Discourse, power and gender in children 4 to 5 years

Discurso, poder y género en niños y niñas de 4 a 5 años

Main Article Content

Karol Susana Velasco Vargas.
Abstract

 

This article comes from results of the research “The speech as a mediator in the construction of power relations in boys and girls from 4-5 years, taking into account gender differences” whose
objective was to understand the role of speech in the construction of power relations, boys and girls from 4 to 5 years, taking into account gender differences. It is a hermeneutic study that
makes intratextual analysis of the discourses of boys and girls in school; contexts this being possible for the applicability of ethnographic research techniques. Discussion of the results can make explicit the role of oral discourse and non-verbal in the mediation of power relations in boys and girls from 4 to 5 years, which not only confirms the discourse abilities of the children but that it also makes tangible the power relationships woven into the action of discursar.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
1042
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Karol Susana Velasco Vargas.

Fonoaudióloga de la Universidad del Valle, candidata a Magister en Educación y Desarrollo Humano, Especialista en
Neurodesarrollo de la Escuela de Londres bobath y Desarrollo Intelectual y Educación de la Universidad Santiago de Cali. Contacto: kasuveva@hotmail.com
References

REFERENCIAS

Bolaños M., Lucy Mar (2006) “La formación del profesorado desde la perspectiva de género”. Colombia, Cali: Editorial Santiago de Cali.

Colombia, Congreso de la Republica (2006) “Ley 1098 de 2006 por medio de la cual se expide el código de la infancia y la adolescencia” art. 12.

Foucault, M. (1978). Vigilar y castigar. México: Editorial Siglo XXI. pp. 32, 218.

________. (1978). La verdad y las formas jurídicas. Pontificia Universidad Católica Río de Janeiro. Barcelona: Ed. Gedisa. p. 98.

________. (1985). Las palabras y las cosas. España: Planeta Agostini. p. 5.

________. (1992). Microfísica del Poder. Madrid: Ediciones de la Piqueta. p. 139.

________. (1997). Arqueología del Saber. XVIII ed. México: Ediciones siglo XXI.

________. (1999). Estética, Ética y Hermenéutica. Paidos Básica. Vol. III. pp. 137, 147.

Halliday, M. (1982). Exploraciones sobre las funciones del lenguaje. Barcelona: Editorial Médica Técnica, S.A.

Owens, R. (2003). Desarrollo del Leguaje. 5ª.ed. Madrid: Pearson Educación. p. 99.

Scott, J. (1986). “Gender and useful category of historical analysis”. American Historical Review, 91.

Scout, M. En Spender y Sarah. (1993). “Aprender a perder. Sexismo y educación”. Ediciones Paidós. Barcelona.

Sierra, P. Carmen. (2002). “El aprendizaje de los roles de género: de la inferioridad intelectual a la igualdad curricular. En Género y Educación. La Escuela coeducativa”. Editorial Grao. Barcelona.

Van Dijk, T. A. (2003). El discurso como estructura y proceso, Cap. 1. España: Editorial Gedisa, S.A.