Generation of knowledge about virtual teaching-learning in higher education: emerging aspects

Generación del conocimiento sobre la enseñanza-aprendizaje virtual en educación superior: aspectos emergentes

Main Article Content

Ana María Nuñez Manzueta
Jesús Eduardo Canelón Pérez
Abstract

The advancement of Information and Communication Technologies (ICT) has transformed higher education, especially in the field of virtual teaching-learning. In this context of constant evolution, it is important to explore the emerging aspects in the generation of knowledge about virtual education in higher education. The documentary analysis method was used, collecting information from the last five years. The results showed that the generation of knowledge, in doctoral studies, is fundamental for education. Various methodological approaches and data collection techniques were employed to address issues related to higher education and ICT. The conclusions highlight the importance of research in education and its practical implications, reflecting the challenges and opportunities of education in the digital age. The generation of knowledge is essential to improve educational practice and guide policies and practices in this field. There is a lack of consideration of social constructionism as a theoretical perspective, which limits the understanding of social phenomena and the interpretation of reality. This perspective can enrich research by recognizing the importance of participation, interaction, and critical reflection in the educational research process.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
36%
33%
Days to publication 
79
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Ana María Nuñez Manzueta, Universidad Católica del Cibao

Licenciada en Educación Básica, Especialidad en Gestión Escolar y Magister en Gestión Escolar.

Docente universitaria.

Jesús Eduardo Canelón Pérez, Universidad Abierta para Adultos (UAPA)

Doctor en Psicología Social, Magister Scientiarum en Salud Pública y Antropólogo.

Coordinador de la 1ra. Cohorte del Doctorado Consorciado en Ciencias de la Educación.

Director de Tesis Doctoral.

References

Barreto, J. E. (2020). Estudios de los mecanismos que inciden en la autorregulación durante el proceso de aprendizaje colaborativo en entornos personales de aprendizaje. [Tesis doctoral]. Universitat Oberta de Catalunya. http://hdl.handle.net/10609/119306

Canelón Pérez, J., García Cardona, M., & Reyes, K. (2022). Sentidos producidos sobre la enseñanza-aprendizaje a través de la Educación a Distancia y Virtual en el Nivel Primario. Educación en Contexto, 8(16), 9-34. https://rai.uapa.edu.do/handle/123456789/1862

Cumpa, M.C. (2021). La Educación Virtual en el Aprendizaje Autónomo en el Área de Comunicación de Estudiantes de Tercero de Secundaria [Tesis doctoral]. Universidad César Vallejo. https://hdl.handle.net/20.500.12692/72410

Fonseca Gómez, E. A. (2022). Aprendizaje en línea y su influencia en el desarrollo de la inteligencia emocional en estudiantes. [Tesis de maestría], Pontificia Universidad Católica del Ecuador. https://repositorio.pucesa.edu.ec/handle/123456789/3965

Forero, X. (2022). Diseño e implementación de un modelo pedagógico para el aprendizaje en red, que oriente los programas de pregrado en la modalidad virtual de la Facultad de Comunicaciones y Filosofía de la Universidad de Antioquía [Tesis doctoral], Universidad de Antioquía, Medellín, Colombia. https://bibliotecadigital.udea.edu.co

Garay, C. M. (2022). Habilidades blandas de los docentes que laboran en educación virtual en estado de emergencia sanitaria global [Tesis doctoral], Universidad César Vallejo, Lima, Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12692/81334

García Aretio, L. (1999). La educación a distancia: de la teoría a la práctica. España: Ediciones Rialp

García Aretio, Lorenzo (2014). Bases, mediaciones y futuro de la Educación a Distancia en la Sociedad Digital. España. Síntesis: Dykinson.

Gergen, K. (2023). An invitation to Social Construction co-crating the future. Los Ángeles: SAGE.

Gelabert Caparrós, J.M. (2019). Entornos personales de aprendizaje en el Desarrollo profesional de los profesores universitarios. [Tesis doctoral]. Universitat deI LLes Balears y Universitat Rovira I Virgili. https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/150361

Guimarães, I. S. (2020). La adquisición de las competencias docentes digitales para el Desarrollo profesional del docente universitario. [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Barcelona. https://www.google.com/url

Hernández, R., Fernández, C, y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw-Hill / Interamericana Editores

Herrera, L. B (2020). Evaluación de la usabilidad de Moodle. Ambientes educativos virtuales inclusivos a partir de un diseño universal de aprendizaje. [Tesis doctoral]. Universidad de Granada, España. http://hdl.handle.net/10481/62891

Martínez-Pulgarín, E. (2022). Diseño de plan de formación para la apropiación y uso de las TIC en lo docentes del municipio de Dosquebradas en el marco del confinamiento social. [Tesis doctoral]. Universidad Tecnológica de Pereira. https://repositorio.utp.edu.co

Mendoza Arenas, R. D. M., Bellodas Hurtado, M. D. B., Ortiz Briceño, C. A. O., Puelles Cacho, L. P., Asnate Salazar, E. J. A., & Zambrano Guimaray, J. I. Z. (2023). Desafíos interdisciplinarios para los docentes de aprendizaje virtual. Editorial Mar Caribe de Josefrank Pernalete Lugo. http://editorialmarcaribe.es/?page_id=1292 DOI: https://doi.org/10.31219/osf.io/jqku6

Mora, J.R. (2021). Características del soporte institucional en la educación virtual: una perspectiva para enfrentar la deserción y fomentar la permanencia estudiantil. [Tesis doctoral]. Humboldt International University. Santiago, República Dominicana.

Rama, C. (2019). Políticas, tensiones y tendencias de la educación a distancia y virtual en América Latina. Argentina: Universidad Católica de Salta 1-162. https://www.torrossa.com/en/resources/an/4551497

Ramón, R. (2021). Competencias docentes para el uso pedagógico de internet en la modalidad de educación Telesecundaria. Estudio de caso del Municipio de Veracruz, México. [Tesis doctoral]. Universidad Veracruzana. http://cdigital.uv.mx/handle/1944/51783

Rasera, E. (2023). Diálogo con Kenneth Gergen. En A. Editora CRV (Ed.). Diálogo sobre Construccionismo Social. (pp, 29-31)

Rodríguez-Ponce, E., Pedraja-Rejas, L., Muñoz-Fritis, C., & Araneda-Guirriman, C. (2022). Gestión del conocimiento y cultura organizacional en instituciones de educación superior chilenas. Ingeniare. Revista chilena de ingeniería,30(2),266-278. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-33052022000200266 DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-33052022000200266

Romero Carbonell, M., Romeu Fontanillas, T., Guitert Catasús, M., & Baztán Quemada, P. (2023). La transformación digital en la educación superior: el caso de la UOC. RIED-Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 26(1),163-179. https://doi.org/10.5944/ried.26.1.33998 DOI: https://doi.org/10.5944/ried.26.1.33998

Solano, E. (2023). Estrategias metodológicas para la integración de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje por parte de docentes de la educación superior colombiana. [Tesis doctoral]. Universitat de les Illes Balears. https://dspace.uib.es

Vázquez-González, G. C., Jiménez-Macías, I. U., & Juárez Hernández, L. G. (2022). Clasificación de Estrategias de Gestión del Conocimiento para impulsar la innovación educativa en Instituciones de Educación Superior. GECONTEC: Revista Internacional De Gestión Del Conocimiento Y La Tecnología, 10(1),18–35. https://doi.org/10.5281/zenodo.6785484 DOI: https://doi.org/10.14201/eks.28847

Velandia Mesa, C. (2021). La Investigación Formativa a través de la Sistematización de Experiencias en Ambientes Ulearning. [Tesis doctoral]. Universidad de Murcia. https://digitum.um.es.

Vera, E. J. Z., Inga, C. V., Nizama, G. E. S., Santisteban, J. S. G., Salazar, E. J. A., & Villarreal, R. D. P. M. P. (2023). Desafíos del aula invertida para la educación universitaria en los Países Andinos. Perú. Editorial Mar Caribe de Josefrank Pernalete Lugo. http://editorialmarcaribe.es/?page_id=1199 DOI: https://doi.org/10.31219/osf.io/gnsm4

Viadero Jiménez, A. I., & Vega Pico, J. P. (2022). La evaluación formativa desde los entornos virtuales de aprendizaje (Doctoral dissertation, Corporación Universidad de la Costa). https://hdl.handle.net/11323/9111

Villalobos, L. R. (2019). Enfoques y diseños de investigación social: cuantitativo, cualitativo y mixto. EUNED DOI: https://doi.org/10.56918/es.2019.i27.pp78-82

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC