Early child development communicative with mobility impairments

Desarrollo comunicativo temprano en niños con deficiencia motora

Main Article Content

Olga Leonor Pereira Alba.
Abstract

 

This paper shows the results of an investigation based on a descriptive study focused on establishing the characteristics of communicative interaction in a group of children aged 5 to 24 months of chronological age, with motor impairment evident in the dyad baby – carer. The method used to collect observational data was non-participant, using a video recording techniques and a subsequent film of the same anecdotal record. The results are related to the characteristics of infantcaregiver interaction in accordance with the proposed model for the development of interactive competence in early childhood, taking into account aspects such as primary intersubjectivity, joint attention, joint action, the capabilities of imitation, communicative intentions and strategies of the caregiver.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
36%
33%
Days to publication 
1042
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Olga Leonor Pereira Alba.

Fonoaudióloga. Magistra en Educación. Pontificia Universidad Javeriana. Docente Investigadora del Grupo Desarrollo
y Discapacidad de la Comunicación Interpersonal –Estudio y Abordaje-. Corporación Universitaria Iberoamericana. Contacto: olguitaibero@hotmail.com

 
References

Boada, H. (1992). El desarrollo de la comunicación en el niño. Ed. Antrophos.

Del Rio M.J., (1997) Lenguaje y Comunicación en personas con Necesidades.Especiales Ed. Martínez Roca.

Damián, M. (2007). Desarrollo del Lenguaje y la Comunicación en la primera infancia Ed.Trillas.

Hobson, P. (1995). El autismo y el desarrollo de la mente. Madrid: Alianza S.A.

Nadel, J. (1994) La Comunicación prelingûística:Conceptos y métodos En: Curso de psicología.Vol. 3.

Ricci, P.; Cortesi, S. (1980) Comportamiento no verbal y comunicación. Barcelona: Gustavo Gil.

Serra, M.; Serrat, E.; Solé, R.; Bel, A.; Aparici,M. (2001) La adquisición del lenguaje. Barcelona: Ariel S.A.

Vila, I. (1984). Del gesto a la Palabra: Una explicación funcional. En J Palacios, M. Carretero y A. Marchesi. Psicología Evolutiva. Madrid: Alianza Universidad.

Zorzi, J. (2000) Disturbios del lenguaje en niños pequeños. Consideraciones sobre el desarrollo, evaluación y terapia del lenguaje. En: Asociación Argentina de Logopedia, Foniatría y Audiología.