Speech language pathologist role in educational institutions of basic elementary grade and preschool

Rol del fonoaudiólogo en Instituciones educativas en ciclos preescolar y básica primaria

Main Article Content

Liliana María Álvarez Areiza
Abstract

 

This article aims to clarify the role of the audiologist in educational institutions in the cycles of preschool and elementary school. We present the results of a research process on the role played by the audiologist in the education sector in these cycles, public sector institutions and private, who with their input through surveys, provided clear and detailed information on the subject. It is a non-experimental research, which identifies the role of the audiologist in educational institutions were 48 cycles of preschool and elementary school, then an analysis of the results, data were collected at one time and only time. The results show that 86% of educational audiologist know the profession through different mass media, official information from the secretary of education, training institution and third. And that professional work is recognized by 83%, and the shares are related to specific aspects of care for students with communication difficulties, which interfere with the educational, social and / or personal, communicative disorders prevention and support before problems learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
647
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Liliana María Álvarez Areiza, Fundación Universitaria María Cano

Fonoaudióloga, Especialista en salud ocupacional, Docente Investigador Grupo FONOTEC. Medellín - Colombia. Fundación Universitaria María Cano. lilianamariaalvarezareiza@fumc.edu.co
References

Aristizábal, M., Forero, B., Londoño, M., Zuluaga, C. Castaño, C. & Velásquez, C. (1996). Desarrollo de nuevos mercados para la fonoaudiología. Tesis de pregrado en fonoaudiología

no publicado. Fundación Universitaria María Cano, Medellín, Colombia.

Builes, M., Gomez, A., Gutierrez, D.,Orozco, S.& Restrepo, A. (1997). Descripción del desempeño profesional del egresado del programa de fonoaudiología de la Fundación Universitaria María cano y su relación con

el perfil académico. Tesis de pregrado en fonoaudiología no publicado. Fundación UniversitariaMaría Cano, Medellín, Colombia.

Cuervo, C. (1998). La profesión de fonoaudiología Colombia en perspectiva internacional. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.

Decreto 2082 – 1996 (1996). Por el cual se Reglamentó la atención educativa para personas con limitaciones o con capacidades otalentos excepcionales. Bogotá, Colombia:Presidencia de la República.

Fernandes, I., Villa, L., Castaño, L, & Diaz, L.(2006). Educación un compromiso de todos. Situación de la Educación preescolar, media y superior. (2ª Ed). Bogotá, Colombia:Casa editorial El Tiempo, UNICEF

Flórez, R. (2004). El Lenguaje en la educación.Una perspectiva fonoaudiológica. Bogotá, Colombia: Ed. U. Nacional de Colombia

Gallardo, J. & Gallego, J. (2003). Manual de logopedia escolar. Un enfoque práctico. Barcelona, España: Aljibe.

Ley 115 – 1994 (1994). Por la cual se expide la ley general de educación. Bogotá, Colombia:Congreso de la Republica.

Ley 376- 1997 (1997). Por la cual se reglamentala profesión de Fonoaudiología (Diario OficialNo. 43.079). Bogotá, Colombia: Congreso de la Republica.

República de Colombia. (1991). Constitución Política de Colombia. (Artículo 356). Bogotá, Colombia: Asamblea Nacional Constituyente.

Ritter, M. (1991). The Speech-Language Pathologist and Reading: Opportunities to Extend Services for the Children We Serve. Recuperado el 9 de Mayo de 2012, en http://div16perspectives.

asha.org/content/10/2/38.full

So, L & Lam, C. (2000). Changing the Roles of Teacher and Speech Therapists. Manuscritodel International special congress, University of Manchester, U.K. Recuperado el 7 de Mayo de 2012, en http:// http://www.

isec2000.org.uk/abstracts/papers_s/so_1.htm