Phonoaudiological Analysis In Social Interaction: Stories Of Young Migrants Of 8th Basic, Antofagasta, Chile

Análisis Fonoaudiológico En La Interacción Social: Relatos De Jóvenes Migrantes De 8° Básico, Antofagasta, Chile.

Main Article Content

Abstract

The purpose of the work is the interpretation of the social interaction with the elements of the nature of the object [physical and social] through the life stories at the levels of semantic and pragmatic language of the eighth grade students of a school of Antofagasta in phonoaudiological perspective.


Aligned transversally to the international 2030 agenda of the Sustainable Development Goal N ° 4 [target 4.7] they are aimed at guaranteeing safe and inclusive learning contexts. The research is biographical narrative [narrative]; qualitative approach; study of a school case and content analysis of the data collection instrument. Transcript of the corpus of the semi-structured interview, in addition to the written account of eight [8] eighth grade students aged between 13 and 14 from a school in the city of Antofagasta, Chile.


The results give the meaning of the nature of the physical and social object in view of the need for a period of communicative immersion in school in effective interaction.


The importance of speech and language support for communicatively fostering social support networks for a linguistic immersion that allows anticipation regarding the pragmatics to be placed in context in relation to behavior and at the semantic level mediate with the new concepts used in the establishment.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
2
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
250
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Gina Morales, Universidad de Antofagasta

Fonoaudióloga. Doctora en Ciencias de la Educación mención Intercultural.  Docente e Investigadora en diversidad Sorda e Interculturalidad.  Núcleo de Investigación (Decreto 1076/2015) del  Departamento de Cs. de la Rehabilitación y del  Movimiento Humano de la Facultad de Salud, Universidad de Antofagasta, Chile.

Correspondencia: gina.morales@uantof.cl.  Orcid: http://orcid.org/0000-0002-2573-1235

Escritora de narrativas inclusivas con traducción en  lengua de señas de:  Colombia, Brasil, Chile. 

Asesora Consejera Corporación Amigos de la Unesco - Colombia.

Miembro de: Red Iberoamericana de Educación Intercultural, Red de investigadores afrodescendientes  de las Américas y el Caribe,   Colectivo de Inclusión de personas en situación de discapacidad en educación Superior Inclusach – Chile

Invitada especial a congresos y conferencias en Diversidad Sorda e Interculturalidad (Colombia, Brasil, Cuba, Chile, México, EEuu, África, España).

References

Bernal, S, Pereira, O y Rodríguez, G. (2018) Comunicación humana interpersonal una mirada sistémica.

Blumer, H. (1982). La posición metodológica del interaccionismo simbólico. El interaccionismo simbólico: Perspectiva y método, 1-44.

Blumer, H. (2000). Selected works of Herbert Blumer: A public philosophy for mass society. University of Illinois Press.

Clark, X y Muñoz, H. (2018) Segundo Registro de Chilenos en el Exterior. Biblioteca del Congreso Nacional. Recuperado de http://54.148.75.48/handle/123456789/2311

Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL. (2010) Investigaciones de la Migración internacional en Latinoamérica – IMILA. Ediciones CEPAL. Recuperado de: https://www.cepal.org/es/publicaciones/39525-migracion-internacional-latinoamerica-imila-international-migration-latin.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe, CEPAL (2018) Observatorio Demográfico de América Latina: Migración internacional. Ediciones CEPAL. https://www.cepal.org/es/publicaciones/44411-observatorio-demografico-america-latina-2018-migracion-internacional-demographic.

Cruz, R. (2013) Comprensión Lectora Basada en la Evidencia. Recuperado de: https://clbe.wordpress.com/about/

Cuervo, C. (1999) La profesión de fonoaudiología: Colombia en perspectiva internacional. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.

Departamento de Extranjería y Migración DEM. (2019)Estadísticas Migratorias. Biblioteca del Congreso Nacional, Chile. Recuperado de: https://www.extranjeria.gob.cl/estadisticas-migratorias/

Dirección para la Comunidad de Chilenos en el Exterior, DICOEX. (2006) Registro de Chilenos en el Exterior 2003- 2005. Recuperado de: https://minrel.gob.cl/minrel/site/edic/base/port/dicoex.html.

Escandell, V. (2011) Prosodia y pragmática. Studies in Hispanic and Lusophone Linguistics, 4(1), 193-208. DOI: https://doi.org/10.1515/shll-2011-1096

Estramiana, A, Garrido, A, Schweiger, I y Torregrosa, J. (2017) Introducción a la psicología social sociológica. Barcelona: Editorial UOC.

García, E y Morán, J. (2009) La importancia de la inmersión cultural para el aprendizaje de un idioma. España. Recuperado de: http://www.redalc-china.org/Eny%20Garcia%20Escalante%20y%20Jose%20Carlos%20Moran%20Davalos.pdf

Goffman, E. (2011) La interacción social en el pensamiento sociológico. Espacios públicos, 14(31), 158-175.

Hernández, R, Fernández, C y Baptista, M. (2014) Metodología de la Investigación Sexta Edición. México: Mcgraw-Hill.

Instituto Nacional de Estadísticas INE. (2019) Condiciones de Vida y Cultura Biblioteca del Congreso Nacional, Chile. Recuperado de: https://www.ine.cl/estadisticas/sociales/condiciones-de-vida-y-cultura

Joseph, I. (1999) Erving Goffman y la Microsociología. España: Gedisa.

Milicic, N. y Arón, A. (2011) Climas sociales tóxicos y climas sociales nutritivos para el desarrollo personal en el contexto escolar. Psykhe, 9(2).

Ministerio de Educación, Chile (2015) Ley N° 20.845 de Inclusión Escolar Biblioteca del Congreso Nacional, Chile. Recuperado de: http://www.rmm.cl/biblioteca-digital/ley-ndeg-20845-inclusion-escolar

Ministerio de Educación, Chile (2018). “Segundo registro de chilenos en el Exterior”. Biblioteca del Congreso Nacional, Chile. http://www.biblioteca.digital.gob.cl/handle/123456789/2311

Ministerio de Relaciones Exteriores. (1990) Promulga Convención sobre los Derechos de los Niños (CDN). Biblioteca del Congreso Nacional, Chile Recuperado de: https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=15824

Ministerio de Relaciones Exteriores, Chile (2008) Instructivo presidencial de migración Nº9. Biblioteca del congreso nacional, Chile. Recuperado de: https://transparenciaactiva.presidencia.cl/Otros%20Antecedentes/Inst.%20Pres.%20Nº5.pdf

Ministerio de Relaciones Exteriores, Chile (2015) Lineamientos de Políticas Migratorias Nº5. Biblioteca del congreso nacional, Chile. Recuperado de: https://transparenciaactiva.presidencia.cl/Otros%20Antecedentes/Inst.%20Pres.%20Nº5.pdf

Ministerio del Interior, Chile (1975) Ley N° 1094. Normas sobre extranjeros en Chile Biblioteca del Congreso Nacional, Chile. Recuperado de: http://www.rmm.cl/biblioteca-digital/ley-ndeg-20845-inclusion-escolar

Ministerio del Interior, Chile (2010) Ley N° 20.430 Protección de Refugiados. Biblioteca del congreso nacional, Chile. Recuperado de: https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=1012435

Ministerio Secretaría General de la Presidencia, Chile (1980) Constitución Política de la República Biblioteca del Congreso Nacional, Chile. Recuperado de: https://www.leychile.cl/Navegar?idNorma=242302

Morales-Acosta, G. (2020) Comunicación Humana: Construcción de una Fonoaudiología Intercultural en las Dimensiones de Interacción Social y Cultural. Revista Inclusiones Vol: 8 num 4.

Morris, C. (1985) Semiosis y semiótica. C. Morris (Au.) Fundamentos de la teoría de los signos (Foundations of the Theory of Signs), 27-41.

Organización Internacional para las Migraciones, OIM. (2006) Glosario sobre Migración - Derecho Internacional sobre Migración Nº 7. Ediciones OIM. http://www.corteidh.or.cr/sitios/Observaciones/11/Anexo4.pdf.

Ortega, F y Vargas, B. (2017) Aproximación sociopragmática a las estrategias conversacionales de los adolescentes. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (29), 83-103. DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5849

Owens, J. (2003) Desarrollo del lenguaje. Pearson Educación.

Platero, J. (2006) Polisemia y monosemia en el léxico. Homonimia, sinonimia y antonimia. Liceus, Servicios de Gestió.

Raigada, J. (2002) Epistemología, metodología y técnicas del análisis de contenido. Sociolinguistic Studies, 3(1), 1-42. DOI: https://doi.org/10.1558/sols.v3i1.1

Real Academia Española, RA (2019) “Diccionario de la lengua española”. Recuperado de: http://www.rae.es/

Rizo, M. (2004). El interaccionismo simbólico y la Escuela de Palo Alto. Hacia un nuevo concepto de comunicación. Portal de la Comunicación. Recuperado de: https://www.um.es/tic/LECTURAS%20FCI-I/FCI-I%20Tema%205%20 texto%20c%201.pdf

Rodrigo, L y Atienza, M. (2014) Migración y representaciones regionales: discursos sobre la Región de Antofagasta. EURE (Santiago), 40(120), 159-181. DOI: https://doi.org/10.4067/S0250-71612014000200008

Rojas, N y Silva, C (2016) La migración en Chile: Breve reporte y caracterización. Informe OBIMID. Santiago: DEM y OBIMID.

Sánchez, E. (2000) Definiciones y conceptos sobre la migración. Recuperado de: http://catarina. udlap. mx/u_ l_a/tales/documentos/lri/guzman_c_e/capitulo1. pdf.

Sandoval, L. (2009) Las interacciones sociales que se desarrollan en los salones de clase y su relación con la práctica pedagógica que realiza el docente en el aula. Posgrado y Sociedad, 9 (2), 32-57.

Simkin, H y Becerra, G. (2013) El proceso de socialización. Apuntes para su exploración en el campo psicosocial. Ciencia, docencia y tecnología, 24(47), 119-142.

Yáñez A. (2018) No solo somos cerebros fugados: Narrativas, vivencias y trayectorias del estudiante migrante transnacional colombiano retornado. Tesis de Grado. Recuperado en: http://hdl.handle.net/10554/38470

Citations

Crossref
Scopus
Europe PMC