Phonoaudiological Analysis In Social Interaction: Stories Of Young Migrants Of 8th Basic, Antofagasta, Chile
Análisis Fonoaudiológico En La Interacción Social: Relatos De Jóvenes Migrantes De 8° Básico, Antofagasta, Chile.
Main Article Content
The purpose of the work is the interpretation of the social interaction with the elements of the nature of the object [physical and social] through the life stories at the levels of semantic and pragmatic language of the eighth grade students of a school of Antofagasta in phonoaudiological perspective.
Aligned transversally to the international 2030 agenda of the Sustainable Development Goal N ° 4 [target 4.7] they are aimed at guaranteeing safe and inclusive learning contexts. The research is biographical narrative [narrative]; qualitative approach; study of a school case and content analysis of the data collection instrument. Transcript of the corpus of the semi-structured interview, in addition to the written account of eight [8] eighth grade students aged between 13 and 14 from a school in the city of Antofagasta, Chile.
The results give the meaning of the nature of the physical and social object in view of the need for a period of communicative immersion in school in effective interaction.
The importance of speech and language support for communicatively fostering social support networks for a linguistic immersion that allows anticipation regarding the pragmatics to be placed in context in relation to behavior and at the semantic level mediate with the new concepts used in the establishment.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Bernal, S, Pereira, O y Rodríguez, G. (2018) Comunicación humana interpersonal una mirada sistémica.
Blumer, H. (1982). La posición metodológica del interaccionismo simbólico. El interaccionismo simbólico: Perspectiva y método, 1-44.
Blumer, H. (2000). Selected works of Herbert Blumer: A public philosophy for mass society. University of Illinois Press.
Clark, X y Muñoz, H. (2018) Segundo Registro de Chilenos en el Exterior. Biblioteca del Congreso Nacional. Recuperado de http://54.148.75.48/handle/123456789/2311
Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL. (2010) Investigaciones de la Migración internacional en Latinoamérica – IMILA. Ediciones CEPAL. Recuperado de: https://www.cepal.org/es/publicaciones/39525-migracion-internacional-latinoamerica-imila-international-migration-latin.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL (2018) Observatorio Demográfico de América Latina: Migración internacional. Ediciones CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/44411-observatorio-demografico-america-latina-2018-migracion-internacional-demographic.
Cruz, R. (2013) Comprensión Lectora Basada en la Evidencia. Recuperado de: https://clbe.wordpress.com/about/
Cuervo, C. (1999) La profesión de fonoaudiología: Colombia en perspectiva internacional. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Departamento de Extranjería y Migración DEM. (2019)Estadísticas Migratorias. Biblioteca del Congreso Nacional, Chile. Recuperado de: https://www.extranjeria.gob.cl/estadisticas-migratorias/
Dirección para la Comunidad de Chilenos en el Exterior, DICOEX. (2006) Registro de Chilenos en el Exterior 2003- 2005. Recuperado de: https://minrel.gob.cl/minrel/site/edic/base/port/dicoex.html.
Escandell, V. (2011) Prosodia y pragmática. Studies in Hispanic and Lusophone Linguistics, 4(1), 193-208. DOI: https://doi.org/10.1515/shll-2011-1096
Estramiana, A, Garrido, A, Schweiger, I y Torregrosa, J. (2017) Introducción a la psicología social sociológica. Barcelona: Editorial UOC.
García, E y Morán, J. (2009) La importancia de la inmersión cultural para el aprendizaje de un idioma. España. Recuperado de: http://www.redalc-china.org/Eny%20Garcia%20Escalante%20y%20Jose%20Carlos%20Moran%20Davalos.pdf
Goffman, E. (2011) La interacción social en el pensamiento sociológico. Espacios públicos, 14(31), 158-175.
Hernández, R, Fernández, C y Baptista, M. (2014) Metodología de la Investigación Sexta Edición. México: Mcgraw-Hill.
Instituto Nacional de Estadísticas INE. (2019) Condiciones de Vida y Cultura Biblioteca del Congreso Nacional, Chile. Recuperado de: https://www.ine.cl/estadisticas/sociales/condiciones-de-vida-y-cultura
Joseph, I. (1999) Erving Goffman y la Microsociología. España: Gedisa.
Milicic, N. y Arón, A. (2011) Climas sociales tóxicos y climas sociales nutritivos para el desarrollo personal en el contexto escolar. Psykhe, 9(2).
Ministerio de Educación, Chile (2015) Ley N° 20.845 de Inclusión Escolar Biblioteca del Congreso Nacional, Chile. Recuperado de: http://www.rmm.cl/biblioteca-digital/ley-ndeg-20845-inclusion-escolar
Ministerio de Educación, Chile (2018). “Segundo registro de chilenos en el Exterior”. Biblioteca del Congreso Nacional, Chile. http://www.biblioteca.digital.gob.cl/handle/123456789/2311
Ministerio de Relaciones Exteriores. (1990) Promulga Convención sobre los Derechos de los Niños (CDN). Biblioteca del Congreso Nacional, Chile Recuperado de: https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=15824
Ministerio de Relaciones Exteriores, Chile (2008) Instructivo presidencial de migración Nº9. Biblioteca del congreso nacional, Chile. Recuperado de: https://transparenciaactiva.presidencia.cl/Otros%20Antecedentes/Inst.%20Pres.%20Nº5.pdf
Ministerio de Relaciones Exteriores, Chile (2015) Lineamientos de Políticas Migratorias Nº5. Biblioteca del congreso nacional, Chile. Recuperado de: https://transparenciaactiva.presidencia.cl/Otros%20Antecedentes/Inst.%20Pres.%20Nº5.pdf
Ministerio del Interior, Chile (1975) Ley N° 1094. Normas sobre extranjeros en Chile Biblioteca del Congreso Nacional, Chile. Recuperado de: http://www.rmm.cl/biblioteca-digital/ley-ndeg-20845-inclusion-escolar
Ministerio del Interior, Chile (2010) Ley N° 20.430 Protección de Refugiados. Biblioteca del congreso nacional, Chile. Recuperado de: https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1012435
Ministerio Secretaría General de la Presidencia, Chile (1980) Constitución Política de la República Biblioteca del Congreso Nacional, Chile. Recuperado de: https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=242302
Morales-Acosta, G. (2020) Comunicación Humana: Construcción de una Fonoaudiología Intercultural en las Dimensiones de Interacción Social y Cultural. Revista Inclusiones Vol: 8 num 4.
Morris, C. (1985) Semiosis y semiótica. C. Morris (Au.) Fundamentos de la teoría de los signos (Foundations of the Theory of Signs), 27-41.
Organización Internacional para las Migraciones, OIM. (2006) Glosario sobre Migración - Derecho Internacional sobre Migración Nº 7. Ediciones OIM. http://www.corteidh.or.cr/sitios/Observaciones/11/Anexo4.pdf.
Ortega, F y Vargas, B. (2017) Aproximación sociopragmática a las estrategias conversacionales de los adolescentes. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (29), 83-103. DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5849
Owens, J. (2003) Desarrollo del lenguaje. Pearson Educación.
Platero, J. (2006) Polisemia y monosemia en el léxico. Homonimia, sinonimia y antonimia. Liceus, Servicios de Gestió.
Raigada, J. (2002) Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Sociolinguistic Studies, 3(1), 1-42. DOI: https://doi.org/10.1558/sols.v3i1.1
Real Academia Española, RA (2019) “Diccionario de la lengua española”. Recuperado de: http://www.rae.es/
Rizo, M. (2004). El interaccionismo simbólico y la Escuela de Palo Alto. Hacia un nuevo concepto de comunicación. Portal de la Comunicación. Recuperado de: https://www.um.es/tic/LECTURAS%20FCI-I/FCI-I%20Tema%205%20 texto%20c%201.pdf
Rodrigo, L y Atienza, M. (2014) Migración y representaciones regionales: discursos sobre la Región de Antofagasta. EURE (Santiago), 40(120), 159-181. DOI: https://doi.org/10.4067/S0250-71612014000200008
Rojas, N y Silva, C (2016) La migración en Chile: Breve reporte y caracterización. Informe OBIMID. Santiago: DEM y OBIMID.
Sánchez, E. (2000) Definiciones y conceptos sobre la migración. Recuperado de: http://catarina. udlap. mx/u_ l_a/tales/documentos/lri/guzman_c_e/capitulo1. pdf.
Sandoval, L. (2009) Las interacciones sociales que se desarrollan en los salones de clase y su relación con la práctica pedagógica que realiza el docente en el aula. Posgrado y Sociedad, 9 (2), 32-57.
Simkin, H y Becerra, G. (2013) El proceso de socialización. Apuntes para su exploración en el campo psicosocial. Ciencia, docencia y tecnología, 24(47), 119-142.
Yáñez A. (2018) No solo somos cerebros fugados: Narrativas, vivencias y trayectorias del estudiante migrante transnacional colombiano retornado. Tesis de Grado. Recuperado en: http://hdl.handle.net/10554/38470