Perception of the behavior of harmful oral habits users fixed orthodontic treatment

Percepción sobre el comportamiento de los hábitos orales nocivos en usuarios con tratamiento de ortodoncia fija

Main Article Content

Miryan Adela Barreto Arizabaleta
Evelio Acosta
Leonardo Illera
Abstract

The objective of the article was to determine which perceived harmful oral habits Audiology students at the University of Cauca, predate the start of treatment with fixed orthodontic braces, or acquired, persisted and disappeared during it. The type of study was quantitative, descriptive, cross-sectional, population universe with 40 students who were in Audiology fixed orthodontic treatment, the sample was 34 cases selected based on the inclusion criteria. The data analysis was performed using SPSS version 17 and Excel 2007. As main results, we found that unilateral chewing was harmful oral habits that most often perceived as existing students and persisted during treatment was nail biting they perceived as missing for the use of appliances and articulator distortions, they perceived as the new during treatment. It was concluded that it is necessary integral work Speech therapist and specialist in orthodontics dentist before, during and after treatment with fixed orthodontic brackets to prevent recurrence and promote the acquisition of appropriate patterns of stomatognat system function.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
188
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Miryan Adela Barreto Arizabaleta, Universidad del Cauca

Fonoaudióloga. Especialista en Teoría, técnicas y métodos en Investigación Social y en Docencia para la Educación Superior. Docente Asociado. Departamento de Fonoaudiología. Universidad del Cauca. maba@unicauca.edu.co. Popayán, Colombia.

Evelio Acosta, Universidad del Cauca

Estudiante de fonoaudiología. Universidad del Cauca. Popayán, Colombia.

Leonardo Illera, Universidad del Cauca

Estudiante de fonoaudiología. Universidad del Cauca. Popayán, Colombia.
References

Agurto V., Díaz M., Rodrigo, Cádiz D., Olga, & Bobenrieth K., Fernando. (1999). Frecuencia de malos hábitos orales y su asociación con el desarrollo de anomalías dentomaxilares en niños de 3 a 6 años del área Oriente de Santiago. Revista chilena de pediatría, 70(6), 470-482. Disponible en: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0370-41061999000600004&lng=en&tlng=es.10.4067/S0370-41061999000600004.

Cedeño, N. (2006). Prótesis orales. La intervención en Fonoaudiología. Memorias Congreso Iberoamericano de Habla y Voz. Bogotá, Colombia. Disponible en: http://www.yumpu.com/es/document/view/13452677/1-1-congreso-iberoamericano-de-habla-y-voz-bogota-colombia-

Mora, C., & López, C. (2001). Aparatología ortodoncica y trastornos del lenguaje. Revista Cubana deOdontología, 38-46. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.phpscript=sci_arttext&pid=S0034-75072007000400007&lng=es

Queiroz, I. (2002). Fundamentos en Fonoaudiología. Aspectos clínicos de la motricidad oral. Buenos Aires, Argentina: Editorial Médica Panamericana.

Rodríguez Almeida, R. de, Almeida, P. (2000). Etiologíadas más oclusoes: causas hereditárias e congénitas,adquiridas gerais, locais e proximais (hábitosbucais) RevDent Press Odont Ortop Facial.5(6):107-29.

Vargas, L. M. (1994). Sobre el concepto de percepción.Alteridades 4(8): 47-53. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=74711353004.

Zambrana, N., & Dalva, L. (1998). Logopedia y ortopediamaxilar en la rehabilitación orofacial. Barcelona. España: Masson.