Effects of a functional dysphonia preventive intervention program in teachers
Efectos de un programa de intervención preventiva de disfonía funcional en profesores
Main Article Content
The aim of this study is to analyze the vocal component in teachers pre and post program of vocal improvement. The used methodology consisted on preventingthe functional dysphonic of 24 teachers assessing vocal and acoustic parameters. Data was analyzed with Student’s T in the case of parametric variables and Mann Whitney with non parametric variables. The experimental group improves its maximum phonation time scores, degree of hoarseness and its functional and total Physical Vocal Handicap Index. No differences were observed between the control and experimental group in frequency, jitter and shimmer. The teachers who attended the preventive intervention program improved vocal parameters, but no differences were seen in the acoustic parameters. Teachers expressed that the activities carried out, are useful to raise awareness on the prevention of vocal pathology.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Alves, L. A., Robazzi, M. L., Marziale, M., de Felippe, A. & da Conceição Romano, C. (2009). Alteraciones de la salud y de la voz del profesor, un asunto de salud del trabajador. Rev Latino-am Enfermagem, 17(4).
Barrreto-Munévar, D. P., Cháux-Ramos, O. M., Estrada-Rangel, M. A., Sánchez-Morales, J., Moreno-Angarita, M., & Camargo-Mendoza, M. (2011). Environmental factors and vocal habits regarding pre-school teachers and functionaries suffering voice disorders. Revista de Salud Pública. 13(3): 410-420.
Bassi, I. B., Assunção, A. Á., de Medeiros, A. M., de Menezes, L. N., Teixeira, L. C., & Côrtes, A. C. (2011). Quality of life, self-perceived dysphonia, and diagnosed dysphonia through clinical tests in teachers. Journal of Voice. 25(2):192-201.
Benavente, R. G., Estrada, C. S., & Pulgarín, I. G. (2007). Patología vocal en trabajadores docentes: influencia de factores laborales y extralaborales. Archivos de prevención de riesgos laborales, 10(1):12-17.
Bovo, R., Galceran, M., Petruccelli, J., & Hatzopoulos, S. (2007). Vocal problems among teachers: evaluation of a preventive voice program. Journal of Voice. 21(6):705-722.
Cecconello, L. (2008) Manual básico para Grabación y Análisis de la voz, Programa Praat. Curso intensivo de análisis clínico de la voz. Valencia, España.
Dodero, A., Hortas, M., & Wilder, F. (2005). Metodología de estudio de alteraciones de la voz y baremos de incapacidad vocal. Cuadernos de Medicina Forense. 4(1): 41-51.
Duffy, O. M., & Hazlett, D. E. (2004). The impact of preventive voice care programs for training teachers: a longitudinal study. Journal of Voice. 18(1):63-70.
Elhendi, W., Santos, S., Rodríguez, C., & Labella, T. (2005).Puesta al día en las disfonías funcionales. ORL-DIPS, 32(1): 6-13.
Escalona, E. (2006). Prevalencia de síntomas de alteraciones de la voz y condiciones de trabajo en docentes de escuela primaria: Aragua-Venezuela. Salud de los Trabajadores. 14: 31-54.
Gampel, D., Karsch, U. M., & Ferreira, L. P. (2010). Voice perception and quality of life of elder teachers and non teachers. Ciência & Saúde Coletiva. 15(6):2907-2916.
Gañet E., Whyte J., Gañet JF. (2010)La voz en docentes; factor de riesgo laboral. Estudio Monográfico.O.R.L Aragón. 9(1):6-9.
Gibernau, M. M., de la Iglesia, F. V., González, S. F., & Vilar, C. G. (2006). Discapacidad vocal. Revista de medicina. 50(3):73-80.
Gillivan-Murphy, P., Drinnan, M. J., O’Dwyer, T. P., Ridha, H., & Carding, P. (2006). The effectiveness of a voice treatment approach for teachers with self-reported voice problems. Journal of voice: official journal of the Voice Foundation. 20(3): 423.
Gutiérrez, A., Bielsa, M., & Asensio, C. F. (2012). Eficacia de la reeducación vocal en diez sesiones clínicas. Revista de investigación en Logopedia/ Journal of research in Speech and Language Therapy, 2(1):38-53.
Justo, C. F. (2008). Programa de relajación y de mejora de autoestima en docentes de educación infantil y su relación con la creatividad de sus alumnos. Revista Iberoamericana de Educación. 45(1):10.
Lopes, J., Freitas, S., Sousa, R., Matos, J., Abreu, F., & Ferreira, A. (2008). A medida HNR: sua relevância na análise acústica da voz e suaestimação precisa. Proceedings of “I Jornadas sobre Tecnologia e Saúde”, Guarda, Portugal.
Luchesi, K. F., Mourão, L. F., Kitamura, S., & Nakamura, H. Y. (2009). Vocal problems at work: preventionin the teaching practice according to the teacher’s view. Saúde e Sociedade. 18(4):673-681.
Luchesi, K. F., Mourão, L. F., & Kitamura, S. (2010). Ações de promoção e prevenção à saúde vocal de professores: uma questão de saúde coletiva. Revista CEFAC. (6): 945-953.
Luchesi, K. F., Mourão, L. F., & Kitamura, S. (2012). Effectiveness of a vocal improvement program for teachers. Revista CEFAC. 14(3):459-470. Maryn, Y., Corthals, P., De Bodt, M., Van Cauwenberge,
P., & Deliyski, D. (2009). Perturbation measures of voice: a comparative study betweenMulti-Dimensional Voice Program and Praat. Folia Phoniatrica et Logopaedica. 61(4): 217-226.
Menaldi MCAJ.(2002). La voz patológica. Buenos Aires, Argentina: Ed. Médica Panamericana.
Mestre L.; Servilha, E. (2009) Adoecimiento vocal em profesores. Anais da XIV Encontro de inicia??o Científica da PUC-Campinas – 29 a 30 de setembre.
Niebudek-Bogusz, E., Kotylo, P., & Sliwinska-Kowalska, M. (2007). Evaluation of voice acoustic parameters related to the vocal-loading test in professionally active teachers with dysphonia. IntJ Occup Med Environ Health. 20(1):25-30.
Niebudek-Bogusz, E., Sznurowska-Przygocka, B.,Fiszer, M., Kotylo, P., Sinkiewicz, A., Modrzewska, M., & Sliwinska-Kowalska, M. (2008). The effectiveness of voice therapy for teachers with dysphonia. Folia Phoniatrica et Logopaedica. 60(3): 134-141.
Niebudek-Bogusz, E., Woznicka, E., Zamyslowska-Szmytke, E., & Sliwinska-Kowalska, M. (2010). Correlation between Acoustic Parameters and Voice Handicap Index in Dysphonic Teachers. Folia Phoniatrica et Logopaedica. 62(1-2): 55-60.
Núñez-Batalla, F., Corte-Santos, P., Señariz-González, B., Llorente-Pendás, J. L., Górriz-Gil, C., & Suárez-Nieto, C. (2007). Adaptación y validación del índice de incapacidad vocal (VHI-30) y su versión abreviada (VHI-10) al español. Act Otorrinolaringol Esp. 58(9): 386-392.
Pedersen, M., Beranova, A., & Møller, S. (2004). Dysphonia: medical treatment and a medical voice hygiene advice approach. A prospective randomised
pilot study. European Archives of Oto-Rhino-Laryngology and Head & Neck. 261(6):312-315.
Pellín Bermúdez, H. D., Vera Vílchez, T., de la Fuente Madero, J. L., & Torrejón Sánchez, R. (2012). La patología de la voz como enfermedad profesional en el ejercicio de la docencia. Revista Médica Digital, 1(1).
Pereira, E. C., Silvério, K. C. A., Marques, J. M., & Camargo, P. A. M. (2011). Efeito imediato de técnicas vocais em mulheres sem queixa vocal. RevCEFAC. 13(5): 886-894.
Pizolato, R. A., Rehder, M. I. B. C., de Castro Meneghim, M., Ambrosano, G. M. B., Mialhe, F. L., &
Pereira, A. C. (2013). Impact on quality of life in teachers after educational actions for prevention of voice disorders: a longitudinal study. Health and quality of life outcomes. 11(1):28.
Provenzano, L., & Sampaio, T. M. M. (2010). Prevalência de disfonia em professores do ensino público estadual afastados de sala de aula. RevCEFAC. 12(1): 97-108.
Rodríguez-Parra, M., Casado, J., Adrián, J., & Buiza, J. (2006). Estado actual de los Servicios ORL españoles. Heterogeneidad en el manejo de los problemas de voz. Acta Otorrinolaringol Esp. 57: 109-114.
Rodríguez-Parra, M., Adrián, J., & Casado, J. (2009). Voice therapy used to test a basic protocol for multidimensional assessment of dysphonia. Journal of Voice. 23(3):304-318.