Sound Pressure Levels Found in a Popayán, Colombia Child Development Center

Niveles de Ruido en un Centro de Desarrollo Infantil de Popayán– Colombia Popayán, Colombia

Main Article Content

Abstract
Objective: to determine the sound pressure levels (NPS) in a Child Development Center (CDI) of Popayán -Cauca. Methods: descriptive, cross-sectional study in a target population of 341 subjects. The NPS was evaluated in ten academic classrooms, the administrative area, the playroom, the dining room, the hallway, the social garden, the playground and the parking lot. The measurement was carried out during a week, in several moments like the time of arrival, time of departure, breakfast hour, lunch time and in the rest of the children. A calibrated digital sound level meter (Sound Meter) was used to measure the NPS. Results: The day with the highest NPS was on Tuesday with 77 dB, followed by the Friday with 75. The classroom with the highest NPS (82 dB) was Garden C, while the classrooms in the crib and Párvulos B had lower NPS 72 dB). The place with less NPS was the playroom with 59 dB, contrary to the dining room with 80 dB. The highest NPS were presented at the children’s arrival time at CDI, departure time and lunchtime with an average of 83 dB. Conclusions: NPS found to exceed the limits allowed according to Colombian regulations and not to take preventive measures, can become a risk for hearing and influence the proper development of language and school performance.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
103
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Augusto Muñoz Caicedo, University de Cauca

Fonoaudiólogo, Salubrista, especialista en Admistracion hospitalaria, Especialista en Auditoria en Garantia de la Calidad en Salud con enfasisi en Epidemiologia. Magister en Salud Pública. Profesor Asosiado de la Universidad del Cauca.

References

Berglund, B., Lindvall, T., & Schwela, D. (1999). Guías para el ruido Urbano. Obtenido de https://ocw.unican.es/pluginfile.php/965/course/section/1090/Guias%2520para%2520el%2520ruido%2520urbano.pdf

Daponte C, A., Rueda de la P, P., Ballesteros A, V., Luque M, N., Martín B, A., & Martínez C, P. (2016). Observatorio de Salud y Medio Ambiente de Andalucía (OSMAN). Obtenido de http://www.osman.es/el-observatorio/que-somos/

Estrada-Rodríguez, C., & Méndez R, I. (2010). Impacto del ruido ambiental en estudiantes de educación primaria de la Ciudad de México. Revista Latinoamericana de Medicina Conductual / Latin American Journal of Behavioral Revista Latinoamericana de Medicina Conductual / Latin American Journal of Behavioral , 1(1), 57-68. Obtenido de http://www.redalyc.org/comocitar.oa?id=283021975007 DOI: https://doi.org/10.5461/rlmc.v1.n1.07

Fuentes L, E., Rubio M, C., & Cardemil M, F. (2013). Pérdida auditiva inducida por ruido en estudiantes de la carrera de odontología. Rev. Otorrinolaringol. Cir. Cabeza Cuello, 73, 249-256. Obtenido de https://scielo.conicyt.cl/pdf/orl/v73n3/art07.pdf DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-48162013000300007

G, G., Santillá, M., & Arturo, O. (2006). Del concepto de ruido urbano al de paisaje sonoro. Revista Bitácora Urbano Territorial, 10(1), 39-52. Obtenido de http://www.redalyc.org/pdf/748/74831071004.pdf

Heart-it. (mayo de 2005). Heart-it.org. Obtenido de https://www.hear-it.org/es/cerca-de-1-5-millones-de-chilenos-con-problemas-auditivosHeart-it. (s.f.).

Heart-it.org. Obtenido de https://www.hear-it.org/es/exposicion-diaria-al-ruidoHeart-it. (s.f.). La pérdida de audición en Norteamérica. Obtenido de Heart-it.org: https://www.hear-it.org/es/la-perdida-de-audicion-en-norteamerica

Herranz P, M., & Cortés, A. (2001). Efectos Psicosociales del ruido en centros docentes. Vitoria: Stee- Eilas. Obtenido de https://www.intersindical.org/salutlaboral/stepv/soroll_STEE.pdf

Ministerio de Salud. Protección social. (2017). Salud auditiva y comunicativa. Obtenido de https://www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/VS/PP/ENT/abece-salud-auditiva-2017.pdf

Organización Mundial de la Salud. (15 de Marzo de 2019). Obtenido de https://www.who.int/es/news-room/fact-sheets/detail/deafness-and-hearing-loss6ISSN-L: 1657-2513

Organización Mundial de la salud,OMS. (1999). Efectos del ruido sobre la audición la sociedad y la económia. Obtenido de http://www.sistemasynkro.com/docs/Efectos_del_ruido_sobre_la_salud_la%20sociedad_y_la_econom%C3%ADa.pdf

Platzer M, U., Niguez C, R., Cevo E, J., & Ayalar R, F. (2007). Medición de los niveles de ruido ambiental en la ciudad de Santiago de Chile. Rev. Otorrinolaringol. Cir. Cabeza Cuello [online], 67(2), 122-128. Obtenido de <https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-48162007000200005&lng=es&nrm=iso>. ISSN 0718-4816. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-48162007000200005. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-48162007000200005

Resolución 0627 (Ministerio de Ambiente, Vivienda y Desarrollo territorial Abril de 2006).

Sanjuanero. (2012). Evaluación de los Niveles de Ruido en una Unidad de Cuidados Intensivos Neonatales. Madrid. Obtenido de https://pdfs.semanticscholar.org/5d42/eb03c2815fac579d82ced33fee835443c630.pdf

Yerko. (2009). El ruido como problema en el aprendizaje. Santiago de Chile. Obtenido de http://repositorio.uchile.cl/tesis/uchile/2009/aq-lucic_y/pdfAmont/aq-lucic_y.pdf7AretéISSN-L: 1657-2513 ART 19 (1) pág. 21 -8Muñoz Caicedo, & Silva Samboni

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC