Speech language pathologist role in educational institutions of basic elementary grade and preschool
Rol del fonoaudiólogo en Instituciones educativas en ciclos preescolar y básica primaria
Main Article Content
This article aims to clarify the role of the audiologist in educational institutions in the cycles of preschool and elementary school. We present the results of a research process on the role played by the audiologist in the education sector in these cycles, public sector institutions and private, who with their input through surveys, provided clear and detailed information on the subject. It is a non-experimental research, which identifies the role of the audiologist in educational institutions were 48 cycles of preschool and elementary school, then an analysis of the results, data were collected at one time and only time. The results show that 86% of educational audiologist know the profession through different mass media, official information from the secretary of education, training institution and third. And that professional work is recognized by 83%, and the shares are related to specific aspects of care for students with communication difficulties, which interfere with the educational, social and / or personal, communicative disorders prevention and support before problems learning.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Aristizábal, M., Forero, B., Londoño, M., Zuluaga, C. Castaño, C. & Velásquez, C. (1996). Desarrollo de nuevos mercados para la fonoaudiología. Tesis de pregrado en fonoaudiología
no publicado. Fundación Universitaria María Cano, Medellín, Colombia.
Builes, M., Gomez, A., Gutierrez, D.,Orozco, S.& Restrepo, A. (1997). Descripción del desempeño profesional del egresado del programa de fonoaudiología de la Fundación Universitaria María cano y su relación con
el perfil académico. Tesis de pregrado en fonoaudiología no publicado. Fundación UniversitariaMaría Cano, Medellín, Colombia.
Cuervo, C. (1998). La profesión de fonoaudiología Colombia en perspectiva internacional. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.
Decreto 2082 – 1996 (1996). Por el cual se Reglamentó la atención educativa para personas con limitaciones o con capacidades otalentos excepcionales. Bogotá, Colombia:Presidencia de la República.
Fernandes, I., Villa, L., Castaño, L, & Diaz, L.(2006). Educación un compromiso de todos. Situación de la Educación preescolar, media y superior. (2ª Ed). Bogotá, Colombia:Casa editorial El Tiempo, UNICEF
Flórez, R. (2004). El Lenguaje en la educación.Una perspectiva fonoaudiológica. Bogotá, Colombia: Ed. U. Nacional de Colombia
Gallardo, J. & Gallego, J. (2003). Manual de logopedia escolar. Un enfoque práctico. Barcelona, España: Aljibe.
Ley 115 – 1994 (1994). Por la cual se expide la ley general de educación. Bogotá, Colombia:Congreso de la Republica.
Ley 376- 1997 (1997). Por la cual se reglamentala profesión de Fonoaudiología (Diario OficialNo. 43.079). Bogotá, Colombia: Congreso de la Republica.
República de Colombia. (1991). Constitución Política de Colombia. (Artículo 356). Bogotá, Colombia: Asamblea Nacional Constituyente.
Ritter, M. (1991). The Speech-Language Pathologist and Reading: Opportunities to Extend Services for the Children We Serve. Recuperado el 9 de Mayo de 2012, en http://div16perspectives.
asha.org/content/10/2/38.full
So, L & Lam, C. (2000). Changing the Roles of Teacher and Speech Therapists. Manuscritodel International special congress, University of Manchester, U.K. Recuperado el 7 de Mayo de 2012, en http:// http://www.
isec2000.org.uk/abstracts/papers_s/so_1.htm