Perception of the speech therapist´s work in institutions in the city of Popayán 2013

Percepción de la labor del fonoaudiólogo en instituciones de la ciudad de Popayán 2013

Main Article Content

Amparo López Higuera
Aura Teresa Palacios Pérez
Julieth Henao Viana
Yuli Ortega Navarro
Daniel Álvarez Pantoja
José Hover Torres
Alexander Toro
Abstract

The aim of this investigation is to describe the perception the labor of the Speech and Languaje therapist in institutions where it realizes its professional practice in Popayán city. A qualitative and ethnographic study was carry out, in which a semiconstructed interview was used as instrument compilation of information. The selected sample was not probabilistic character, integrated by 38 persons, 32 of feminine sex and 6 of masculine sex, of these three they were professional in the areas of Engineering, Health and Education and took the employer’s role; eleven informants integrated the group of guardians and nineteen were part of the Interdisciplinary Group. The results showed that the formation of perceptions is influenced of direct form by aspects related to the type of informant, the educational level and the time of relation with the professional. On the other hand the majority of the informants recognized as positive the labor of the Fonoaudiology nevertheless they confused areas and fields of work.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
191
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

Álvarez, R. (2005) Educación para la Salud. Editorial Manual Moderno. México.

Bartley, H. (1969). Principios de Percepción. EditorialTrillas S.A. México.

Da Costa, S. y Trevizano, M. (2007), Los roles profesionales de un equipo de salud: la visión de susintegrantes. Brasil

Daza, L., Minayo, D., Ordoñez, D., y Volverás, Y.(2009) Percepciones que sobre la labor Fonoaudiológica tienen los y las docentes que atienden a población con NEE en dos instituciones semiprivadas del Municipio de Popayán.

Ministerio de Educación. República de Colombia (1997). Ley 376 de 1997. Reglamentación de la Fonoaudiología en Colombia. Disponible en

internet desde: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-105005_archivo_pdf.pdf

Ministerio de salud. República de Colombia (2007).Ley de Talento humano en salud. Disponible en internet desde: http://www.minsalud.gov.co/Normatividad/LEY%201164%20DE%202007.pdf

Moreno Lagos, E., Nava Galán, M., Rodríguez de Romo, A. (2011). Percepción de la imagen social que tiene el equipo interdisciplinario y los enfermos del profesional de enfermería en el Instituto

Nacional de Neurología y Neurocirugía “Manuel Velasco Suárez”. México.

Peñarrieta, I. (2005). Introducción a la investigación cualitativa. Editores de Textos Mexicanos S.A.México, D.F

Peñuela –Díaz, A. (2008). El Fonoaudiólogo en la Empresa. Universidad del Rosario. Bogotá. Disponibleen internet

desde:http://www.urosario.edu.co/urosario_files/68/6878a406-7fab-41e6-94e9-c6ba322c53ee.pdf

Ramírez, S. y Colina, S. (2009) El papel del Fonoaudiólogo en el área de salud mental una experiencia profesional en el Hospital Militar Central.Scielo. Junio; XVII.