Meta cognition in the reading process

La meta cognición en el proceso de lectura

Main Article Content

Jacquelinne Díaz Camacho
Abstract

 

The following article aims to expose a historical journey to the concept of metacognition and metacognitive variables in order to establish the relationship with the reading process; specifying some metacognitive strategies that may be used to encourage reading comprehension, understood as the reconstruction of meaning that allows the conceptualization and therefore the learning in different subject areas and fields of life.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
37%
33%
Days to publication 
1042
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biography / See

Jacquelinne Díaz Camacho

Fonoaudióloga. Universidad Manuela Beltrán; Especialista en Aprendizaje Autónomo. UNAD, Magister en Educación con énfasis en el aprendizaje de la lectoescritura y las matemáticas – Universidad Externado de Colombia.
Docente del área de Lenguaje del Programa de Fonoaudiología de la Universidad Manuela Beltrán. Contacto: jacquidi@gmail.com
References

Adams, M.J., & Collins, A. (1985). A schema theoretic view of reading. In H. Singer & R.B. Ruddell (Eds.), Theoretial models and processes of reading. Newark: Del. IRA.

Allende, F.; Condemarin, M. (1986). La lectura: Teoría, evaluación y desarrollo. Santiago; Andrés Bello.

Antonijevic, N. & Chadwick, C. (1981/82). Estrategias cognitivas y metacognición. Revista de Tecnología Educativa, 7, 307-321.

Antonini, M. & Pino, J. (1991). Modelos del proceso de lectura: descripción, evaluación e implicaciones pedagógicas. En A. Puente (Eds.), Comprensión de la lectura y acción docente. Madrid: Pirámide.

Baker L, Brown A. Metacognitive and the reading process. En D. Pearson (ed.), Handbook of reading research. 1981. New York:Plenum

Baker, L. (1989). Metacognition, comprehension monitoring and the adult reader. Educational Psychology Review, 1, 3- 38.

Baker, L. (1991) Metacognition, reading and science education. En C. M. Santa, D. Alvermann (Eds.) Science learning: Processes and applications, International Reading Association:

Newsdale, Delaware-EE.UU.

Borkowski, J.G. & Turner, L.A. (1990). Transsituational characteristics of metacognition.In W. Schneider & F.E. Weinert (Eds.), Interactions among aptitudes, strategies andknowledge in cognitive performance. N.Y.:

Springer - Verlag.Bormuth, J. R., Carr, J., Manning, J., And Pearson,D., 1970, Children’s Comprehension of Between and Within Sentence Syntactic Structures. Journal of Educational Psychology

, pp. 349-357.

Brown, A. (1987). “Metacognition, executive control, self-regulation and other more mysterious mechanism” en Franz Weiner et al.(Eds) Metacognition, Motivation Understanding

Broadway: Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.

Brown, A. L., Bransford, J., Ferrara, R., & Campione, J. (1983). Learning, remembering, and understanding. In P.H. Musen (Ed.), Handbook of child psychology: Vol. III (pp.77-166). New York: Wiley.

Burón, J. (1993). Enseñar a aprender: Introducción a la metacognición. Bilbao: Mensajero.Pág. 10

Cabrera, F; Donoso, T. (1994). El proceso lector y su evaluación. Editorial Alertes Pedagogía.

Carrasco, José Bernardo. (1997). Hacia una enseñanza eficaz. Ediciones Rialp S.A. Madrid.

Carriedo, N. Y Alonso Tapia, J. (1994). ¿Cómo enseñar a comprender un texto? Madrid: Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.

Cázarez González, Fidel G. (1.999). Integración de los procesos cognitivos para el desarrollo de la inteligencia. Editorial Trillas.

Cuervo, C. (1999). La profesión de Fonoaudiología. Colombia en perspectiva internacional. Universidad Nacional de Colombia.Pág. 28

Cuetos Vega, F, Psicología de la lectura. (2006). Ed. Praxis

Denyer, M. (1998). La lectura: una destreza pragmática y cognitivamente activa. Madrid: Universidad Antonio de Nebrija. Col. Aula de español.

Diaz, C. Jacquelinne. Un enfoque fonoaudiológico del lenguaje escrito. En imprenta. Universidad Manuela Beltrán. 2009.

Díaz, Frida, Hernández, Gerardo. (1998). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. Mc Graw Hill.

Diaz, J., Landazuri, E. & Romero, E. (2010) “Leer es la llave, comprender es la clave. Una propuesta cognitiva para estudiantes de Fonoaudiología”. Universidad Externado de Colombia.

Dorado, C. (1996). Aprender a Aprender [Consultadoel 16/01/09] en http://www.xtec.net/~cdorado/cdora1/esp/metaco.htmFlavell (1979) “Metacognition and CognitiveMonitoring. A New Area of cognitiveDevelopmental

Inquiry” en American Psychologist.October (pp.705-712).Flavell J. Cognitive monitoring. En W.P. Dickson(Ed.), Children’s oral communicationskills. 1981.New York: Academic.

Flavell, J. H. (1970). Developmental studies ofmediated memory. En H.W. Reese & L.P.Lipsitt (Eds), Advances in child developmentand behaviour, Vol. 5 (pp. 181 – 211).Nueva York: Academic Press.

Flavell, J. H. (1971). First’s disscusants comments.What is memory development thedevolopment of Human Development. 14,272-278.

Flavell, J.H. & Wellman, H.M. (1977). Metamemory.In R.V. Kail & J.W. Hagen (Eds.), Perspectiveson the development of memory and cognition. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

Flavell, J.H. (1987). Speculations about the nature and development of metacognition. In F. Weinert & R. Kluwe (Eds.), Metacognition, motivation and understanding. Hillsdale: Lea.

Garrod, S., O’brien, E. J. Morris, R. K. Y Rayner,(1990). Elaborative inferencing and active or passive process. Journal of Experimental Psychology (Learning, Memory and Cognition,

(2), 250-257.

Gombert, J.R. (1990). Le developpement metalingnistique, París: P.U.F.

Goodman, K. (1996). “La lectura, la escritura y los textos escritos: una perspectiva transaccional sociopsicolingüística”, en: Textos en contexto 2: Los procesos de la lectura y la

escritura. Buenos Aires: Lectura y vida.

Graesser, A.C., Haberlandt, Y Koizumi, D. (1987). How is reading time influenced by knowledge-based inferences and world knowledge? En B.K. Britton y S.M. Glynn (eds), Executive control processes in reading.

HilIsdale, NJ., Erlbaum.

Hilbert D., Bernays P. [1934, 1939] Grundlagen der Mathematik. Vol. I, 1934, 471 pp. Vol. II, 1939, 498 pp., Berlin (Springer) (Russian translation available)

Jiménez Rodríguez, Virginia (2004). Metacognición y comprensión de la lectura: evaluación de los componentes estratégicos (procesos y variables) mediante la elaboración de una escala de conciencia lectora (ESCOLA).

Universidad Complutense de Madrid. Facultad de Psicología. Madrid.

Johnston, P. (1989) La evaluación de la comprensión lectora. Un enfoque cognitivo. Madrid: Visor.

López, G. “La metacomprensión y la lectura”, en: Martínez, M. C. Los procesos de la lectura y la escritura. Cali: Universidad del Valle, 1997

Lunzer, E. & Dolan, T. (1979). Reading for learningin the Secondary School. In C. Ashes (Eds.), Language, reading and learning.Oxford: Basil Blackwell.

Markman E. Realizing that you don’t understand.Child Development. 1977; 48: 986-92

Mateos. M.M. (2001). Metacognición y educación.Buenos Aires: Aique. Pág. 48.

Mayor, J., Suengas, A. Y González, J. (1993). Estrategias metacognitivas: Aprender a aprender y aprender a pensar. Madrid: Síntesis. Mechanisms. In Weinert, F., and Kluwe, R. (eds.), Metacognition, Motivation, and

Understanding, Erlbaum, Hillsdale, NJ, pp.65–116.

Miller Ph. Preschooler’s knowledge about attention.Developmental Psychology. 1982;18:871-75

Morales, A. “Entrenamiento en el uso de estrategias para comprender la lectura”. En: Lectura y vida. Año7, No. 2 (junio 1986); p.15 - 20.

Nelson, T.O. y Narens, L. 1990. Metamemory: A Theoretical framework and new findings. En G. Bower (ed) The psychology of learning and motivation. New York: Academy Press. Nelson, T.O. 1994. Why investigate

metacognition? En J. Metcalfe y A.P. Shimamura (eds) Metacognition: Knowing about knowing. Cambridge, Mass.: MIT Press.

Otero, J.C.; Campanario, J.M. (1990) Comprehension evaluation and regulation in learning from science texts. Journal of Research in Science Teaching, 27, 447-460.

Puentes, A. (1994). Estilos de aprendizaje y enseñanza. Madrid: CEPE. Pág. 115.

Puentes, A. (2000). Evaluación de la metacognición y comprensión de lectura. Fundación de Neuropsicología Clínica.

Ríos, P. Metacognición y comprensión de la lectura.1991. En A. Puente (Comp.), Comprensión de la lectura y acción docente.Madrid: Pirámide.

Shimamura, A.P. (2000). What is metacognition? The brain knows. American Journal of Psychology, 113 (1), 142-146.

Tardif, J. “La evaluación del saber – leer: Un asunto más de competencia que de actuación”, en: Rodriguez, E. y Larger, E. La lectura. Santiago de Cali: Universidad del Valle, 1997. Pág. 181.

Watzlawick, Paul; Veabin, Janet H Y Jackson, Don D.; Teoría de la Comunicación Humana:interacciones, patologías y paradojas.Editorial Tiempo Contemporáneo. BuenosAires. 1967. Pág 17.

Wellman, H. M., Fabricius, W. V. & Sophian, C.(1985). The early development of planning. En H. M. Wellman (Comp.), Children´s searching (pp. 123-149). Hillsdale, NJ:Lawrence Erlbaum Associates.

Wellman, H.M. (1985). The origins of metacognition.In D.L. Forrest-Pressley, G.E. Mackinson & T.G. Waller (Eds.), Metacognition, Cognition and Human Performances. Vol. 1. N.Y.: Academic Press.

Yussen, S. (1985). The Rol of metacognition in Contemporary Theories of Cognitive Development. En D.L. Forrest – Presley, G.E. Mackinson, y T.G. Waller (Eds). Metacognition,Cognition and Human Performance.

Tjeoretical Perspectives. New York: Academic Press, 253 – 283.

Zimmerman, B.J. & Martínez - Pons, M. (1988). Construct validation of a strategy model of student self regulated learning. Journal of Educational Psychology, 80 (3), 283 - 290.