Change in textual understanding and production after speech therapy in children third grade school in 2010 – 2011
Variación en comprensión y producción textual después de intervención fonoaudiológica en niños de tercer grado escolar entre 2010- 2011
Main Article Content
The objective of this paper is to show the performance in text comprehension and production, after a speech therapy intervention in children with difficulties in the third grade at a school in the city of Popayan. The design was descriptive and longitudinal population was 37 third graders, the selection of the population was not random based on inclusion and exclusion criteria. Children who had difficulties in text comprehension and production received a therapeutic intervention for 15 sessions , which was structured from a guide to activities at various levels of complexity based on narrative, expository and informative readings, following the guidelines of MEN for this grade level. The results showed that after the intervention, 71.8 % of children had reduced levels of difficulties in reading comprehension and most satisfactory level reached in the inferential and critical level, according to age and grade. In textual output, after the intervention children showed satisfactory performance in super aspects and macrostructure as articulate and develop both the conflict of the story as the final recognition of the central axis of the story, the narrator and characters. Errors in written productions were reduced, with responses “satisfactory” level concludes with changes in text comprehension and production, from the initial assessment and subsequent to the implementation of intervention activities.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Agudelo, L. E., & Bermúdez, M. M. (2004). Expermientación e impacto de una propuesta didáctica que incorpora recuersos hipermediales y busca potenciar la producción textual en alumnas de educación básica primaria. Tesis sin publicar, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia.Disponible en: http://cybertesis.udea.edu.co/
udea/2004/bermudez_m/html/index-frames.html
Avendaño, K. et al. (2006). Caracterización del desempeño en comprensión y pro- ducción textual de acuerdo al estado nutricional de niños de 3º de primaria de la Institución Educativa Agro- pecuaria Integrada del Municipio de Sotará, del Departamento del Cauca. Tesis de grado no publicada, Universidad del Cauca, Popayan, Colombia.
Caballero, R. (2008). Comprensión lectora de los textos argumentativos en los niños de poblaciones vulnerables escolarizados en quinto grado de educación básica primaria. Tesis de Maestria no publicada, Universidad de Antioquia, Medellín, Colombia. Disponible en: http://tesis.udea.edu.co/dspace/bitstream/10495/188/1/Comprension-LectoraNiniosPoblacionesVulnerables.pdf
Camps, A., Colmer, T., Cateron, J. & Dols, J. (2003). Secuencias didácticas para aprender a escribir.Barcelona, España: GRÁO.
Cassany, D. (2001). Construir la escritura. Barcelona,España: Paidos.
Coll, C., Solé, I. & Onrubia, J. (1999). Psicología de la educación. Catalugna, España: UOC.
Cornejo, R., & Redondo, J. (2007). Variables y factores asociadas al aprendizaje escolar: una discusión desde la investigación actual. Estud.pedagóg. 33(2):155-175. Disponibleen:http://www.scielo.cl/scielo.php?pid=S0718-07052007000200009&script=sci_arttext.
Dorronsoro, M. (2005). Las evaluaciones internacionales y la mejora de la competencia lectora de los alumnos. Disponible en: http://dpto.educacion.navarra.es/publicaciones/pdf/evainternacionales.pdf
Gallego, L. & García, Y. (2012). Leer y escribir en la escuela III: La comprensión y producción detextos narrativos en el grado tercero del institutotécnico superior. Disponible en: http://www.icfes.gov.co/investigacion/acceso-a-bases-de-datos
Instituto Colombiano para el Fomento de la EducaciónSuperior. (2012) Informe de resultadosde evaluaciones nacionales. Bogotá, Colombia:ICFES. Disponible en: http://www.icfes.gov.co/investigacion/acceso-a-bases-de-datos.
Jiménez, J.P. (2005). Las intervenciones técnicas y el cambio terapéutico en terapia psicoanalítica. Obtenido de Aperturas Psicoanaliticas: revistainternacional de psicoanálisis. 20: 57-68. Disponible en: http://www.aperturas.org/articulos. php?id=0000341&a=El-vinculo-las-intervenciones-tecnicas-y-el-cambio-terapeutico-en terapiapscioanalitica.
Ministerio de educación nacional. (1998). Lineamientos curriculares Lengua castellana. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación.
Ministerio de educación nacional. (2004). Lineamientos curriculares Lengua castellana. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación.
Schunk, H. (2004). Teorías del aprendizaje. México D.F, México: Atlacomulco.