Students dropout in the program of speech language pathology in Cauca University

Estudio de deserción estudiantil del Programa de Fonoaudiología, Universidad del Cauca

Main Article Content

Claudia Ximena Campo C
María Chavex P
Leidy Ayté R
Meylin Barrera M
Melissa Castillo S
Viviana Cortés C
Pablo Ijají C
Abstract

Ministerio de Educación Nacional (MEN), (2009) explains dropping by socioeconomic, individual, institutional and academic reasons, you define depends on the point of view of analysis: individual, institutional and state or national. The Center for Economic Development Studies (CEDE) defines dropout as any student who leaves the program or the institution where he was studying for two consecutive semesters ie one year. Arises aim of this paper to identify the determinants of dropout Speech Therapy program from 2006 to 2011. A quantitative, descriptive, transversal, retrospective cohort design was raised. 191 students participated , collecting information with a semi-structured interview. For analysis SPSS version 19, univariate analysis applied to quantitative and qualitative variables . The result was obtained as determinants of attrition an average age of 25 years, mostly men, determining variables: unmet expectations (individual), type of school (academic), educational level of parents (socioeconomic). 57 dropouts (29.84%) were identified. Most reference respondents were directed at objectives not consistent program with professional
and life expectations, teaching method (type of school) without vocational guidance, the academic level of the parents is shown with great effect, look ratified in literature, indicating that the lower the education level of parents greater dropout rate.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
36%
33%
Days to publication 
190
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Claudia Ximena Campo C, Universidad del Cauca

Fonoaudióloga. Especialista en Audiología, Especialista en Terapia Miofuncional y Disfagia, Profesor titular Programa de Fonoaudiología. Facultad Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca. Popayán, Colombia. xcampo@unicauca.edu.co

María Chavex P, Universidad del Cauca

Estudiante Programa de Fonoaudiología, Facultad Ciencias de la Salud, Universidad del Cauca.

Leidy Ayté R, Universidad del Cauca

Estudiante Programa de Fonoaudiología, Facultad Ciencias de la Salud, Universidad del Cauca.

Meylin Barrera M, Universidad del Cauca

Estudiante Programa de Fonoaudiología, Facultad Ciencias de la Salud, Universidad del Cauca.

Melissa Castillo S, Universidad del Cauca

Estudiante Programa de Fonoaudiología, Facultad Ciencias de la Salud, Universidad del Cauca.

Viviana Cortés C, Universidad del Cauca

Estudiante Programa de Fonoaudiología, Facultad Ciencias de la Salud, Universidad del Cauca.

Pablo Ijají C, Universidad del Cauca

Estudiante Programa de Fonoaudiología, Facultad Ciencias de la Salud, Universidad del Cauca.
References

Calderón C., Malagón, L.M. & Soto E.L. (2006). Estudio de la deserción estudiantil de los programas de Pregrado de la Universidad de los Llanos.Villavicencio, Colombia: Universidad de los Llanos.Disponible en: http://web.unillanos.edu.co/centro-de-documentacion/doc_view/33-estudiode-la-desercion-estudiantil-delosprogramasde-

pregrado-de-la-universidad de-losdedet.htmlde%20economia%20universidad%20del% 20.

Campo, C. & Chaves, M.C., (2006). Frecuencia de la Deserción Estudiantil del programa de Fonoaudiología de la Universidad del Cauca y determinantes relacionados segundo periodo 1998 – 2005. Documento sin publicar. Popayán, Colombia: Universidad del Cauca.

Castaño, E. Gallon, S. Gómez, K. & Vásquez, J.(2006). Análisis de los determinantes asociados a la deserción y graduación estudiantil universitaria. Medellín,Colombia: Universidad de Antioquia.Disponible en: http://www.alfaguia.org/alfaguia/files/131976079 15.pdf.

Datos, C. (2008). Estudio sobre Causas de la Deserción Universitaria. Santiago, Chile: Universidad de Chile.Disponibleen:http://www.oei.es/pdf2/causasdesercionuniversitaria-chile.pdf

Diaz, M. (1993). El Acceso a los estudios universitarios, análisis y seguimiento de la demanda en Asturia. Madrid, España: Editorial Centro de Publicaciones,Secretaria de Estado de Educación.

Gallego, D. López, D. & Lame, A. (2008). Percepciones y motivaciones en torno a la deserción de los estudiantes de Enfermería de la Universidad del Cauca. Popayán, Colombia: Universidad del Cauca.

García, S., Fernández, C. & Sánchez, F. (2008). Deserción y repetición en los primeros grados de la básica primaria. CEDE de la Universidad de los Andes. Disponible en: gobierno.uniandes.edu.co/.../ECT%20Desercion%20y%20repeticion.Hernández M.C. (1985). La deserción estudiantil: unreto investigativo. Bogotá, Colombia: Universidad

Pedagógica Nacional. Disponible en:www.colombiaaprende.edu.co/html/directivos/1598/article-80793.htm

Lopera, C. (2008). Determinantes de la deserción universitariaen la Facultad de Economía de la Universidaddel Rosario. (Doc No95). Bogotá, Colombia:

Universidad del Rosario- Facultad de economía.Disponible en: http://www.alfaguia.org/alfaguia/files/1318975055Determinantes%20de%20la%20desercion%20universitaria%20en%20la%20facultad%20de%20economia%20universidad%20del%20rosario.pdf

Ministerio de Educación Nacional (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana.Bogotá, Colombia: Ministerio de EducaciónNacional. Disponible en:http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles254702_libro_desercion.pdf

Pineda, C. & Pedraza, A. (2009). Persistencia y graduación hacia un modelo de retención estudiantilBogotá, Colombia: Universidad de la Sabana.Disponible en: http://olis.unisabana.edu.co/Publicaciones/descargas/persistencia.pdf

Pineda, C. (2008). Deserción Universitaria. Universidad de la Sabana. Bogotá. Colombia: Universidadde la Sabana. Disponible en: http://www.mineducacion.gov.co/observatorio/1722/article-182097.html

Rico, D. (2007). Caracterización de la deserción estudiantil en la Universidad Nacional de Colombiasede Medellín. Bogotá, Colombia: UniversidadNacional, Sede Medellín. Oficina de Planeación.Disponible en: http://www.alfaguia.org/alfaguia/files/1320765488_2242.pdf.

Román, E. Cubillas, R. & Moreno, M.J. (2008)¿Desercióno autoexclusión? Universidad de Sonora. México D.F: México. Disponible en:http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S1607042008000100007&script=sci_arttext

Vásquez, J. (2010). Deserción en la sede Manizalesy la causa de la disminución en la población estudiantilde pregrado 1998-1999. Manizales, Colombia:

Universidad Nacional de Colombia, SedeManizales. Disponible en:http://www.manizales.unal.edu.co/modules/unmanizales/descargas/desercion_poblacion_estudiantil_pregrado.pdf

Vásquez, J., Castaño, E., Gallón, S. & Gómez, K.(2003). Determinantes de la deserción estudiantilen la Universidad de Antioquia. Medellín, Colombia: Universidad de Antioquia, Medellín.Disponible en: http://econpapers.repec.org/paper/co l000099/002303.htm

Vélez, A. (2004). Vélez, A. & López, D. (2004). Estrategias para vencer la deserción universitaria.Educación y educadores. 7:177-203. Disponibleen: http://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/.