Speech and Language therapy in Education.

Fonoaudiología en Educación. Teaching experiences for the conformation of a university Spin-off

Main Article Content

Mary Luz Osorio Montoya
Sara María Acevedo Molina
Luisa María Valencia Quintero
John Fredy Quintero Uribe
Diana Marcela Dávila Diez
Abstract

The aim of this article is to demonstrate the viability of creating a university spin-off that offers speech and language services to solve communication difficulties that appear in the school environment for students, teachers and administrators.  This was a qualitative study with a mixed research design in which the results were obtained from a documentary review and the application of two data collection instruments to professionals in some public and private educational institutions in Medellín. The results showed that the teachers do not fully recognize the functions of the speech and language therapist in the educational sector and it was also demonstrated that the participation in the processes carried out by this professional in the educational institutions has not been as expected. The teachers referred to identify various difficulties in the students and in themselves related to communication. In addition, they recognized the importance and need to include the speech and language therapist in the educational institutions. It is concluded that in the educational sector the communication difficulties presented by students, teachers and administrators are evident; however, in these educational institutions the speech and language service has not yet been integrated. Therefore, it is not possible to dimension the scope that the speech and language therapist has to benefit the school population. The teaching experiences allowed confirming the great value of the conformation of a spin-off that offers speech and language services to the educational community, providing solutions to the needs and complementing the teaching work.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Author Biographies / See

Mary Luz Osorio Montoya, Fundación Universitaria María Cano-Medellín Colombia

Fonoaudióloga, Especialista en Pedagogía y Didáctica, Magister en Educación.

Sara María Acevedo Molina, Fundación Universitaria María Cano-Medellín-Colombia

Fonoaudióloga

Luisa María Valencia Quintero, Fundación Universitaria María Cano-Medellín Colombia

Fonoaudióloga.

John Fredy Quintero Uribe, Universidad Santiago de Cali Colombia

Fonoaudiólogo, Licenciado en Ciencias Sociales, Magister en Filosofía.

Diana Marcela Dávila Diez, Aseguradora de Riesgo Laborales SURA

Fonoaudióloga; Especialista en Gerencia de la Salud Ocupacional; Magister en Salud Pública

References

Aguilar, A. Colmenares, S. L. Herrera, N. y Morales, D. Y. (2010, octubre). Intervención fonoaudiológica centrada en los procesos de lectura y escritura en un grupo de niños y adolescentes en riesgo de deserción escolar. Areté, 10(1), 105 – 114. https://arete.ibero.edu.co/article/view/462

Aguilar, M. (2007). Reflexiones acerca de la habilidad de escuchar en el proceso docente educativo. EFDeportes, 106, 1-1. https://www.efdeportes.com/efd106/la-habilidad-escuchar-en-el-proceso-docente-educativo.htm

American Speech Language Hearing Association, ASHA. (2010). Roles and responsibilities of speech language pathologists in schools [Professional Issues Statement]. Recuperadodehttp://www.asha.org/policy

Bos, M. V. (2019). Nota PISA #18: PISA 2018 en América Latina: ¿Cómo nos fue en lectura? Banco Iberoamericano de desarrollo. http://dx.doi.org/10.18235/0002039

Bolaños, R. y Gómez, L. A. (2009). Reading Characteristics of Children with Reading Learning Disability. Acta Colombiana de Psicología. [online]. Jan. /June 2009, vol.12, no.2, p.37-45. ISSN 0123-9155. Consultado el 10 marzo 2020 en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S012391552009000200004&script=sci_arttext&tlng=en

Cantor L. (2009) Análisis Fonoergonómico de la Disfonía Ocupacional en docentes. [tesis de grado Magister Salud Ocupacional y Seguridad Laboral, Universidad Nacional de Colombia] Repositorio Institucional UN. http://bdigital.unal.edu.co/3333/1/TRABAJO_FINAL_MAESTRIA_EN_SALUD_Y_SEGURIDA_LADY_CANTHR.pdf

Cano, Y., Gómez, I. y Tórrez, O. (2018): El desarrollo de la habilidad escuchar, una necesidad para elevar la calidad del proceso de enseñanza – aprendizaje. Revista Atlante. https://www.eumed.net/rev/atlante/2018/06/escuchar-ensenanza-aprendizaje.html

Colciencias. Corporación Ruta N Medellín. Corporación Tecnnova UEE. (2016). Hacia una hoja de ruta Spin-off. Un camino para la creación de spin-off universitarias en Colombia. Vallejo editores. http://www.spinoffcolombia.org/wp-content/uploads/2016/07/HACIA-UNA-HOJA-DE-RUA-SPIN-OFF.pdf

Congreso de la República de Colombia. (1994, 8 de febrero). Ley 115 de febrero 8 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. Diario oficial de la nación. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Congreso de la república de Colombia (1997, 4 de julio). Ley 376 de 1997. Por la cual se reglamenta la profesión de Fonoaudiología y se dictan normas para su ejercicio en Colombia. Diario oficial de la nación. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0376_1997.html

Cuervo, C. (1999). La profesión de fonoaudiología: Colombia en perspectiva internacional. Bogotá, Colombia: Universidad Nacional de Colombia.

Echeverri, A. M. y Zapata, L. V. (2015). El rol del fonoaudiólogo como complemento a la labor educativa durante el primer semestre del 2015 en las instituciones de básica primaria: Colegio La Presentación y Cristóbal Colón de la Ciudad de Medellín. [tesis de pregrado no publicada, Fundación Universitaria María Cano]. Biblioteca FUMC

Granade, G., y Truy, E. (2017). Estrategia diagnóstica y terapéutica en las sorderas infantiles. EMC - Pediatría, 52(1), 1–16. doi:10.1016/s1245-1789(16)81802-8

Pérez, L. M., Muñoz, I., Bolaños, A. C., Gaviria, D. J., Moncayo, T., Reyes, G. O. y Taimal, F. A. (2013). Variación en comprensión y producción textual después de intervención fonoaudiológica en niños de tercer grado escolar entre 2010- 2011. Areté, 13(1), 93-104. https://arete.ibero.edu.co/article/view/93

Ramírez, A. Salinas, A. M. Sarmiento, B. A. Ayala, E. Pachón, J. P. Serrano, K. Moreno, L. Y. Parra, L. Y. García, L. A. Villalba, R.

Real, R. Gómez, Y. A. y Matiz, Y. A. (2009). La indiferencia y el descuido de la escuela en el aula. [tesis de pregrado, corporación universitaria minuto de dios]. Repositorio Institucional Uniminuto. https://repository.uniminuto.edu/bitstream/handle/10656/379/THUM_RealRusbert_09.pdf?sequence=3&isAllowed=y

Rosero, J., Fajardo, L., Murcia, G., y Urrego, A. (2009). Construcción de un paradigma de acción fonoaudiológica en la educación. Areté, 9(1), 85 -94. Recuperado a partir de https://arete.ibero.edu.co/article/view/398

Spin-off Colombia. (s. f). Creación y puesta en marcha de 7 spin-off universitarias. Spin-off Colombia. https://www.spinoffcolombia.org/colombiauniversitaria/

Torres, S. y Montaña, M. (2003). El modelo colaborativo. Una alternativa para el trabajo del fonoaudiólogo en el sector educativo. Areté, 3(1), 31-37. Recuperado de https://arete.ibero.edu.co/article/view/574/533

Urgiléz, E. (2018) Evaluación del nivel auditivo en niños de 6 a 7 años de las escuelas del centro del cantón SIGSIG. 2017-2018. [Tesis de grado, Universidad de Cuenca]. Repositorio Institucional Ucuenca. https://dspace.ucuenca.edu.ec/bitstream/123456789/31348/1/PROYECTON%20DE%20INVESTIGACI%C3%93N.pdf

Vilkman, E. (2004). Occupational Safety and Health Aspects of Voice and Speech Professions. Folia Phoniatrica et Logopaedica, 56(4), 220–253. doi:10.1159/000078344

Citaciones