Change in textual understanding and production after speech therapy in children third grade school in 2010 – 2011

Variación en comprensión y producción textual después de intervención fonoaudiológica en niños de tercer grado escolar entre 2010- 2011

Main Article Content

Liliana María Pérez T
Isabel Muñoz Z
Angie Carolina Bolaños M
Diana Jimena Gaviria C
Tatiana Moncayo V
Gerson Oved Reyes M
Fabio Andrés Taimal C
Abstract

The objective of this paper is to show the performance in text comprehension and production, after a speech therapy intervention in children with difficulties in the third grade at a school in the city of Popayan. The design was descriptive and longitudinal population was 37 third graders, the selection of the population was not random based on inclusion and exclusion criteria. Children who had difficulties in text comprehension and production received a therapeutic intervention for 15 sessions , which was structured from a guide to activities at various levels of complexity based on narrative, expository and informative readings, following the guidelines of MEN for this grade level. The results showed that after the intervention, 71.8 % of children had reduced levels of difficulties in reading comprehension and most satisfactory level reached in the inferential and critical level, according to age and grade. In textual output, after the intervention children showed satisfactory performance in super aspects and macrostructure as articulate and develop both the conflict of the story as the final recognition of the central axis of the story, the narrator and characters. Errors in written productions were reduced, with responses “satisfactory” level concludes with changes in text comprehension and production, from the initial assessment and subsequent to the implementation of intervention activities.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
190
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Liliana María Pérez T, Universidad del Cauca

Fonoaudióloga. Especialista en Docencia Universitaria. Docente Asociada del departamento de Fonoaudiología. Facultad Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca. Grupo de investigación Comunicación Humana y sus Desórdenes. Popayán, Colombia. lmperez@unicauca.edu.co

Isabel Muñoz Z, Universidad del Cauca

Fonoaudióloga. Esp. en Epidemiología. Especialista en Gerencia de proyectos en salud. Docente Titular del departamento de Fonoaudiología. Facultad Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca. Grupo de investigación Comunicación Humana y sus Desórdenes. Popayán, Colombia. imunoz@unicauca.edu.co

Angie Carolina Bolaños M, Universidad del Cauca

Estudiante Programa de Fonoaudiología. Facultad Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca. Popayán, Colombia

 

Diana Jimena Gaviria C, Universidad del Cauca

Estudiante Programa de Fonoaudiología. Facultad Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca. Popayán, Colombia

 

Tatiana Moncayo V, Universidad del Cauca

Estudiante Programa de Fonoaudiología. Facultad Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca. Popayán, Colombia

Gerson Oved Reyes M, Universidad del Cauca

Estudiante Programa de Fonoaudiología. Facultad Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca. Popayán, Colombia

Fabio Andrés Taimal C, Universidad del Cauca

Estudiante Programa de Fonoaudiología. Facultad Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca. Popayán, Colombia
References

Agudelo, L. E., & Bermúdez, M. M. (2004). Expermientación e impacto de una propuesta didáctica que incorpora recuersos hipermediales y busca potenciar la producción textual en alumnas de educación básica primaria. Tesis sin publicar, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.Disponible en: http://cybertesis.udea.edu.co/

udea/2004/bermudez_m/html/index-frames.html

Avendaño, K. et al. (2006). Caracterización del desempeño en comprensión y pro- ducción textual de acuerdo al estado nutricional de niños de 3º de primaria de la Institución Educativa Agro- pecuaria Integrada del Municipio de Sotará, del Departamento del Cauca. Tesis de grado no publicada, Universidad del Cauca, Popayan, Colombia.

Caballero, R. (2008). Comprensión lectora de los textos argumentativos en los niños de poblaciones vulnerables escolarizados en quinto grado de educación básica primaria. Tesis de Maestria no publicada, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. Disponible en: http://tesis.udea.edu.co/dspace/bitstream/10495/188/1/Comprension-LectoraNiniosPoblacionesVulnerables.pdf

Camps, A., Colmer, T., Cateron, J. & Dols, J. (2003). Secuencias didácticas para aprender a escribir.Barcelona, España: GRÁO.

Cassany, D. (2001). Construir la escritura. Barcelona,España: Paidos.

Coll, C., Solé, I. & Onrubia, J. (1999). Psicología de la educación. Catalugna, España: UOC.

Cornejo, R., & Redondo, J. (2007). Variables y factores asociadas al aprendizaje escolar: una discusión desde la investigación actual. Estud.pedagóg. 33(2):155-175. Disponibleen:http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052007000200009&script=sci_arttext.

Dorronsoro, M. (2005). Las evaluaciones internacionales y la mejora de la competencia lectora de los alumnos. Disponible en: http://dpto.educacion.navarra.es/publicaciones/pdf/evainternacionales.pdf

Gallego, L. & García, Y. (2012). Leer y escribir en la escuela III: La comprensión y producción detextos narrativos en el grado tercero del institutotécnico superior. Disponible en: http://www.icfes.gov.co/investigacion/acceso-a-bases-de-datos

Instituto Colombiano para el Fomento de la EducaciónSuperior. (2012) Informe de resultadosde evaluaciones nacionales. Bogotá, Colombia:ICFES. Disponible en: http://www.icfes.gov.co/investigacion/acceso-a-bases-de-datos.

Jiménez, J.P. (2005). Las intervenciones técnicas y el cambio terapéutico en terapia psicoanalítica. Obtenido de Aperturas Psicoanaliticas: revistainternacional de psicoanálisis. 20: 57-68. Disponible en: http://www.aperturas.org/articulos. php?id=0000341&a=El-vinculo-las-intervenciones-tecnicas-y-el-cambio-terapeutico-en terapiapscioanalitica.

Ministerio de educación nacional. (1998). Lineamientos curriculares Lengua castellana. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación.

Ministerio de educación nacional. (2004). Lineamientos curriculares Lengua castellana. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación.

Schunk, H. (2004). Teorías del aprendizaje. México D.F, México: Atlacomulco.