Characterization of the instruments for evaluation of language development for speakers of spanish

Caracterización de los instrumentos de evaluación del desarrollo del lenguaje para hablantes del español

Main Article Content

Francisco Castro
Liliana Isabel Neira
Abstract

The goal of this research was to describe the characteristics of the instruments that of use to in this way evaluate the development of the language in population that speaks Spanish and to offer tools to the fonoaudiólogos for selection of such in the professional exercise. The method of used analysis of information was the bibliometric that it included, aspects of conceptual order as theoretical frame, disciplines from which they were generated on ,the other hand, methodologic aspects like time of application, materials that it requires to be applied, level of professional expertise, among others. 24 instruments used with regularity in universities of Bogotá and available by data bases were described. An ample production was identified from Psychology and the Linguistic that has been increased from 1991, specially produced Spain for ages between there- and twelve years-old, majority without validating and not adapted Colombian people. Of individual application in general, that short time of application and which they offer qualitative data or profiles of age as qualification forms preferred.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
2159
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Francisco Castro

Docente Investigador Corporación Universitaria Iberoamericana.

 

Liliana Isabel Neira

Docente investigadora Corporación Universitaria Iberoamericana.
References

Acosta, Moreno, Ramos, Quintana. & Espino.(2002). La evaluación del lenguaje: Teoría y práctica del proceso de evaluación de la conducta infantil. Madrid: Aljibe.

Álvarez, M., Riaño, F & Acuña, D. (1986). Diseño de un instrumento de medición y evaluación del lenguaje para niños de 2 a 4 años con déficit auditivo-fase II. Bogotá: CUI. P. 567.

Anderson, L., Morgan, L. & White, K. (2003). A Statistical Basis for Speech Sound Discrimination. En: Language and Speech, June -Sept 2003 V46 I2-3. P. 155.

Belinchón. M, Igoa. JM. & Riviere, A. (1992). Psicología del lenguaje: Investigación y teoría. Madrid: Trotta.

Bierwerich (2000). El estructuralismo. México: Trillas.

Cohen, R., & Swerdilik, M. (2000). Pruebas y evaluación psicológicas. México: Mc Graw- Hill.

Chomsky, Noam (1965). Aspect of the Theory of Syntax. Cambridge: MIT Press.

Crystal, D. (1980). Neglected Gramatical Factors in Conversational English. Londres: Logman

Duque, Y., Osorio, AR. & Quiroga, G. (1985). Estudio descriptivo sobre el desarrollo del lenguaje en niños de 4 a 7 años. Fase II. Bogotá: CUI.P. 203.

Feng-Ming Tsao; Huei-Mei Liu., Kuhl P. (2004). Speech Perception in Infancy Predicts Language Development in the Second Year of Life: A Longitudinal Study. En: Child Development, July-August 2004 V75 I4, P. 1067.

Ferreiro Aláez, Luis. (1993). Bibliometría: análisis bivariante. Madrid: Espasa, 480 p.

Florez, R. (2004). El Lenguaje en la Educación: “Una perspectiva fonoaudiológica”. Bogotá: U.N.C.

González, M., Camacho, M. & Castillo, A. (1984). Estudio descriptivo sobre el desarrollo del lenguaje en niños de 2 a 4 años en un barrio de Bogotá. Bogotá: CUI. Pg. 36.

Ingram, D. (1976). Phonological Disability in Children. Londres: Arnold.

Karmiloff-Smith, A. (1994). Más allá de la modularidad. Madrid: Alianza.

López, M., Regal, N., Pascual, M., González, A. & Sánchez, J. (2000). Desarrollo del lenguaje en el niño cubano menor de 18 meses. En: Rev. Cubana de Pediatría V. 72, Nº 1, ciudad de la Habana. Ene- mar 2000.

Martínez, R. (1995). Psicometría: teoría de los test psicológicos y educativos. Madrid: Síntesis S.A.

Méndez. (2003). Trastorno específico del lenguaje. Madrid.

Montes, J. (1971). Acerca de la apropiación por el niño del sistema fonológico español. Bogotá: I.C.C.

Piaget Y Otros. (1926). El lenguaje y el pensamiento del niño pequeño. Buenos Aires: Paidós.

Puyuelo, M., Rondal, J. & Wiig, E. (2000). Evaluación del lenguaje. Madrid.

Skinner. (1957). Verbal Behavior.

Swingley, D. (2003). Phonetic Detail in the Developing Lexicon. En: Language and Speech, June-Sept. 2003, V.46 I2-3 P265 (30).