Construction of a paradigm of action in education of language and speech patologist

Construcción de un paradigma de acción fonoaudiológica en la educación

Main Article Content

Janeth Chacón Rosero
Lucía Fajardo
Gladys Murcia
Ana Consuelo Urrego
Abstract

This document describes a number of findings related to a project undertaken by both Secretaria de Educación de Bogota D.C. (SED) and Universidad Nacional de Colombia addressed to reconstruct the profile of a language therapist in the educational sector. This project purpose was to generate an acknowledgement of the profession and its impacts on academy, laws and recipients by contrasting theory and practice. In developing this project, communication is recognized as a basic element of the self-formation in both intrapersonal and interpersonal dimensions as well as a tool by which all the human actions for people transformation are facilitated. The language therapist is also conceived as an expert in communication and language in responsible for ensuring communication and promote the welfare of people.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
36%
33%
Days to publication 
1787
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

References

ACFTL Asociación Colombiana de Fonoaudiología y Terapia del Lenguaje, (2002). Comité Científico. Grupo de Fonoaudiología Escolar.Beatriz Álvarez y Angélica Sepúlveda.

Álvarez B., Sepúlveda L. (2000). La fonoaudiología escolar en los centros Educativos oficiales de Santa Fe de Bogotá. Tesis de grado.U.N. Pág. 22.

Bernal S. (1998). Estudio descriptivo exploratorio de algunos aspectos del quehacer fonoaudiológico.Universidad Iberoamericana, Bogotá, D. C.

Cuervo, C. (2000). La profesión de Fonoaudiología. Colombia en perspectiva internacional.Ed. U.N., pág. 105, Bogotá, D. C.

Documento de trabajo. (2004). Relataría de las reflexiones frente a la construcción del perfil profesional fonoaudiológico, Bogotá, D. C.

Flórez, Rita (2.004). Lenguaje en la Educación. Una perspectiva fonoaudiológica. Ed. U.N., Bogotá, D. C.

Plan de Desarrollo económico, social y de obras públicas para Bogotá, D. C. (2004-2008). Acuerdo número 119 de junio 3 de 2004: “Bogotá sin indiferencia. Un compromiso social contra la pobreza y la exclusión”.