Adult communicative competence: product of a complex world of knowledge and experience
La competencia comunicativa adulta: producto de un complejo mundo de saberes y experiencias
Main Article Content
This paper presents a proposal to understand and address adult communicative competence from the theoretical review of several authors who support the communication as an integrated
system of dimensions and variables. Part of the concept of adult and competence to generate a vision of communication at this stage of the development life cycle.
Key works: Communicative Competence, adult, communication.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Anscombre J. & Ducrot (1983). La argumentación en la lengua. Ed. Gredos. España.
Austin, J. (1982). ¿Cómo hacer cosas con las palabras y acciones? Ed. Paidós. Barcelona.
Caicedo, M. (2001). Introducción a la Sociolingüística. Universidad del Valle. Cali.
Correa, J. I. (2002). Asedios a una pragmática de la cognición y el lenguaje. Universidad Pedagógica Nacional. Editorial Coedita. Bogotá. Consultado de http://www.geocities.com/ semiotico/correa1.html, octubre 2008.
Belinchón, M. (1990). Psicología del Lenguaje. Editorial Trotta. España.
Bernal, S. (2003). La comunicación humana, dimensiones y variables. Documento de trabajo. Corporación Universitaria Iberoamericana.Bogotá.
Bustamante, G. (2000). Las competencias lingüística,ideológica y comunicativa. Universidad Pedagógica Nacional. Bogotá. Consultado en En: http://www.geocities.com/semiotico/bustamante1.html, Octubre 2009.
Erickson, E. (1986). La adultez. Ed. Fondo de Cultura Económica. México.
Escandel, M. V. (1996). Introducción a la Pragmática. Ed. Antropos. Méjico.
González, M. (2002). La comunicación desde el modelo sistémico. Documentos de trabajo. Sin publicar. Corporación Universitaria Iberoamericana. Bogotá.
Grice, H. P. (1975). Logic and conversation. Traducción: Valdes Villanueva. España.
Halliday (1996). El lenguaje como semiótica social. Ed. Fondo de Cultura Económica. México.
Hernández, S. (2004). Metodología de la investigación. Ed. Mc Graw Hill. México.
Leech, G. (1983). Principles of pragmatics. Ed. Logman. Londres.
Lotman, Y. (2000). La semiofera III, semiótica de las artes y la cultura. Ed. Cátedra, Madrid.
Méndez, C. (2001). Diseño y desarrollo del proceso de investigación. Ed. Mc Graw Hill. Bogotá.
Papalia, D. (1990). Psicología del desarrollo. Editorial. Mac Graw-Hill. España.
Rodríguez, Y. (2007). Características de la comunicación interpersonal en niños sordociegos. Institución Universitaria Iberoamericana. Facultad de Comunicación y Fonoaudiología. Bogotá.
Red Escolar Nacional. RENA. (2008). Gobierno Bolivariano de Venezuela. Ministerio del Poder Popular para la Ciencia y la Tecnología. Tomado de: http://www.rena.edu.ve/cuartaEtapa/psicologia/Tema7.html. Octubre 2008.
Spelber, D. & Wilson, D (1994). La relevancia. Comunicación y procesos cognitivos. Ed. Visor. Madrid.
Villoro, L. (1985). El concepto de ideología y otros ensayos. Ed. Fondo de Cultura Económica. México.