Enabling strategies approach to language written from the perspective neuropsychopedagogy
Estrategias facilitadoras del lenguaje escrito abordaje desde la perspectiva neuropsicopedagógica
Main Article Content
This paper presents the results obtained from the process of research aimed turned to generate a strategy guide from neuro psycho pedagogy model in speech therapy intervention processes in relation to written language difficulties at school age. The research was carried out in two private schools in the city of Bogotá. The group participants were in the age range of 6-14 years, corresponding to the first grades of elementary school to the eighth grade, for the study was not necessary to distinguish gender among participants. This process took place between February 2011 and February 2012 in two phases. The first was conducted from a systematic observation and characterization of language and communication skills of the population in question, and the second phase focused on the design of strategies to optimize learning and thus obtain better academic performance. As a result of the research exercise, consolidated a number of activities that can be used by professionals working in education.
Keywords: writing, reading, comprehension, strategies, neuropsychology.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Aguinaga, G. (2004). Prueba de lenguaje oral Navarra. Madrid, España: TEA.
Anokhin P.K. (1980) Problemas de la teoría del sistema funcional. Moscú, Rusia: Ciencia.
Bruner, J. (2007). Acción, pensamiento y lenguaje, Madrid, España: Alianza Editorial.
Bryant, P. Bradley, L. (1980) Why children sometime write words which they do not read. En U. Frith (Ed.): Cognitive processesin spelling. London, UK: Academic press.
Del Río, M. (1983). Psicopedagogía de la lengua oral: un enfoque comunicativo. Barcelona, España: Horsori.
Eslava, J., Mejía, L., Quintanar, L. & Solovieva, Y. (2008.) Los trastornos del aprendizaje: Perspectivas neuropsicológicas. Bogotá, Colombia: Editorial
Magisterio.
Galligó, M., Galligó, T., Requena, E., Saumell E. & Torres, J. (2003). El aprendizaje y sus trastornos. Barcelona, España: Grupo Editorial EAC.
Hernández, R. (2010). Metodología de la Investigación. México D.F., México: Mc Graw Hill.
Lázaro, E., Solovieva, Y., Cisneros, N. & Quintanar, L. (2009). Actividades de juego y cuento para el desarrollo psicológico del niño preescolar. Revista Internacional Magisterio. 37:80-85.
Leontiev, A. (1975). Actividad, conciencia, personalidad. Universidad Estatal de Moscú: Moscú.
Leontiev, A. (2000). Conferencias sobre psicología general. Moscú, Rusia: Sentido.
Llinas, R. (1999). El cerebro y el mito de yo. Bogotá, Colombia: Editorial Norma.
Luria, A. (1981). Las funciones corticales superiores del hombre. Barcelona, España: Martin Roca.
Ochoa, S., Correa, M., Aragón, L, & Mosquera, S. (2010). Estrategias para apoyar la escritura de textos narrativos. Educación y Educadores. 13(1):1-16.
Quintanar, L., Solovieva, Y. & Lázaro, E. (2008). Evaluación neuropsicológica infantil breve para población hispano-parlante. Acta Neurol Colomb 24(2) Supl (2:1).
Quintanar, L., Solovieva, Y., Lázaro, E., Bonilla., M. & Eslava, J. (2009). Dificultades en el proceso lectoescritor. México D.F., México: Editorial trillas.
Risueño, A. & Motta, I. (2005).Trastornos específicos de aprendizaje. Buenos Aires, Argentina: Editorial Bonum.
Recasens, M. (2003). Comprensión y expresión oral. Barcelona, España: Ediciones CEAC.
Ripalda, J. & De la Hoz, M. (2008). Método EOS de comprensión lectora. Barcelona, España: Ed. Kindle.
Rodari, G. (1985). La composición escrita de 3 a 16 años. Barcelona, España: Editorial Laboratorio Educativo.
Salgado, A. & Terán, N. (2008) Dificultades infantiles del aprendizaje, Editorial Grupo cultural, Madrid: España.
Sheffer, P. (2001). Targeting learning disabilitie. Chicago, USA: The Riverside publishing company.
Tough, J. (1987). Lenguaje oral en la escuela. Madrid, España: visor.
Viso, J. (2003). Prevenir y reeducar la disgrafía. Madrid,España: Publicaciones ICCE.