Students drop out in the program of speech language pathology in Cauca University
Deserción estudiantil del Programa de Fonoaudiología en la universidad del cauca
Main Article Content
The college dropout phenomenon has become common in most Latin American countries, has been established as one of the priority issues to be investigated Speech Therapy Program at the University of Cauca developed a research project designed to describe the determinants of dropout Popayán Audiology Program 1998-2005. A quantitative study cross sectional retrospective. It took a total sample of 83 students. The defector population age was between 18 and 21 years and the biggest drop occurred during the first and second semester, the most common determinants were personal. The most common age range was between 18-21 years, in terms of gender the majority being female, most are single, the source was found in a high percentage came from the Department of Cauca. The year which had higher dropout was in 2005. Determinants of dropout were the most common personal reasons (voluntary retirement).
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Brea, M. & Cabral, E. (2010). Factores de riesgos y violencia juvenil en República Dominicana.Revista Psicología científica. Com.12 (17). Disponible en: http://www.psicologiacientifica.
com/violencia-juvenil-factores-de-riesgo-republica-dominicana
Cáceres, C., García, A., Mendoza, M. (2011).Factores presentes en la deserción de los estudiantes de Psicología de la UniversidadSimón Bolívar durante el segundo semestre del año 2001.Psychologia: avances de la
disciplina. 5 (1): 121-133.
CEPAL-UNESCO (2004). Financiamiento y gestión de la Educación en América Latinay el Caribe. San Juan, Puerto Rico.
De los Ríos, D & Canales, A. (2007). Factores de Deserción Universitaria. Calidad en la educación.26: 173-201.
Graciarena, J. (1970). La crisis latinoamericana y la investigación sociológica. Revista Mexicana de Sociología-Memorias del IX Congreso Latinoamericano de Sociología.32(2): 195-228.
Lopera, C. (2008). Determinantes de la deserción universitaria en la Facultad de Economía de la Universidad del Rosario. (DocNo95). Bogotá, Colombia: Universidad delRosario- Facultad de economía.
Ministerio de Educación Nacional (2009). Deserción estudiantil en la educación superiorcolombiana. Bogotá, Colombia: Ministeriode Educación Nacional.
Pérez, R., Rodríguez, A, Duran, D.M, Reverón C.A. & Pinto D. (2007). Dirección de Nacionalde bienestar universitario .Cuestión de Supervivencia. Graduación, deserción yrezago en la Universidad Nacional de Colombia.
Teoría y praxis investigativa 2 (2):74-77.
Pineda-Báez, C., Pedraza-Ortiz, I. & Moreno, D.(2011). Efectividad de las estrategias de retención universitaria: la función del docente.Educación y educadores. 14 (1). Chía,Colombia.
Ramos, L.N. (2003). Estudio de la deserción universitaria en una cohorte de alumnos de la facultad de Derecho de la Universidad Andina (Inf.Téc). Universidad de Andina
Néstor Cáceres Velázquez. Juliaca, Perú:Universidad de Andina Néstor Cáceres Velázquez.
UNESCO (Eds). (1997). Clasificación Internacional Normalizada de la Educación-CINE.Ginebra, Suiza: UNESCO.
Universidad del Cauca (2009). Deserción universitaria: un flagelo para la educación superior (Inf. Téc.7-8). Cauca, Colombia: Universidad del Cauca.
Universidad Pedagógica Nacional (2008). La deserción estudiantil: un reto investigativo y estratégico asumido de forma integral porla UPN. (Inf. Téc). Bogotá Colombia: Universidad
pedagógica Nacional.
Vélez, A. & López, D. (2004). Estrategias para vencer la deserción universitaria.