Comparison of functional evaluation of swallowing and technical college students in payne
Concordancia entre la evaluación funcional de la deglución y la técnica de Payne en estudiantes universitarios
Main Article Content
Swallowing is a biological function, and coordinated complex can be assessed by two tests, the subjective assessment (Functional Assessment of Swallowing) and objective (Payne Technique). The objective of this study was to establish the correlation between the Functional Assessment of Swallowing (EFUD) and Payne technique in young adults (20 to 30 years) of the Faculty of Health Sciences, University of Cauca. We performed a quantitative study of cross-cutting agreement, with a sample of 218 students. As main results, we found a significant concordance between the tests referred to a good degree of agreement and high sensitivity, specificity, positive and negative predictive value, indicating that the results were reliable.
Downloads
Publication Facts
Reviewer profiles N/A
Author statements
Indexed in
- Academic society
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
- Publisher
- Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana
Article Details
Bell, D. & Hale, A. (1963). Observatios of tonguethrust swallow in preschool children. J Speech Hear Disord. 28:195-7.
Corral, N. (2010). Manual de terapia miofuncional.Prevención, Evaluación, Diagnóstico y Tratamiento de Desórdenes Orofaciales. Santo Domingo,
República Dominicana: UNIBE
Echeverry, N. & Ortiz, S. (2006). Comportamiento lingual de las funciones de alimentación en los estudiantes de primer semestre del programa de Fonoaudiología de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad del Cauca, municipio de Popayán durante el segundo periodo de 2005. Tesis de pregrado sin publicar. Popayán, Cauca.
Universidad del Cauca.
Garliner, D. (1974). Myofunctional therapy in dental practice. Florida, EE.UU: Institute for Myofunctional Therapy.
Landis J. & Koch G. (1977). The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics. 33(1): 159-74.
Martin, L., García, S., Expósito, I., Estrada, V. & Pérez,Y. (2010). Deglución anormal: algunas consideraciones sobre este hábito. Revista Archivo
Médico de Camagüey, 14 (6):1-9.
Ortiz, M., Restrepo, I. & Sierra, S. (1994). Análisis comparativo de la deglución normal y atípica utilizando la técnica de Payne y la técnica convencional.
Revista CES Odontología, 7 (1): 59-63.
Queiroz, I. (2002). Fundamentos de fonoaudiología. Aspectos clínicos de la motricidad oral. Sao Paulo, Brasil: Editorial MédicaPanamericana.
Silva, C., Silva, M., Ruela, R. & Pardini, L. (1994). Prevalência da deglutição atípica em jovens adultos universitarios. Revista da Faculdade de
Odontologia de Lins, 6/7 /2,1/2), 27-30.
Zambrana, N. & Dalva, L. (1998). Logopedia y ortopedia maxilar en la rehabilitación orofacial. Tratamiento precoz y preventivo terapia miofuncional.
Barcelona, España: Masson
Zambrana, N., Chiari, M. & Brandão, C. (2006).Estudio clínico fonoaudiológico de las funciones de deglución y masticación en las personas mayores.Revista Especializada en Geriatría y Gerontología. 41(6):357-361.