Action learning reading and writing in preschool

Intervención para el aprendizaje de la lectura y la escritura en preescolar

Main Article Content

Pilar Mirely Chois Lenis
Abstract

Presents some results of an investigative process whose aim was to identify the changes in the modes of reading and writing of children in preschool participated in a proposal for joint intervention  between a teacher and a phonoaudiology of the school year. Working together had as its central axis the language project, which was expected to contribute to the learning of social practices of reading and writing, the written language and writing system simultaneously. Found children advanced significantly in tasks such as talk about a tale, produce texts written and his hypotheses about the writing system. Likewise, it was noted the appropriation of some strategies of intervention and some conceptual references that you would later take the reading and writing as valid teaching objects in pre-school participating teacher. Please note the need to promote join work between teachers and phonoaudiologys to avoid future problems in the reading and writing learning and to “despatologizar” some constructive errors of apprentices in this field.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
1466
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Camps, A. (1996). Los proyectos de lengua. Entre la teoría y la práctica. En: Cultura y Educación.

Flórez, R. (2004) El lenguaje en la educación. Una perspectiva fonoaudiológica. Ed. Universidad Nacional de Colombia. Bogotá.

__________, Restrepo, M.A. y Schwanenflugel,P. (2007). Alfabetismo Emergente. Investigación, teoría y práctica. El caso de la lectura. Universidad Nacional de Colombia.

Jaramillo, A y Negret, J. C. (1991). La Construcción de la lengua escrita en el grado cero. Documento complementario a los marcos generales. Ministerio de Educación Nacional República de Colombia.

Jolibert, J. (1998). Interrogar y producir textos auténticos: Vivencias de aula. Ed. Dolmen.Chile.

Kaufman, A. M. (1997). Pedagogías constructivistas,pedagogías activas y desarrollo humano.Santa Fe de Bogotá.

______________. (2007). Leer y escribir: el día a día en las aulas. Aique. Buenos Aires.

Lerner, D. (2001). Leer y escribir en la escuela: lo real, lo posible y lo necesario. Fondo de cultura económica, México.

Massone, A. y González, G. (2008). Alfabetización académica: implementación de un dispositivo de intervención para la optimización de los procesos de comprensión lectora y producción textual en la educación

superior. En: Revista Iberoamericana de Educación. N°46/3 (Mayo 25 de 2008). [Artículo de internet] www.lenguaweb.info (Consultado Junio 04 de 2008)

Ministerio de Educación Nacional. (1998). Lengua castellana Lineamientos Curriculares MEN. Santa Fé de Bogotá.

Pérez, M. (2003). Leer y escribir en la escuela: Algunos escenarios pedagógicos y didácticos para la reflexión. Colombia. Grupo de Procesos Editoriales de la Secretaría General del ICFES. En: http://www.icfes.gov.co.

Rodríguez, G. y Niño, R. M. (2000) Evaluación de la lectura y la escritura en los grados de las escuelas públicas de los sectores rurales y urbanos del Valle del Cauca. Santiago de Cali: Universidad del Valle.

Sole, I. (2001). ¿Lectura en educación infantil? ¿Sí, gracias? En: BOFARULL, M. Teresa y otros. Comprensión lectora. España. Graó.

Torres, S y Montaña, M. (2003). El modelo colaborativo. Una alternativa para el trabajo del fonoaudiólogo en el sector educativo.

Revista Areté. Año 3, Nº 3. Programa de Fonoaudiología. Corporación Universitaria Iberoamericana. Bogotá.