Initial approaches towards bilingual education in deaf children through children's literature

Formación bilingüe en niños y niñas sordas a través de la literatura infantil

Main Article Content

Abstract

This research article shows the partial results of the piloting stage of the action observation research proposal in the speech therapy and pedagogical approach, in deaf girls and boys immersed in a bilingual context, through the use of children's literature accompanied by strategies/ linguistic and cognitive resources. In order to demonstrate the impact that working with children's literature has on learning written Spanish as a second language. Ten deaf boys and girls attending preschool and cycle one levels participated in a series of workshops for fifteen weeks that involved activities related to children's literature and the moments before, during and after reading. Among the results, there is evidence of strengthening in the acquisition and consolidation of concepts, relevance of the use of color key in grammatical processing, use of metacognitive tools in reading comprehension processes. After the results obtained, it can be concluded that this initiative allowed the effective internalization of the macro structure of the story, associated with the ability to evoke and describe it in L1, the use of the cognitive table as a relevant strategy for written representation with its corresponding in LSC, evident progress in tracking accuracy on the cognitive table, and a decrease in response latency after session implementation times. Finally, it stands out as the mediation of children's literature, as a transversal axis that favors, from all its dimensions, the formation of the bilingual Deaf subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
3
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
196
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Ana Jasmin Uran Loaiza, Universidad Nacional de Colombia

Fonoaudióloga y Magíster en Enseñanza del español como lengua extranjera.

Karen Eliana Ramírez Gómez, Universidad Nacional de Colombia

Fonoaudióloga- Especialista en Políticas Públicas para la igualdad en Américas

Martha Lucia Rincón Bustos , Universidad Nacional de Colombia

Fonoaudióloga, Magisgter en Educación, Doctora en Educación.Universidad Nacional de Colombia, Colombia.Directora del Departamento de la Comunicación Humana, Profesora 

References

Archila, D., Botache, K., & Gamboa, E. (2020). La importancia de la literatura infantil en el desarrollo y reconocimiento emocional de los estudiantes en edades tempranas. Pontificia Universidad Javeriana.

Balcazar, F. (2003). Investigación acción participativa (IAP): Aspectos conceptuales y dificultades de implementación. Fundamentos de Humanidades, 4(7-8), 59-77. https://www.redalyc.org/pdf/184/18400804.pdf

Bejarano, Y., & Gómez, L. (2019). Acercamiento a la literatura infantil para niños sordos de 5 a 7 años de edad desde la lengua de señas colombianas como proceso de inclusión educativa. Corporación Universitaria Minuto de Dios.

Borzone, A., & Manrique, M. (2010). El contexto cognitivo en situaciones de lectura de cuentos en un jardín de infantes. Lenguaje, 38(1), 65-93. DOI: https://doi.org/10.25100/lenguaje.v38i1.4902

Castro, P. (2003, Noviembre 5). Lenguaje de señas, adquisición temprana en niños sordos. Revista PsicologiaCientifica.com, 5(11). https://psicolcient.me/7wkd6

Escutia, M. (2004). Perspectiva psicolingüística del bilingüismo. Recuperado de http://www.docpsychology.info

Ferreiro, E. (2002). Escritura y oralidad: Unidades, niveles de análisis y conciencia metalingüística. En E. Ferreiro, Relaciones de (in)dependencia entre la oralidad y la escritura (pp. 151-172). Gedisa.

Flórez, R. (2007). Alfabetismo emergente, investigación, teoría y práctica. El caso Lectura. Alcaldía Mayor de Bogotá.

Fonseca, L., Ordoñez, C., & Truscott, A. M. (2006). Lineamientos para la educación bilingüe en Colombia: Hacia una política coherente. Centro de Investigación y Formación en Educación Universidad de los Andes.

Hermes, V., & Kirchner, E. (2018). A importância da literatura infantil no processo de aprendizagem na infância. Centro Universitario FAI.

Iglesias, C. (2019). El libro-álbum: características y oportunidades para la educación literaria de niños y niñas. Em Aberto, 32(105), 43-57. DOI: https://doi.org/10.24109/2176-6673.emaberto.32i105.4430

INSOR. (2006). ¿Qué es la lengua de señas? Recuperado de http://insor.gov.co/ninos/que-es-la-lengua-de-senas

Manrique, M. (2009). Conversación y desempeño lingüístico en la infancia. Un estudio de la interacción verbal en el Jardín de Infantes con población urbano–marginal. Universidad de Buenos Aires.

Mayberry, R. I., & Lock, E. (2003). Age constraints on first versus second language acquisition: Evidence for linguistic plasticity and epigenesis. Brain and Language, 87(3), 369-384. https://doi.org/10.1016/S0093-934X(03)00137-8 DOI: https://doi.org/10.1016/S0093-934X(03)00137-8

Millán, M. (2006). Comunicación escrita. Universidad de Londres.

Morales, C., Marcatoma, A., & Torre, M. d. (2021). El cuento como estímulo de los precursores cognitivos de la lectura en niños del sector rural. Revista RedCA, 4(11), 144-168.

Patiño, L. E. (2010). La lengua de señas Colombiana como mediadora en el proceso de conceptualización de nociones relacionadas con las ciencias sociales en niños y niñas no oyentes. Centro de Estudios Avanzados en Niñez y Juventud.

Sepúlveda, A., & Teberosky, A. (2011). El lenguaje en primer plano en la literatura infantil para la enseñanza y el aprendizaje inicial del lenguaje escrito. Cultura y Educación, 23(1), 23-42. DOI: https://doi.org/10.1174/113564011794728560

Tomasello, M. (2003). Los orígenes culturales de la cognición humana. Amorrortu editores.

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC