Enabling strategies approach to language written from the perspective neuropsychopedagogy

Estrategias facilitadoras del lenguaje escrito abordaje desde la perspectiva neuropsicopedagógica

Main Article Content

Natalia Alejandra Hernández Garzón
Erika Romero Bermúdez
Abstract

This paper presents the results obtained from the process of research aimed turned to generate a strategy guide from neuro psycho pedagogy model in speech therapy intervention processes in relation to written language difficulties at school age. The research was carried out in two private schools in the city of Bogotá. The group participants were in the age range of 6-14 years, corresponding to the first grades of elementary school to the eighth grade, for the study was not necessary to distinguish gender among participants. This process took place between February 2011 and February 2012 in two phases. The first was conducted from a systematic observation and characterization of language and communication skills of the population in question, and the second phase focused on the design of strategies to optimize learning and thus obtain better academic performance. As a result of the research exercise, consolidated a number of activities that can be used by professionals working in education.

Keywords: writing, reading, comprehension, strategies, neuropsychology.

Downloads

Download data is not yet available.

Publication Facts

Metric
This article
Other articles
Peer reviewers 
0
2.4

Reviewer profiles  N/A

Author statements

Author statements
This article
Other articles
Data availability 
N/A
16%
External funding 
No
32%
Competing interests 
N/A
11%
Metric
This journal
Other journals
Articles accepted 
36%
33%
Days to publication 
189
145

Indexed in

Editor & editorial board
profiles
Publisher 
Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

Article Details

Author Biographies / See

Natalia Alejandra Hernández Garzón, Universidad Manuela Beltrán

Fonoaudióloga, Especialista en Neuropsicopedagogía, Docente investigadora, Grupo de investigación procesos de interrelación comunicativa, en el énfasis de Neuropsicolingüistica, Docente de cátedra Programa de fonoaudiología Universidad Manuela Beltrán. Bogotá, Colombia. natalia.hernandez@docentes.umb.edu.co.

Erika Romero Bermúdez, Universidad Manuela Beltrán

Fonoaudióloga, Magíster en Educación, Especialista en Educación Especial con énfasis en Comunicación aumentativa y alternativa, Docente de cátedra Programa de fonoaudiología Universidad Manuela Beltrán. Bogotá, Colombia. erika.romero@docentes.umb.edu.co.
References

Aguinaga, G. (2004). Prueba de lenguaje oral Navarra. Madrid, España: TEA.

Anokhin P.K. (1980) Problemas de la teoría del sistema funcional. Moscú, Rusia: Ciencia.

Bruner, J. (2007). Acción, pensamiento y lenguaje, Madrid, España: Alianza Editorial.

Bryant, P. Bradley, L. (1980) Why children sometime write words which they do not read. En U. Frith (Ed.): Cognitive processesin spelling. London, UK: Academic press.

Del Río, M. (1983). Psicopedagogía de la lengua oral: un enfoque comunicativo. Barcelona, España: Horsori.

Eslava, J., Mejía, L., Quintanar, L. & Solovieva, Y. (2008.) Los trastornos del aprendizaje: Perspectivas neuropsicológicas. Bogotá, Colombia: Editorial

Magisterio.

Galligó, M., Galligó, T., Requena, E., Saumell E. & Torres, J. (2003). El aprendizaje y sus trastornos. Barcelona, España: Grupo Editorial EAC.

Hernández, R. (2010). Metodología de la Investigación. México D.F., México: Mc Graw Hill.

Lázaro, E., Solovieva, Y., Cisneros, N. & Quintanar, L. (2009). Actividades de juego y cuento para el desarrollo psicológico del niño preescolar. Revista Internacional Magisterio. 37:80-85.

Leontiev, A. (1975). Actividad, conciencia, personalidad. Universidad Estatal de Moscú: Moscú.

Leontiev, A. (2000). Conferencias sobre psicología general. Moscú, Rusia: Sentido.

Llinas, R. (1999). El cerebro y el mito de yo. Bogotá, Colombia: Editorial Norma.

Luria, A. (1981). Las funciones corticales superiores del hombre. Barcelona, España: Martin Roca.

Ochoa, S., Correa, M., Aragón, L, & Mosquera, S. (2010). Estrategias para apoyar la escritura de textos narrativos. Educación y Educadores. 13(1):1-16.

Quintanar, L., Solovieva, Y. & Lázaro, E. (2008). Evaluación neuropsicológica infantil breve para población hispano-parlante. Acta Neurol Colomb 24(2) Supl (2:1).

Quintanar, L., Solovieva, Y., Lázaro, E., Bonilla., M. & Eslava, J. (2009). Dificultades en el proceso lectoescritor. México D.F., México: Editorial trillas.

Risueño, A. & Motta, I. (2005).Trastornos específicos de aprendizaje. Buenos Aires, Argentina: Editorial Bonum.

Recasens, M. (2003). Comprensión y expresión oral. Barcelona, España: Ediciones CEAC.

Ripalda, J. & De la Hoz, M. (2008). Método EOS de comprensión lectora. Barcelona, España: Ed. Kindle.

Rodari, G. (1985). La composición escrita de 3 a 16 años. Barcelona, España: Editorial Laboratorio Educativo.

Salgado, A. & Terán, N. (2008) Dificultades infantiles del aprendizaje, Editorial Grupo cultural, Madrid: España.

Sheffer, P. (2001). Targeting learning disabilitie. Chicago, USA: The Riverside publishing company.

Tough, J. (1987). Lenguaje oral en la escuela. Madrid, España: visor.

Viso, J. (2003). Prevenir y reeducar la disgrafía. Madrid,España: Publicaciones ICCE.