Educational Level, Age and Executive Function: Relationship in old age
Nivel Educativo, Edad y Funcionamiento Ejecutivo: Relación en la vejez
Main Article Content
Aging involves a series of cognitive manifestations that affect activities of daily living. This study was aimed to establish the relationship between schooling, verbal fluency, memory and visuospatial working memory in aging. 46 subjects with primary school, 41 middle school and 33 high school, The test results indicated a strong association between schooling and for this purpose: 120 subjects, 55 to 89 years old, divided into 3 groups were evaluated performance on tasks of phonological verbal fluency, noting that with decreasing schooling decreases performance in phonological verbal fluency tasks in older adults. In relation to the age of the elderly, a decrease was found in the performance of all tests as age increases. The findings in this investigation provided evidence that schooling is a protective factor of cognitive impairment and turn functionality in older adults, and also provides evidence of the need to consider the schooling when conducting cognitive assessments.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Abarca, J., Chino, B., Llacho, M, Gonzales, K, Mucho, K, Vázquez, R. Soto, M., (2008). Relación entre educación, envejecimiento y deterioro cognitivo en una muestra de adultos mayores de Arequipa. Rev Chil Neuropsicol, 3, (7)-14.
Soto A., Marcio F., (2016) Nivel de lectura como medida de reserva cognitiva y su influencia sobre el control ejecutivo en adultos mayores y sano. [Tesis Doctoral]
Ardila, A., & Rosselli, M. (2007). Neuropsicología clínica. Editorial El Manual Moderno.
Ardila, A, & Rosselli, M. (2007). Envejecimiento normal y patológico. Neuropsicología Clínica. Editorial el Manual Moderno 227-254.
Ardila, A. (2012). Neuropsicología del envejecimiento normal. Revista Neuropsicología, Neuropsiquiatría y Neurociencias, 12(1), 1-20.
Ávila, J., Melano, Efrén, P, & Amieva, H. (2007). Síntomas depresivos como factor de riesgo de dependencia en adultos mayores. Salud Pública de México, 49 (5), 367-375.
Baddeley, A. (2002). Is working memory still working? European psychologist, 7(2), 85.
Burin, D, & Duarte, A. (2005). Efectos del envejecimiento en el ejecutivo central de la memoria de trabajo. Revista Argentina de Neuropsicología, 1(6)1-11.
Canning, S Duff, Leach, L, Stuss, D, Ngo, L, & Black, SE. (2004). Diagnostic utility of abbreviated fluency measures in Alzheimer disease and vascular dementia. Neurology, 62(4), 556-562.
Calero, M. J., & Lendínez, J. C. (2015). Evolución del deterioro cognitivo y el nivel de dependencia en pacientes mayores de 65 años ingresados en un hospital de agudos: relación con las variables sociodemográficas. European Journal of investigation in health, psychology and education, 4(1).
Cardona Arango, D., & Peláez, E. (2012). Envejecimiento poblacional en el siglo XXI: oportunidades, retos y preocupaciones. Revista Salud Uninorte, 28(2), 335-348
Conway, A, Kane, M., Bunting, M., Hambrick, D., Wilhelm, O., & Engle, R. (2005). Working memory span tasks: A methodological review and user’s guide. Psychonomic bulletin & review, 12(5), 769-786.
Craik, F, & Salthouse, T. (2011). The handbook of aging and cognition: Psychology Press.
Daigneault, S., Braun, C., & Whitaker, H. (1992). Early effects of normal aging on perseverative and non‐perseverative prefrontal measures. Developmental Neuropsychology, 8(1), 99-114.
Díaz, E. Q., & Díaz, J. G. (2015). Estimación y estructura de los ingresos de familias mapuches rurales de zonas periurbanas de Temuco, Chile. Mundo agrario, 16(32).
Donoso, A., Behrens, M., & Venegas, P. (2003). Deterioro cognitivo leve: seguimiento de 10 casos. Revista chilena de neuro-psiquiatría, 41(2), 117-122.
Figueroa, C. (2014). Factores cognitivos que predicen la funcionalidad en adultos mayores sanos. Tesis de magíster no publicada, Universidad de Talca, Santiago, Chile.
Folstein, M., Folstein, S., & McHugh, Paul R. (1975). “Mini-mental state”: a practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. Journal of psychiatric research, 12(3), 189-198.
Hernández, E., & Cansino, S. (2011). Envejecimiento y memoria de trabajo: el papel de la complejidad y el tipo de información. Revista de Neurología, 52(3), 147-153.
Lezak, M. (2004). Neuropsychological assessment: Oxford university press.
MacKay, A., Connor, L., Albert, M., & Obler, L. (2002). Noun and verb retrieval in healthy aging. Journal of the international neuropsychological society, 8(06), 764-770.
Neugarten, B. (1984). Psychological aspects of aging and illness. Psychosomatics, 25(2), 123-125.
Orrell, M, & Sahakian, B. (1995). Education and dementia. BMJ, 310(6985), 951-952.
Park, D., & Schwarz, N. (2002). Envejecimiento cognitivo: Ed. Médica Panamericana.
Rabadán, O. (1998). Lenguaje y envejecimiento: Bases para la intervención: Masson.
Rey, A. (1987). Test de Copia y Reproducción de una Figura Compleja. TEA Ediciones, Madrid.
Rodríguez, R. G., García, J. C., Arteaga, A. O., & González, R. P. (2015). Aspectos epidemiológicos relacionados al envejecimiento poblacional en un área de salud. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta, 40(12).
Salvador, A., Almela, M., Pulopulos, M. M., Villada, C., & Hidalgo, V. (2014). Estrés y cambios cognitivos asociados al envejecimiento. Información psicológica, (105), 14-28
Serrano, C, Allegri, R, Drake, M, Butman, J, Harris, P, Nagle, C, & Ranalli, C. (2001). Versión abreviada en español del test de denominación de Boston: su utilidad en el diagnóstico diferencial de la enfermedad de Alzheimer. Revista de neurología, 33(7), 624-627.
Shallice, T, Burgess, P., & Robertson, I. (1996). The domain of supervisory processes and temporal organization of behaviour. Philosophical Transactions of the Royal Society of London. Series B: Biological Sciences, 351(1346), 1405-1412.
Sirigu, A., Zalla, T., Pillon, B., Grafman, J., Agid, Y., & Dubois, B. (1996). Encoding of sequence and boundaries of scripts following prefrontal lesions. Cortex, 32(2), 297-310.
Stern, Y. (2003). The concept of cognitive reserve: a catalyst for research. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 25(5), 589-593.
Tomaszewski, S., Cahn-Weiner, D., Harvey, D., Reed, B., Mungas, D., Kramer, Joel H, & Chui, H. (2009). Longitudinal changes in memory and executive functioning are associated with longitudinal change in instrumental activities of daily living in older adults. The Clinical Neuropsychologist, 23(3), 446-461.
Véliz, M. (2004). Procesamiento de estructuras sintácticas complejas en adultos mayores y adultos jóvenes. Estudios filológicos(39), 65-81.
Vilalta, J., López, S., & Llinas, J. (2000). Prevalencia de demencias en una zona rural. Estudio de Girona. Rev Neurol, 30(11), 1026-1032.
Wagner, A, Schacter, D, Rotte, M, Koutstaal, W, Maril, A, Dale, A, . . . Buckner, R. (1998). Building memories: remembering and forgetting of verbal experiences as predicted by brain activity. Science, 281(5380), 1188-1191.
West, R. (2000). In defense of the frontal lobe hypothesis of cognitive aging. Journal of the International Neuropsychological Society, 6(06), 727-729.
West, R. (1996). An application of prefrontal cortex function theory to cognitive aging. Psychological bulletin, 120(2), 272.