The phonoaudiology in colombia: a postgradual vision in their performance areas
La fonoaudiología en Colombia: una mirada posgradual en sus áreas de desempeño
Main Article Content
Purpose: to study the current perception of the Speech Therapy community about post-gradual development and promotion in Colombia. The disciplinary growth demands the insistent research of the studies that guarantee every individual the acquisition of knowledge linked to the professional and scientific exercise. Has Speech Therapy responded in Colombia to the post-gradual demand which enables professionals in their disciplinary areas? Method: the study is sent out to a “documental treatment” with historical correlation purposes the as a mediator process for the analysis, diagnosis of the projection and transformation of Speech Therapy. Result: the Speech
Therapy population qualifies as insufficient the post-gradual formation in Colombia. The options are limited; they are very few the post-gradual fields that Speech Therapy in Colombia counts on, demanding a professional to just delve into them, or in the worst of the cases to leave the country in search for their academic goals. Conclusion: the labor observatory clearly proposes that a specialist professional is better located as far as the salary level is concerned in comparison with undergraduate Speech Therapists. However, it was stipulated more than a decade ago and it has not been consummated as of yet. The projections must be sustained in Higher Education institutions, responsible for the academic formation and practice: Universities should refute the tendency of the statistics.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Gómez, I.C. (2007). Salud Laboral: una revisión a la luz de las nuevas condiciones del trabajo. Univ.Psychol.; 6 (1): 105-113.
Cuervo, C. (1999). La Profesión de Fonoaudiología: Colombia en perspectiva Internacional. Bogotá – Colombia. Universidad Nacional de Colombia.
Durán, D., Martínez, J. (2007). Educación posgradual para Fisioterapeutas en el área cardiopulmonaren Colombia. Revista Ciencias de la Salud; 5
(2): 47-59.
Ministerio de Educación Nacional (2001 – 2011) Graduados Colombia: Observatorio Laboral para la Educación. Colombia: Ministerio de Educación. Recuperado eml.
Foucault, M. (1979). La Arqueología del saber. Bogotá– Colombia: siglo XXI editores.
Ardila, M. (2011). Calidad de la educación superior en Colombia, ¿Problema de compromiso colectivo? Revista Educación y Desarrollo Socia; 5 (2): 44-55.
Guevara, A., Muñoz, I., Campo, M.A. (2011). Situación laboral de los egresados del programa de Fonoaudiología de la Universidad del Cauca. Areté; 11(1): 152-164.
Martínez, L.M. (2007). Breve mirada a la investigación en el campo de la Fonoaudiología en Colombia. Areté; 7: 9-16.
Giraldo, J. (2005). Perspectivas del acoso laboral en el contexto colombiano. Divérsitas; 1 (2): 205-216.
Acosta, C., Restrepo, M. (2004). Enfoque integral de reubicación y readaptación laboral como respuesta al impacto de la violencia en los trabajadores colombianos. Revista Ciencias de la Salud; 2 (1):62-4.
Ruiz Gomez F, Camacho Ardila CE. (2001) La oferta educativa en salud en Colombia, instituciones y programas. Documento técnico ASS/846.01. Santafé de Bogotá.
Arboleda, N., Rama. C. (2013). La Educación Superior a Distancia y Virtual en Colombia: nuevas
realidades. Bogotá – Colombia: © ACESAD / VIRTUAL EDUCA.
Ramírez, R., Gonzalez, K., Domínguez, M., & Durán,D. (2013). Reflexiones acerca de la educación y la investigación de los profesionales de la rehabilitación de Colombia. Rev. Méd. risarald;19 (1):86-93.