an empirical analysis, with a depth descriptive and correlational analysis, from a non-experimental design. The analysis units were built: basic language skills with the variables that guided the analysis in this case were listening, speaking, reading and writing, 2.Elementos involved in communication and the variables considered: transmitter, receiver, message and channel. The target population consisted of 232 students of different races. Was used as a tool for collecting information that facilitated a Likert scale describing the behavior of the variables and statistical analysis.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Alcaldía de Medellín (2012). Proyecto de Acuerdo Plan de desarrollo “Medellín un hogar para lavida” (Decreto 3104 de 1979). Medellín, Colombia:Alcaldía de Medellín. Disponible en http://www.medellin.gov.co/irj/go/km/docs/
wpccontent/Sites/Subportal%20del%20Ciudadano/Plan%20de%20Desarrollo/Secciones/Publicaciones/Documentos/Pla-Desarrollo2012-2015/2012-04-30_Proyecto%20de%20acuerdo%20VERSION%20COMPLETA.pdf
Delfino, J. (1989). Los determinantes del Aprendizaje. En A.H.Petrei (Ed), Ensayos en Economíade la Educación. Buenos Aires, Argentina:Balado Buschi.
Gonzales, M. (2002) Pedagogía de la comunicaciónno verbal. Manuscrito no publicado.
Junyent, C. (2001). Evolución, lenguaje y conocimiento. Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura 21: 17-19.
Lara, A. (2004). Sobre la evolución del mecanismo de la audición. Anales de mecánica y electricidad. 81 (5): 63-70.
Martínez, G; Pereira, M; Rodríguez, B; Peña, A; Martínez, R; García, M; Donaire, et al. (2000). Dinamización de las relaciones familia centro escolar a través de la formacióndel profesorado en este campo de actuación. Reop, 11(19):107-120.
Medina, J. (2008). La ciencia de pensar más inteligentemente: una conversación con el experto del cerebro John J. Medina. Harvard Business Review. 86(5): 40-43.
Ministerio de Educación. (2012). Estándares básicos de competencias básicas en lenguaje.Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación.Disponible en http://www.mineducacion.gov.co/cvn/1665/article-116042.html
Neira, L & Walteros, D. (2012). Diseño y validación de un instrumento de tamizaje de habilidadesauditivas. (Informe de investigación docente). Bogotá, Colombia: Escuela Colombiana de Rehabilitación.
Ortiz, M & Sepúlveda, A. (2004). Diccionario de fonoaudiología. Medellín, Colombia: Fundación Universitaria María Cano.
Osorio, M. (2010). Dificultades en la lectura y el rendimiento Académico. Tesis de Maestría. Universidad de Manizales, Manizales, Colombia.
Rodríguez, P. (2009) Hacia una nueva generación de escuchas: proyectos de educaciónsonora. Infancia: educar de 0 a 6 años. 118: 32-35.
Roura, M (2001) Evolución del lenguaje y del conocimiento. Quark: Ciencia, medicina, comunicación y cultura. 21: 113-115