Comparison of functional evaluation of swallowing and technical college students in payne

Concordancia entre la evaluación funcional de la deglución y la técnica de Payne en estudiantes universitarios

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Claudia Ximena Campo Cañar
Miryan Adela Barreto Arizabaleta
Erika Vanessa Salazar Caicedo
María Fernanda Burbano Hidalgo
Lilian Socorro Anacona Narváez
Juan Pablo Mondragón Díaz
María Andrea Benavides Jiménez
Abstract

Swallowing is a biological function, and coordinated complex can be assessed by two tests, the subjective assessment (Functional Assessment of Swallowing) and objective (Payne Technique). The objective of this study was to establish the correlation between the Functional Assessment of Swallowing (EFUD) and Payne technique in young adults (20 to 30 years) of the Faculty of Health Sciences, University of Cauca. We performed a quantitative study of cross-cutting agreement, with a sample of 218 students. As main results, we found a significant concordance between the tests referred to a good degree of agreement and high sensitivity, specificity, positive and negative predictive value, indicating that the results were reliable.

 

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Bogotá: Corporación Universitaria Iberoamericana

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Author Biographies / See

Claudia Ximena Campo Cañar, Universidad del Cauca

Fonoaudióloga. Especialista en Audiología, Especialista en Terapia Miofuncional y Disfagia. Profesora Titular del Programa de Fonoaudiología, Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca, Popayán, Colombia. xcampo@unicauca.edu.co

Miryan Adela Barreto Arizabaleta, Universidad del Cauca

Fonoaudióloga. Especialista en Teoría, Métodos y Técnicas en Investigación Social, Especialista en Docencia para la Educación Superior. Profesora del Programa de Fonoaudiología, Facultad de Ciencias de la Salud. Universidad del Cauca, Popayán, Colombia.

Erika Vanessa Salazar Caicedo, Universidad del Cauca

Estudiante X semestre, Programa de Fonoaudiología, Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad del Cauca,Popayán, Colombia

María Fernanda Burbano Hidalgo, Universidad del Cauca

Estudiante X semestre, Programa de Fonoaudiología, Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad del Cauca,Popayán, Colombia

Lilian Socorro Anacona Narváez, Universidad del Cauca

Estudiante X semestre, Programa de Fonoaudiología, Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad del Cauca,Popayán, Colombia

Juan Pablo Mondragón Díaz, Universidad del Cauca

Estudiante X semestre, Programa de Fonoaudiología, Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad del Cauca,Popayán, Colombia

María Andrea Benavides Jiménez, Universidad del Cauca

Estudiante X semestre, Programa de Fonoaudiología, Facultad de Ciencias de la Salud, Universidad del Cauca,Popayán, Colombia
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